Bukefalos 28 år!

Ta betalt?

S

sandrabjelkelov

Hej, det är så här. Fick ett mail häromdagen av en som vill para hennes tik med min hane. Har ingen erfarenhet av det. Till er som undrar det är en renrasig bichon havanise som har varit utställningshund och som parat tidigare men inte i min ägo, har honom bara som sällskapshund.
Nu till frågan. Hur går allt till? Ska man ta betalt och hur mycket isf?
Ögonlysas ska han väl också göras innan, är det något mer som ska göras?
Ursäkta för dumma frågor, men är inte så van vad det gäller avel.
 
Sv: Ta betalt?

Kan han tillföra rasen Bichon havanise något är väl det första ?

Utställningshund och parad säger ju inte så mycket egentligen ..
 
Sv: Ta betalt?

Som sagt så kan jag inte så mycket om avel.
Men han är en otroligt snäll hund, även väldigt fin.
 
Sv: Ta betalt?

Tja det säger ju inte så mycket det heller tyvärr.

Men eftersom det är din hane så är mitt tips att läsa på, hör dig för med rasklubben och kolla upp din hunds tidigare meriter, hur hans tidigare kull blev osv.

Efter det kan man börja fundera om han ska avlas på igen.
 
Sv: Ta betalt?

Okej, hans tidigare valpkullar har blivit väldigt lyckade och eftersom en helt okänd människa hör av sig så måste hon läst ngt om han kanske.
 
Sv: Ta betalt?

Lyckade på vilket vis :) ?
Det finns mycket man kan definiera som lyckad..

Som jag skrev, ska du ge dig in i avel och låna ut din hund så bör du läsa på innan du lovar något och dessutom kolla vad för hälsoundersökningar som krävs.

Om han lämnat SKK-reggad kull bör han ju redan vara ögonlyst om det är vad rasklubben kräver ?
 
Sv: Ta betalt?

Kolla dessutom upp tiken ifråga för att se huruvida det är en tik du faktiskt vill låna ut din hane till.
 
Sv: Ta betalt?

Han blev ögonlyst och titta på hjärtat senast 070730, de var vad förra ägaren gjorde för att sedan avla på honom.
De vart lyckade då det vart otroligt fina välskapta valpar men toppen psyke.
 
Sv: Ta betalt?

Som sagt så mailar vi bara en så länge inget bestämt, hon skulle ringa till "mozarts" uppfödare och prata lite med henne.
 
Sv: Ta betalt?

Man kan gå in på SKK avelsdata och göra en provparning för att kolla så att det inte blir för mycket inavel. Då knappar man in deras registreringsnr och sen kommer det upp alla deras förfäder. Om någon/några rutor blir färgade så är det samma hundar. T ex det kommer upp 2 gula rutor. Och så kommer det upp en %. Den % bör enligt SKK inte vara högre än 6,25%. 6,25% innebär att de parade hundarna är kusiner.
 
Sv: Ta betalt?

Okej, förra ägaren gjorde det alldeles innan iaf.
 
Sv: Ta betalt?

Okej, tikens ägaren skulle ringa och kolla med uppfödaren om det där med inavel.
 
Sv: Ta betalt?

Hej, det är så här. Fick ett mail häromdagen av en som vill para hennes tik med min hane. Har ingen erfarenhet av det. Till er som undrar det är en renrasig bichon havanise som har varit utställningshund och som parat tidigare men inte i min ägo, har honom bara som sällskapshund.
Nu till frågan. Hur går allt till? Ska man ta betalt och hur mycket isf?
Ögonlysas ska han väl också göras innan, är det något mer som ska göras?
Ursäkta för dumma frågor, men är inte så van vad det gäller avel.

varför frågar du inte hans gamla ägare?:idea:
Hon bör ju veta!
 
Sv: Ta betalt?

Ja du det var ett bra svar. Antar att hon tycker han är bra eftersom hon avlat med honom, men ska aboslut ringa henne.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 523
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 846
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp