Ta bort en häst?

Jag var med vid avlivning för första gången för ett par veckor sen. Akut då hästen brutit benet. Vi lyckades få tag i en gammal slaktare som kom med bult. Han var så otroligt skicklig att trycka av i helt rätt sekund. Har valt både bult och spruta på klinik med mina egna hästar. Inget är mer rätt än något annat och det viktigaste är att det känns bra för en själv.

Nu har det öppnat ett krematorie för häst i min närhet. Så jag kommer att använda deras tjänst nästa gång jag står i den situationen.
 
Har avlivat häst både med bult och med spruta. Olika pga av situation och individ.

Jag klarar inte av att vara med vid själva avlivningen. Min mamma höll den hästen som bultades åt mig, det är en person som både jag och hästen var trygg med. Var en firma som vi hade erfarenhet sen innan av. Allt gick lugnt till och att mamma kunde säga det i efterhand gav mig ett lugn.

Den andra hästen avlivades på kliniken där jag jobbade. Jag visste hur rutinerna var, hur det gick till och jag hade fantastiska kollegor som tog väl hand om både henne och mig. Detta var en trygghet för mig att veta, samt att jag fick skjuts av min underbara stallägare.
 
Så var det inte med mitt sto, hon la sig ner stilla, ingen duns och inget streta emot. Något hon alltid gjorde annars vid sedering.

Vissa lägger sig jättefint. Men långt från alla. Och långt från alla veterinär använder den typen av sprutavlivning/preparat. Så det är väldigt svårt att kunna få ett "garanterat" sådant slut.
 
Man ska inte förvänta sig att hästen lägger sig lugnt och stilla vid spruta. Det händer, men man man bör vara förberedd på att så inte är fallet. Väljer man spruta enbart av det skälet riskerar man att få en obehaglig överraskning. Sen är det absolut inget fel att man hellre väljer spruta över bult, det är inte ett dåligt avslut. Men det är inte som med en katt eller hund. Det är många kilon som ska i backen. Utan madrasserad box och alla hjälpmedel som finns vid sedering på veterinärstation.
 
Jag höll på att glömma att jag faktiskt använt mig av spruta en gång. Ett föl som fått ett ben avsparkat i hagen som vi åkte in med till Helsingborg. Det gick också snabbt och lugnt till, iofs låg fölet redan ner när vi sprutade. Upplever dock ändå bult som snabbast, det sker ju på millisekunden.
 
Jag vill helst ge injektion. På hundar och katter ska man ge ju lugnande innan så det inte blir "sista andetag" och ryckningar i koppen, samma borde väl gälla på hästar tänker jag :/

Nej, så blir det sällan. Däremot vet jag flera situationer där det blivit väldigt tydligt att hästen får panik när den känner att den tappar greppet av det lugnande, det är inte roliga minuter för en hästägare. Behövs det dessutom mer är det ännu mindre lugnt och stilla.

För HÄSTENS del är nog bult det absolut bästa, snabbt och smärtfritt.
 
Nej, så blir det sällan. Däremot vet jag flera situationer där det blivit väldigt tydligt att hästen får panik när den känner att den tappar greppet av det lugnande, det är inte roliga minuter för en hästägare. Behövs det dessutom mer är det ännu mindre lugnt och stilla.

För HÄSTENS del är nog bult det absolut bästa, snabbt och smärtfritt.

Hur menar du med tappar greppet av det lugnande?

De jag tagit bort med spruta har varit lite lulluga av lugnande. Inte värre än inför en röntgen. Sen när de fått sprutan har de fallit pang poff. Så från stående och med i matchen men lullig till falla. Samma skeende som med bult på presederad häst.
 
Får jag välja fritt så väljer jag spruta med hemmaveterinären. Hon använder ett preparat som gör att hästen inom ett par sekunder förlorar medvetandet, och hjärtat upphör att slå inom 30 sekunder. Hon ger sen en extra spruta direkt i hjärtat. I och med att medvetslösheten drabbar så snabbt så faller de. Ibland kan de galoppera med benen i någon sekund, men det är en reflexiv rörelse och ingen medveten handling. De blinkar allt som oftast några gånger också och kan ibland dra några andetag innan de blir helt stilla.
Vi har sedan begravt dem på sommarbetet. Över två gravar växer gräset grönt och frodigt, och över stoet med humör's grav växer det höga tistlar :p

Jag har inget emot bult men vi har ingen bra plats där man kan avbloda, utan då blir det blod mitt på stallplanen.

En sak jag ogärna gör igen är att åka till klinik och lämna av dem för bultning. Kliniken ville ogärna att man skulle vara kvar så vi åkte, och för mig är det ännu (11 år senare) hemskt jobbigt att veta att min hästs sista stunder var hon omringad av främlingar.
 
Jag har haft hästar som protesterat redan vid sedering inför enklare ingrepp, och det har ju varit för ett helt harmlöst syfte. Som uppriven hästägare är det rätt jobbigt att titta på när en häst reagerar mot en sedering genom att försöka hålla sig pigg.

Ah. Aldrig, tack och lov, upplevt det med någon häst. Men då förstår jag hur du menar.
 
Angående att det pratats lite om att ge mycket lugnande för att ev få hästen att lägga sig. Har varit med en gång med en häst som brutit benet på betet. Bakbenet hängde typ och dinglade och det var 25-30 grader varmt och nödslakten skulle dröja flera timmar. Vi fick ut en vet som gav många gånger normal dos lugnande, gissar domosedan, för att i första hand lugna, men också försöka få honom att lägga sig då han blev vinglig och trött. Skakade i de andra benen och försökte vila på det andra bakbenet :cry: han la sig aldrig trots att benen höll på att vika sig då och då. Veterinären sa att det ibland funkar men oftast inte..
 
Angående att det pratats lite om att ge mycket lugnande för att ev få hästen att lägga sig. Har varit med en gång med en häst som brutit benet på betet. Bakbenet hängde typ och dinglade och det var 25-30 grader varmt och nödslakten skulle dröja flera timmar. Vi fick ut en vet som gav många gånger normal dos lugnande, gissar domosedan, för att i första hand lugna, men också försöka få honom att lägga sig då han blev vinglig och trött. Skakade i de andra benen och försökte vila på det andra bakbenet :cry: han la sig aldrig trots att benen höll på att vika sig då och då. Veterinären sa att det ibland funkar men oftast inte..
Kunde inte veterinären avliva den :confused:
 
Angående att det pratats lite om att ge mycket lugnande för att ev få hästen att lägga sig. Har varit med en gång med en häst som brutit benet på betet. Bakbenet hängde typ och dinglade och det var 25-30 grader varmt och nödslakten skulle dröja flera timmar. Vi fick ut en vet som gav många gånger normal dos lugnande, gissar domosedan, för att i första hand lugna, men också försöka få honom att lägga sig då han blev vinglig och trött. Skakade i de andra benen och försökte vila på det andra bakbenet :cry: han la sig aldrig trots att benen höll på att vika sig då och då. Veterinären sa att det ibland funkar men oftast inte..

Vissa med skador eller sjukdomar som påverkar rörelseförmåga/balans etc lägger sig ju inte IOM att de vet att då kommer de aldrig upp igen. Som flyktdjur är det ju det sista de vill, att tappa förmågan att fly.

Jag har också varit med om häst med brutet ben där spruta inte tagit tillräckligt fort och nog öht.
Hade det varit min häst i det läget hade jag velat bulta direkt, för hästens skull.

Jag vet också om ett sto som vid fölning fick föl som på ngt vis drog med sig stoets innanmäte sas ut. Underbart rid- och avels-sto som gett så mkt till sin ägare. Veterinären som kom ut akut hade glömt bulten hemma. Då skulle man spruta och det tog inte tillräckligtDet slutade med att vet fick trycka i hästen överdoser av allt möjligt för att hästen skulle få dö och slippa lida. Ägarinnan kommer få leva med att det där var avslutet hennes fantastiska vän fick efter alla år ihop.
Och ja, veterinären anmäldes.
 
Hur menar du med tappar greppet av det lugnande?

De jag tagit bort med spruta har varit lite lulluga av lugnande. Inte värre än inför en röntgen. Sen när de fått sprutan har de fallit pang poff. Så från stående och med i matchen men lullig till falla. Samma skeende som med bult på presederad häst.

Min nuvarande häst är en sån som har enormt kontrollbehov. Han har numer lärt sig att släppa den till mig i arbete. Men han reagerar fortfarande väldigt mkt vid sedering. Tex brukar min tandis ge rätt mkt både domo och turbo. Han rycker och kampar mot sederingen och vill inte ”ner i denca 15 min trots hög dos och kombination. Mindre dos eller endast domo så är det värre.
IOM att han är som han är så ska han inte behöva tas bort med spruta när den dagen kommer.
Jag har jobbat med flera liknande hästar. Såna hade jag velat få bultade.
 
Planerad avlivning hemma med spruta och sedan hämtades han av Hästkrematoriet och kremering i grupp blev det för min. Kommer aldrig välja något annat. Hästen var stendöd innan han nådde marken, inga ryckningar och inget blod. Hur fridfullt som helst!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: lillan222
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 727
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
419
Senast: misswilma
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp