Bukefalos 28 år!

Ta av skorna under vintervilan?

S

Sesselja

Jag planerar att låta min häst gå på vintervila fem veckor. Ska jag ta av skorna eller är det bara dumt? Har hört att hästen blir väldigt öm, men vi har väldigt mjuka, fina hagar. Antingen tar jag av dem helt eller så måste jag sko om honom (börjar bli dags). Känns ju lite onödigt också att sko om honom, inte rida på fem veckor, sätta igång och nästan direkt sko om honom igen. Hur ska man göra???
 
Om hästen har tendens att bli ömfotad och det bara gäller 5 veckor så hade jag INTE plockat av skorna.
Om hovarna inte är av superkvalité finns dessutom risk att de slits snett och att de går sönder så mkt att det blir svårt att spika i dem sen. Plus att 5 veckor barfota inte går någon som helst nytta vad gäller hovkvalitén, det krävs betydligt längre barfotagång än så för att påverka det...
 
Lånar din tråd, hoppas det är okey :angel:

Ameo, hur blir det omvända då? Hästen har varit utan skor hela våren, sommaren och fram till nu. Kommer han bli ömfotad igen då om jag sätter på skor ifram över vintern? För att sen ta av dom igen när halkan är borta? (vårsidan)

Jag vill gärna göra det så jag kan ha broddar i och minska risken för att han ska halka och sträcka sig. Vad är din erfarenhet, bättre fäste barbota eller med brodd?
 
tycker att det verkar onödigt att plocka av skorna om vilan "bara" är i 5 veckor, jag skulle ha behållt skorna på.
 
Bäst fäste har du alltid med broddar (helst 4/fot och snösulor)
Näst bäst är barfota.

Ja, det finns alltid en risk att hästen blir ömfotad igen om man skor den en kort period för att sen ta av skorna igen. Beror på hurpass ömfotad hästen brukar bli, vissa ömmar ju aldrig...
Man får väga det onda mot det goda och fatta beslut utifrån det.
 
tack för svaret!

Känns tryckt att du som hovslagare också tycker att broddar ger bättre fäste än barfota.
Min kuse spänner sig och är lite rädd för att halka då det är halt ute och han till och med halkar med fyra brodd i varje sko, så jag ska sätta skor på honom nu om någon vecka.

Jag får helt enkelt hålla tummarna för att han inte blir för ömfotad till våren.

Jag är så glad över att du finns här på forumet och orkar svara på alla hovfrågor. Du är super!!!!! :love:
 
Hur vet man om hästen är ömfotad? Min häst har väldigt bra hovkvalitet så jag är inte rädd för att hovarna ska slitas om jag tar av skorna. Om jag nu väljer att inte låta honom gå barfota, kan jag ha kvar de skorna som han har nu (han skoddes för ca 8 veckor sedan)? Skorna är normalslitna, och det håller inte på att ramla av. Om han bara går i hagen (gräshage) så borde det väl inte slita så mycket på skorna, så han kanske kan ha dem kvar?
 
Hur vet man om hästen är ömfotad?
Det vet du först när du provat att ta bort skorna...

Om jag nu väljer att inte låta honom gå barfota, kan jag ha kvar de skorna som han har nu (han skoddes för ca 8 veckor sedan)? Skorna är normalslitna, och det håller inte på att ramla av. Om han bara går i hagen (gräshage) så borde det väl inte slita så mycket på skorna, så han kanske kan ha dem kvar?
Det är inte hur slitna skorna är som är viktigt i sammanhanget.
Hovarna VÄXER ju under skorna oavett om hästen rids ellér vilar och DET är det viktiga när du fattar detta beslut. Möjligtvis kanske du kan skjuta upp omskoningen en vecka eller två, men mer än så tycker jag absolut inte att du ska göra.
 
Nu vet jag att det är Ameo som borde svara på den här frågan, men vad är normalslitna skor? Brukar du kunna ha skorna i två perioder borde det inte vara något problem, annars beror det väl på vart de är slitna.
Något som du säkert vet själv är ju att du ändå måste ta ut hovslagaren för att verka, och han kan säkert avgöra om de är för slitna eller ej.
Om hästen har bra hovkvalitet så att den inte brukar slita ner hovarna särskilt, så blir den inte ömfotad pga det. Däremot blir hästen mycket känsligare för om det är hårt eller inte. Min häst har varit riktigt ömfotad i två veckor för att det varit så hårt och knöligt i backen, men nu när det kommit snö igen är hon "normal" igen.
Om vilan då bara gäller fem veckor och det fryser till så att hon/han får ont i två veckor, skulle det vara värt det?
 
Jo, det förstår jag, men hur märker man det på hästen när man tagit av skorna ?
Tja, märker du inget så är hästen INTE ömfotad... :D

Hur går du själv när du går barfota på en grusväg på sommaren, efter en hel vinter med skor på? ;)
 
Jo, det förstår jag, men hur märker man det på hästen när man tagit av skorna ?
Tja, märker du inget så är hästen INTE ömfotad... :D

Hur går du själv när du går barfota på en grusväg på sommaren, efter en hel vinter med skor på? ;)

Tack för ditt fantastiska svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
828
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp