Bukefalos 28 år!

T tellington touch

marshall

Trådstartare
Hej!
Har en fråga om någon här hört/vet/tränar med T Tellingtom Touch metoden?
Själv har jag aldrig hört talas om det innan en resa som jag nyligen gjorde till ett rehab center för fullblod/galopphästar i England där de tränar med den metoden som verkar vara lika bra för alla djurslag.
Sen hade de bandage runt kroppen. mycket tid till massage på nervösa hästar.


Jag var där bara en dag och långt ifrån tillräckligt för att lära mig mer/bilda mig en uppfattning om hur och vad det är som gör den så bra. men tyckte att hästarna var mer lugnare än andra fullblod jag träffat tex vid lastträning.



Jag tycker att det är nyttigt med att kolla på olika träningsmetoder och inte bara stirra sig blind på en och samma metod eftersom hästar/djur är individer, inte en häst jag träffat/ägt har varit lika så tror jag starkt på att anpassa olika metoder till individen.
Obs söker inte tränare eller så bara om någon har erfarenhet och VAD det går ut på har jag inte koll på.

Finns youtube video tyvärr är inte alla på engelska, finns det bra länkar?
 
Sv: T tellington touch

Det lilla jag har sett av TTouch och TTeam är bra. Hästen lär sig lugnt och konsekvent hur den ska använda sin kropp. Jag har provat lindor både på hästen och mig och visst funkar det. Just i rehabsamanhang är det ju alldeles perfekt.
 
Sv: T tellington touch

Kan väl vara så, men När inte det man alltid gjort inte fungerar så bra och det finns hästar som blir hjälpta av det så är det värt att kolla in alternativa metoder och inte köra fast i det här har jag alltid gjort.

Tack fjordtokan! Hur använder du det där lindorna? Jag har travhästar och en del skulle kanske bli hjälpta av det i rehabsammanhang.
 
Sv: T tellington touch

På mig själv för att få en bättre hållning. På hästen likadant så hon ska känna mer tydligt HUR hon rör sig. Men jag har inte tränat speciellt mycket och jag har bara fått en lektion men har sett en klar förbättring på flera hästar. Både sjuka och friska hästar.
 
Sv: T tellington touch

Vad är det för typ av lindor det pratas om? Trodde det bara var en form av massage? Är väldigt dåligt påläst om den metoden men av det jag sett så verkar det vettigt.
 
Sv: T tellington touch

Man kan sätta lindor på olika delar av kroppen för att öka medvetenheten om just de punkterna. Till exempel om man har en häst som häver sig på framdelen kan man sätta en linda som går runt hästen runt bogen och bakbenen så hästen lättar fram och samlar bak. Detta samtidigt som man gör de olika övningarna.
 
Sv: T tellington touch

Det kallas för Palplating The Muscle i message språk.

Men kan du inte förtydliga vad ditt problem med metoden är? Menar du att det inte är nyheter? Eller vad? Jag kan mycket lite om TT men jag tänker att alla sätt att förmedla ny eller gammal kunskap i ett koncept som människor kan ta till sig är bra. Så länge det är vettig kunskap som gynnar hästar och människor.
 
Sv: T tellington touch

Sunt förnuft...lugn...vänlig och vägvisande hand...det går att göra affär på för den som är hugad men för många är det liksom bara vad det är utan en massa konstiga namn. Jag fick en bok för många år sen...jag skrattade som tusan över de s.k. namnen på de s.k. övningarna. Jag säger då det...den som vill betala för det får väl göra det men för min del var det inget nytt...bara nya namn...typ...:cool:
 
Sv: T tellington touch

Jag tycker att Tteam/Ttouch är en bra metod och jag kan inte jämföra den med andra metoder/massage överhuvudtaget.

Jag blev intresserad - efter att ha varit riktigt skeptisk - 1998 då jag började med just Ttouch på min dåvarande häst efter en hovbensfraktur.

Idag så använder jag mig av toucher några ggr i veckan på mina hästar och även tteam, senast idag longerade jag min unghäst med bodywrap.


En vän till mig är Tteaminstruktör och då det är en lång utbildning med gradering av Linda Tellington Jones eller hennes syster Robyn Hood boende i Kanada, så finns det inte så många instruktörer i Sverige.

De finns de som är riktigt nedlåtande mot metoden, de har oftast inte provat på den själv har jag märkt.

Tteam är ingen kvickfix och det är nog därför, i kombination med få instruktörer som gör att det inte är så stort i Sverige.

Det finns en svensk Tteamgrupp på facebook, jag föreslår att du ställer frågor där då det finns mycket kunskap hos medlemmarna.

Det finns även en DVD där Linda Tellington-Jones arbetar med Nicole Uphoff-Becker and Klaus Balkenhol och visar TTEAM and TTouch för alla nivåer av dressyrhästar :)

Länk till en bra artikel om Ttouch och dressyr :)
http://www.ttouchworld.com/ttouch-f...e-to-quiet-the-mind-and-allow-for-brilliance/
 
Sv: T tellington touch

Men kan du inte förtydliga vad ditt problem med metoden är? Menar du att det inte är nyheter? Eller vad? Jag kan mycket lite om TT men jag tänker att alla sätt att förmedla ny eller gammal kunskap i ett koncept som människor kan ta till sig är bra. Så länge det är vettig kunskap som gynnar hästar och människor.

Nej det är ingen nyhet.
TT = Palplating är där man känna med fingerna efter muskel spänning och utföra message för att få främ avslappning.
Man måste vet vad det är som är boven bakom muskel spanning.

Med rätt träning, vall tillpassed utrustning och en bra ryktbrusk då kan man anvande sina finger för kommunikation isället for att hitta oma musklar :)
 
Sv: T tellington touch

Tack för ditt svar!

Som så ofta tror jag att detta handlar om att vad vissa tycker är "sunt förnuft" inte är så himla självklart för alla. De flesta av oss är inte födda "hästkarlar". Vi kanske inte har naturlig begåvning för hästhantering. Vi kanske inte är superproffs på hästanatomi. Vi kanske inte är så förtvivlat erfarna. Om det då finns ett system som kan förmedla kunskap och tekniker tycker jag det är toppen.

För mig är det lite som Centrerad ridning. För ryttare med naturbegåvning som har suttit på hästryggen varje dag sedan barnsben är det kanske trams. De behöver inte tänka på vad de gör för deras kropp lyder dem automatiskt. Men för många av oss är det inte så. Det man gör är kanske inte revolutionerande, men sättet att förklara det så att vi medelmåttor kan tillgodogöra oss det är det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 427
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 528
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp