Ta BE-körkort utan körskola?

emiko91

Trådstartare
Hej!
Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något jag kan lösa själv då jag redan kan köra med släp och tänker att böcker går att köpa privat.

Har ni gjort det? Eller rekommenderar ni körskola?
 
Jag gjorde det. Lånade böcker av min bror som tog BE året innan, gjorde några prov på nätet å sen skrev jag och körde upp.
 
Skrev klart teorin på egen hand, bokade körskolan för genomgång av funktioner och körning. Hyrde deras ekipage för uppkörning, egen bil.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
När jag tog BE var det inte så dyrt , det är ju 20 år sedan. Men jag tog en körlektion eftersom det gått en tid efter jag tog mitt B körkort plus en lektion med genomgång av säkerhetskontrollen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hej!
Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något jag kan lösa själv då jag redan kan köra med släp och tänker att böcker går att köpa privat.

Har ni gjort det? Eller rekommenderar ni körskola?
Jag skrev ett antal prov online och tog en lektion med körskola för att gå igenom säkerhetskontrollen och manöverprovet.
Ingen körning i trafik, det behövde jag inte.
 
Jag tog både B och BE utan att få på körskola, inga problem! Sambon tog BE nu i år, var på en genomgång med teori på körskola och hade en körlektion där han fick hjälp att rätta till alla grejer han lagt sig till med efter över 10 år med körkort ;) Sedan skrev + körde han upp utan problem. Så det är verkligen inget måste att ta en massa lektioner!
 
För att ta lektioner här (mest för att gå igenom lite moment) måste man skriva in sig på trafikskolan, vilket kostar 2200 på den körskolan jag var i kontakt med. Menar ni att ni undkommit det och ändå kunnat ta lektioner?
 
Jag tog BE-kort utan lektioner på körskola. Jag köpte nog inga böcker eller några prov heller.
Däremot var jag charmig nog att få låna ekipage från en körskola i uppkörningskommunen :D (Fick betala 500 kronor för det, lätt värt pengarna!)
 
Hej!
Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något jag kan lösa själv då jag redan kan köra med släp och tänker att böcker går att köpa privat.

Har ni gjort det? Eller rekommenderar ni körskola?

Eftersom jag hade haft mitt körkort i rätt många år när jag tog mitt BE så valde jag att boka en lektion på körskola.
Köpte böckerna också - men det hade väl gått att låna, förstås.
Sedan hyrde jag körskolans ekipage vid uppkörningen eftersom det hade varit besvärligt att hitta ett lämpligt ekipage att köra upp med, och få på plats.
 
För att ta lektioner här (mest för att gå igenom lite moment) måste man skriva in sig på trafikskolan, vilket kostar 2200 på den körskolan jag var i kontakt med. Menar ni att ni undkommit det och ändå kunnat ta lektioner?

Menar du att de hade en särskild "inskrivningsavgift"?
Det hade inte den körskola jag valde att anlita.
 
Jag köpte böckerna själv och läste utan att gå på körskolan. Gjorde tester online och övade backning hemma med pappa. Kuggade första uppkörningen pga att jag inte hade koll på hur omfattande säkerhetskontrollen skulle vara, men andra försöket gick bra för då hade jag lärt mig det :angel: Hade egen bil och eget släp.
 
Jag gjorde via körskola, mest för att jag ville få tillgång till den webportal med test de har. Bokade sedan teoriprovet osv på egen hand.

I övrigt tog jag endast en körlektion för att få koll på säkerhetskollen och få känna in mig lite på ekipaget som jag sedan också hyrde på uppkörningen.

Kostar det verkligen 2 200 bara att skriva in sig?
 
För att ta lektioner här (mest för att gå igenom lite moment) måste man skriva in sig på trafikskolan, vilket kostar 2200 på den körskolan jag var i kontakt med. Menar ni att ni undkommit det och ändå kunnat ta lektioner?
Ja, jag ringde och sa vad det gällde och bad om en udda lektion för just mitt ändamål och det var inget bekymmer.
Det ligger väl lite i deras eget intresse, hellre lite mindre pengar av mig än inga alls då jag isf gått någon annanstans. :)
 
Hej!
Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något jag kan lösa själv då jag redan kan köra med släp och tänker att böcker går att köpa privat.

Har ni gjort det? Eller rekommenderar ni körskola?
Jag köpte böckerna och läste igenom, tog 1lektion och sedan skrev jag upp och körde upp med ekipage lånat av körskolan.
Hade kört massor med släp innan så jag ville bara få koll på manöverbanan/säkerhetskontrollen så jag inte skulle klanta mej på det.

Har man kört mkt innan och har lätt för teori så ska det ju inte vara nåt bekymmer att klara det utan massa dyra lektioner.
 
Vi (jag och maken tog BE samtidigt) tog en gemensam lektion plus en lektion på vägen till uppkörningen. Det var nyttigt, eftersom det var några år sen vi tog vanliga körkortet. Och det är sån lyx att ha körskolans "tunga" släp när man ska börja med att koppla på det. "Ojdå, kom jag lite snett? *lyft*" :D Något år tidigare var det någon som organiserat BE-tagande i vår ridklubb, och då hakade vi på där (köpte böcker via dem), och fick något slags övningsprov som kändes mycket lättare än det riktiga, men stället där vi sedan körde var helt frikopplat från det.
 
Jag gjorde också det. Köpte böckerna, pluggade, gjorde online- test och klarade teoriprovet. Körde sedan upp med sambons ekipage. Innan tittade jag på filmer om säkerhetskontrollen på youtube, pluggade på och övade så att den skulle sitta ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 095
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp