Ta bort en häst?

Jag hade Blesa i en by där det är tillåtet att begrava hästar. En bonde som ägde en bultpistol och en grävmaskinist samarbetade så jag bokade dom. Dom var vana vid att avliva hästar. Senare har jag varit med om en akut avlivning. En häst hade fått ett framben avsparkat så han kunde inte gå ett enda steg. Då blev det så kallad sprutavlivning och det gick ju bra men har hört andra säga att det tagit lång tid. Gör kanske inget för hästen om det tar tid för dem sover ju redan men jobbigt för ägaren.
 
Jag har varit med och bultat ca 10 gånger. Har tagit hjälp av både veterinär samt nödslakt/lantbrukstjänst/trotjänaravlivning. Jag hade rekommenderat bult om man har möjlighet att välja, snabbt och säkert, skapar inget utraget lidande för hästen. Priserna varierar lite beroende på vem som gör det och var i landet det är, mitt tips är att du ringer den du har i tankarna att anlita och frågar helt enkelt.
 
Jag har varit med om bult tre gånger (har hållit hästen för ägaren) och spruta två inne på klinik (inte heller mina hästar). Aldrig spruta om jag får välja, jag tyckte att det var obehagligt.
 
Jag hade alltid tänkt bult när det var dags för min gamla dam. Men månaderna innan hade jag varit med om traumat att hennes dotterson dog i mitt knä på klinik, och jag kände att jag inte orkade med blod. Så jag valde spruta och anlitade samma personen som en kompis som bor i närheten använt flera gånger. Det gick perfekt.

Det kostade nog runt 10 000 med veterinär och hämtning men det var värt varenda öre!
 
Jag hade alltid tänkt bult när det var dags för min gamla dam. Men månaderna innan hade jag varit med om traumat att hennes dotterson dog i mitt knä på klinik, och jag kände att jag inte orkade med blod. Så jag valde spruta och anlitade samma personen som en kompis som bor i närheten använt flera gånger. Det gick perfekt.

Det kostade nog runt 10 000 med veterinär och hämtning men det var värt varenda öre!

Jag har som sagt använt olika, lite beroende på vad som praktiskt blivit bäst. Men när jag kunnat planera och välja har det blivit bult. Fått avlivning och bortforsling i ett osv har känts bra. Men nu senast så jag bara kände att "nej jag klarar inte att bulta henne". Ingen aning om varför, inget "utlösande" så som för dig. Men samma känsla att jag vill ha det utan blod och utan "skott" osv. Kanske blivit blödig på gamla dagar eller något.

Så valde spruta. Och så nöjd med valet, och även om det blev nästan dubbelt så dyrt som bult så värt varenda krona.

För länge sedan med äldre tiders avlivningsmedel tyckte jag inte om spruta för de kämpade emot lägga sig ned. Men med de moderna så det har gått snabbt och pang poff falla även med spruta. Inte som skrivits om i tråden upplevt att de varit rädda, det tagit tid att dö etc. Stoet nu sist höjde huvudet och drog efter andan en mikrosekund innan hon handlöst föll i backen. Sen var hon borta när hon slog i marken. Hon dog med gräs kvar i munnen.

Så de som läser tråden och funderar på spruta men börjar oroas av att det ska ta tid, hästen ska känna panik mm. Prata med den veterinär som ni tänkt anlita och be denne förklara osv hur medlet fungerar etc och fatta beslut utefter det. Det ges även lugnande innan avlivning med spruta.
 
Jag har som sagt använt olika, lite beroende på vad som praktiskt blivit bäst. Men när jag kunnat planera och välja har det blivit bult. Fått avlivning och bortforsling i ett osv har känts bra. Men nu senast så jag bara kände att "nej jag klarar inte att bulta henne". Ingen aning om varför, inget "utlösande" så som för dig. Men samma känsla att jag vill ha det utan blod och utan "skott" osv. Kanske blivit blödig på gamla dagar eller något.

Så valde spruta. Och så nöjd med valet, och även om det blev nästan dubbelt så dyrt som bult så värt varenda krona.

För länge sedan med äldre tiders avlivningsmedel tyckte jag inte om spruta för de kämpade emot lägga sig ned. Men med de moderna så det har gått snabbt och pang poff falla även med spruta. Inte som skrivits om i tråden upplevt att de varit rädda, det tagit tid att dö etc. Stoet nu sist höjde huvudet och drog efter andan en mikrosekund innan hon handlöst föll i backen. Sen var hon borta när hon slog i marken. Hon dog med gräs kvar i munnen.

Så de som läser tråden och funderar på spruta men börjar oroas av att det ska ta tid, hästen ska känna panik mm. Prata med den veterinär som ni tänkt anlita och be denne förklara osv hur medlet fungerar etc och fatta beslut utefter det. Det ges även lugnande innan avlivning med spruta.

Jag uppfattade att mitt sto förstod precis vad det var frågan om och tyckte det var positivt att slippa lida mer. Jag hade valt en veterinär som läste denna temperamentsfulla och argsinta dam perfekt vid ett kolikanfall året innan, och hon var väldigt bra mot både mig och hästen. Hästen la sig ner på sidan och andades ut men inte in. Jag hade bokat hämtning en halvtimme efter veterinären, visade papper för hämtaren, sen lämnade jag den döda hästen med stallägaren och åkte själv därifrån.

Så jag känner ingen tvekan för att använda samma folk igen om jag måste.
 
Jag väljer bult för jag är själv spruträdd. Tycker det är så fruktansvärt obehagligt. Däremot att stå och se på när min häst avblodades var inga problem. Skottet var det jobbiga. Men spruta är verkligen det värsta. Bult blir mer knall och fall
 
Jag tog bort med spruta och skulle använda det igen. Gick lugnt till och hästen la sig bara. Veterinären gav även en spruta rakt in i hjärtat när hästen låg. Inga rörelser eller nått efter att han la sig
 
Gör en kommentar för att kunna följa denna tråd. Och tack för allas svar :)

Min häst börjar bli till åren, och jag har sådan besluts ångest ang avlivning, förhoppningsvis har vi många år kvar, men bra att ha tänkt på innan hur man vill göra.

Vill helst inte bulta och avbloda då jag vill vara med honom till slutet, men inte klara av att se sådan avlivning.
En stallkompis häst fick akut avlivas, det gjordes med bult, kompisen orkade inte vara med så jag höll. Gick helt okej att se när det inte var min egna häst.
Men känner att jag inte skulle klara av det med min egen häst, men vill heller inte lämna honom med någon annan.

Jag vill helst ge injektion. På hundar och katter ska man ge ju lugnande innan så det inte blir "sista andetag" och ryckningar i koppen, samma borde väl gälla på hästar tänker jag :/
 
Gör en kommentar för att kunna följa denna tråd. Och tack för allas svar :)

Min häst börjar bli till åren, och jag har sådan besluts ångest ang avlivning, förhoppningsvis har vi många år kvar, men bra att ha tänkt på innan hur man vill göra.

Vill helst inte bulta och avbloda då jag vill vara med honom till slutet, men inte klara av att se sådan avlivning.
En stallkompis häst fick akut avlivas, det gjordes med bult, kompisen orkade inte vara med så jag höll. Gick helt okej att se när det inte var min egna häst.
Men känner att jag inte skulle klara av det med min egen häst, men vill heller inte lämna honom med någon annan.

Jag vill helst ge injektion. På hundar och katter ska man ge ju lugnande innan så det inte blir "sista andetag" och ryckningar i koppen, samma borde väl gälla på hästar tänker jag :/
Avblodningen behöver du ju inte se, hästen är ju redan hjärndöd då.
Så mycket lugnande ges inte till hästar så hästar har mer motstånd till att lägga sig ner än hund och katt har.
 
Gör en kommentar för att kunna följa denna tråd. Och tack för allas svar :)

Min häst börjar bli till åren, och jag har sådan besluts ångest ang avlivning, förhoppningsvis har vi många år kvar, men bra att ha tänkt på innan hur man vill göra.

Vill helst inte bulta och avbloda då jag vill vara med honom till slutet, men inte klara av att se sådan avlivning.
En stallkompis häst fick akut avlivas, det gjordes med bult, kompisen orkade inte vara med så jag höll. Gick helt okej att se när det inte var min egna häst.
Men känner att jag inte skulle klara av det med min egen häst, men vill heller inte lämna honom med någon annan.

Jag vill helst ge injektion. På hundar och katter ska man ge ju lugnande innan så det inte blir "sista andetag" och ryckningar i koppen, samma borde väl gälla på hästar tänker jag :/

Man ger oftast lugnande innan. För vissa medel är det ett krav. Dock blir det ändå inte som på en hund eller katt.

Agonala suckar, dvs suckar/andetag efter att djuret dött eller i samband med döden kan dock hända ändå. Det är ungefär som reflexer, och inget som djuret är medvetet om.

Medlet min fick senast så står att sedering ska användas vid avlivning med medlet hos häst. Det minskar även risken för excitation (att de plötsligt blir uppspelta) under insomningen.

Sen står även:

Efter intravenös användning följer medvetslöshet inom 5–10 sekunder efter att administreringen slutförts.
Döden följer 5–30 sekunder senare

---

Mindre muskelryckningar kan inträffa efter injektionen.

--
I mycket sällsynta fall inträffar en eller några flämtande andetag efter hjärtstillestånd. På det stadiet är djuret redan kliniskt dött.


Mitt sto hade inga agonala suckar och inga ryckningar. Av de jag avlivat genom åren har bara en haft ryckningar/suckar och det var med bult. Den galopperade med benen en kort stund efter. Ingen annan oavsett metod har haft det. (däremot blev en med spruta exciterad och reste sig rakt upp. Läskigt att se men hästen var "borta på ögonen" när det hände. Men vill inte använda just det medlet mer)
 
Avblodningen behöver du ju inte se, hästen är ju redan hjärndöd då.
Så mycket lugnande ges inte till hästar så hästar har mer motstånd till att lägga sig ner än hund och katt har.
Jo, men jag vill inte ens vara med min häst när dem bultar. Jag vill att han ska somna in som min gamla katt och hund fick göra, lugn och stilla :)
 
Man ger oftast lugnande innan. För vissa medel är det ett krav. Dock blir det ändå inte som på en hund eller katt.

Agonala suckar, dvs suckar/andetag efter att djuret dött eller i samband med döden kan dock hända ändå. Det är ungefär som reflexer, och inget som djuret är medvetet om.

Medlet min fick senast så står att sedering ska användas vid avlivning med medlet hos häst. Det minskar även risken för excitation (att de plötsligt blir uppspelta) under insomningen.

Sen står även:

Efter intravenös användning följer medvetslöshet inom 5–10 sekunder efter att administreringen slutförts.
Döden följer 5–30 sekunder senare

---

Mindre muskelryckningar kan inträffa efter injektionen.

--
I mycket sällsynta fall inträffar en eller några flämtande andetag efter hjärtstillestånd. På det stadiet är djuret redan kliniskt dött.


Mitt sto hade inga agonala suckar och inga ryckningar. Av de jag avlivat genom åren har bara en haft ryckningar/suckar och det var med bult. Den galopperade med benen en kort stund efter. Ingen annan oavsett metod har haft det. (däremot blev en med spruta exciterad och reste sig rakt upp. Läskigt att se men hästen var "borta på ögonen" när det hände. Men vill inte använda just det medlet mer)

Ja den hästen i stallet som avlivades med bult sprang också lite med benen, men det var inte lika otäckt att se, då man vet att det är reflexer, och kändes inte lika jobbigt då det inte var min egna häst.
Jag grät såklart efteråt då det var tråkigt att hästen fick akut avlivas, men det är en annan grej när det är ens egna häst som jag nu haft i 9 år, och förhoppningsvis i flera år till :)
 
Jo, men jag vill inte ens vara med min häst när dem bultar. Jag vill att han ska somna in som min gamla katt och hund fick göra, lugn och stilla :)

Det är svårt med lugnt och stilla på stående djur i storlek av häst. Om inte djuret pga skada eller sjukdom redan ligger ner är det svårt att få till det som på en hund eller katt där ett liggande djur bara lugnt somnar in genom att sluta andas.

Teoretiskt borde det gå att helt enkelt ge hästen så mycket lugnande att den lägger sig och sen avliva. Men det där få hästar att lugnt lägga sig är inte alltid så enkelt. Med de medel man använde tidigare - eller sättet de användes på (de kanske används än) så vissa hästar la sig. Andra kämpade emot själva effekten och gick ner på knä, försökte resa sig, vinglade, dråsade omkull osv. Jag tyckte det var jobbigare att se än nu när medlet verkar snabbt och hästen från stående bara "poff" faller I backen och är "borta" (som minst djupt medvetslös) när den landar på marken.

Man är en lika bra djurägare även om man inte är med och håller i. Så känns inget tvång vara med om du inte vill.
 
Det är svårt med lugnt och stilla på stående djur i storlek av häst. Om inte djuret pga skada eller sjukdom redan ligger ner är det svårt att få till det som på en hund eller katt där ett liggande djur bara lugnt somnar in genom att sluta andas.

Teoretiskt borde det gå att helt enkelt ge hästen så mycket lugnande att den lägger sig och sen avliva. Men det där få hästar att lugnt lägga sig är inte alltid så enkelt. Med de medel man använde tidigare - eller sättet de användes på (de kanske används än) så vissa hästar la sig. Andra kämpade emot själva effekten och gick ner på knä, försökte resa sig, vinglade, dråsade omkull osv. Jag tyckte det var jobbigare att se än nu när medlet verkar snabbt och hästen från stående bara "poff" faller I backen och är "borta" (som minst djupt medvetslös) när den landar på marken.

Man är en lika bra djurägare även om man inte är med och håller i. Så känns inget tvång vara med om du inte vill.

Jag vet att många inte är med, men känns samtidigt som att jag VILL vara med honom till slut, och se till så att han är lugn till slutet. Känns inte bra att lämna honom och gå därifrån.
Min kompis häst som fick akut avlivas med bult valde ju att inte vara med, och jag förstår henne, och hennes häst var så påverkade att jag inte tror att den märkte att hon gick. Men jag känner att jag VILL vara med honom till slutet. Däremot känns bult jobbigt, och därför jag hoppas att injektion kan vara ett bra alternativ :)
 
Får jag lov att välja vill jag nog bulta, om praktiskt möjligt.

Tant togs bort med spruta, la sig fint men dog inte. Hon behövde en dos till för det. Rutinerad veterinär så det var redan en till förberedd, men tycker det är onödigt. Med bult försvinner de ju innan de slår i backen.
 
Jo, men jag vill inte ens vara med min häst när dem bultar. Jag vill att han ska somna in som min gamla katt och hund fick göra, lugn och stilla :)
Jag trodde spruta skulle bli lugnt och stilla när vi akutavlivade häst som redan hade kanyl för dropp satt. Hästen var så dålig att den antagligen självdött närmaste halvtimmen om vi inte avlivat, fick den knappt ut ur boxen. Hade föreställt mig att den skulle segna ner och dö bara. Den dråsade i backen, rullade över av fart och ryckningar och ryckte lite, innan den blev stilla. Vet inte om vi fick annat resultat än "vanligt" iom att hästen knappt hade något blod kvar i systemet vid avlivningen men det var inte lugnt och stilla iaf. Hästen märkte nog inte så mycket egentligen men det var jobbigt att se på och sekundrarna tills hon var helt totalt borta kändes långa.
 
Lugnt och stilla ala hund och katt kommer det aldrig att bli att avliva flyktdjur.
Antigen kommer det bli trilla med en duns eller ett djur som stretar emot i det längsta för att slippa ligga mer pga lugnande.

Så var det inte med mitt sto, hon la sig ner stilla, ingen duns och inget streta emot. Något hon alltid gjorde annars vid sedering.
 
Jag har bultat två hästar men var inte med någon av dem, jag hade gjort dem nervösa. Pappa höll båda (de var vana vid honom och han var slaktare, han visste hur det funkar). Båda dog snabbt med huvudet i en hink med havre så jag säker bult alla gånger.

Jag är som sagt dotter till en slaktare och har varit med när han slaktat sedan jag var barn och vet hur det ser ut. Som @Alexandra_W säger, ett så stort djur som en häst dör inte på samma sätt som en katt och en hund. Vet man med sig att man skulle ha svårt att se ryckningar osv efter att djuret är dött är det bättre att be någon annan hålla i hästen. Då slipper man de minnesbilderna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: lillan222
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 729
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
430
Senast: misswilma
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 136
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp