Ta bort en häst?

Röd

Trådstartare
Hur funkar det att ta bort en häst? Vilka alternativ finns? Vad kostar det?

Vad tycker ni är det bästa för hästen?
 
Har bara behövt avliva en gång. Lantbrukstjänst. Bultpistol och avblodning. Snabbt och enkelt och värdigt. Han som gjorde det var lugn och trygg och klappade hästen, som stod och käkade morötter, innan han tryckte av. Var också väldigt hänsynsfull mot mig som bokstavligen var i upplösningstillstånd och stod och stortjöt bredvid.
 
Jag har bara tagit bort en egen häst. Men har varit den som varit med andras hästar några gånger.
Alla har avlivats med bultpistol och det har gått väldigt fint till.
De som kom för att utföra avgivningarna har alltid varit toppen mot både häst och ledsna människor. Mkt respektfulla och duktiga på sitt jobb!

Jag skulle alla dagar i veckan välja bult i framtiden.
Det går fort och är inget som brukar gå fel på ngt vis.
Någon elev hade häst som kunde vara ngt huvudskygg med främlingar. Den gav vi lite lugnande oralt innan. Veterinären skrev ut en dos.
Sen fick han stå med huvudet i en hink godis och hann inte reagera.
 
Jag valde Svensk Lantbrukstjänst, det var väldigt smidigt. De kommer med lastbilen och personalen är väldigt kunnig.
Det bästa var att hästen fick vara i sin hemmiljö och allt gick väldigt snabbt när det väl skedde.

Jag valde bultning för jag har hört att den metoden går snabbast och hästen känner inget, skulle jag behöva göra om det blir det samma procedur igen.
Efter bultningen faller hästen rakt ner och de avblodar, sen tar de med sig kroppen i bilen och kroppen kommer till användning i någon biogasanläggning.
För mig personligen kändes det bra då jag inte hade möjlighet att gräva ner kroppen någonstans och istället vet att kroppen gjorde något bra i slutänden så att säga, typ tillbaka i kretsloppen.

Det bästa med den personen jag fick var att han testade att sätta upp bulten i pannan på hästen, då vissa reagerar på att den blänker till, min häst som var så "dum snäll" reagerade inte ens och sen, sa han att ja skulle hålla längst ut på grimskaftet och sen bultade han.

Jag betalade innan vi tog bort hästen då jag inte visste i vilket sinnestillstånd jag skulle vara i efteråt, tror jag betalade någonstans runt 5000kr, men lätt värt varenda krona med tanke på bemötandet både när jag ringde in och bokade tid och sen även av chauffören som utförde det hela.
 
Jag har valt olika med olika hästar.

Provat nästan alla alt, dvs slakteri, spruta på klinik, bult hemma och spruta hemma.

Jag föredrar I grunden bult med lantbrukstjänst. De är suveräna och man får allt gjort "I ett" hemma. Nu senast kände jag dock att "jag klarar inte bulta den här". Så blev spruta hemma och så hämtade lantbrukstjänst kroppen samma dag.

Har alltid varit med tills de fallit. Anser dock inte man som djurägare behöver det om man inte vill, huvudsaken är någon lugn är med hästen. Har alltid gått innan avblodning (vid bult) och vill absolut inte se lastning.

Lantbrukstjänst prislista finns på deras hemsida. Kliniker tar hemskt olika så där är bra kolla innan. Nu sist betalade jag 4000 kr till veterinären för avlivning samt 4500 kr till lantbrukstjänst för hämtning.

Om hästen inte är tex hemskt stickrädd eller hysteriskt huvudskygg så välj det sätt som känns bäst för dig. Alla är snabba och humana för hästen.
 
Jag fick ta bort mitt sto p.g.a obotlig skada i hagen förr året. Veterinären på plats gav avlivningsvästska och hon bara la sig och dog. När jag måste låta min gamling somna in så väljer jag med avlivningsvätska då han kan röra på huvudet och är känslig för förändringar så bult är inte en option.
 
Mitt starka tips är att se till att kroppen hämtas rätt kort inpå avlivning. Tvingades ta bort en häst akut nyligen och det var omöjligt att få ut lastbilen förrän 3 dagar senare. Det var väldigt jobbigt att ha hästen "kvar" men död.

Det här håller jag med om. När stallägaren tog bort sin ponny blev hon (ponnyn) liggande i boxen under ett täcke i några dagar. Det kan nog vara väldigt tufft för många.

:heart
 
Vi fick inte avbloda där min häst stod så det blev avlivingsvätska. Använde även det på ponnyn. Beställde hämtning 45 min efter avtalad veterinärtid. Kremering i grupp för båda. Har varit med vid bultning också och det gillade inte jag, inte heller att det blev en blodfläck kvar efteråt.
 
Har tagit bort en med bult (planerat) och en med spruta (akut). Kommer aldrig spruta igen. Min häst dog inte av första sprutan och behövde en till, och tiden det tog veterinären att förbereda en ny spruta kändes evighetslång och gav ett extremt ångestpåslag. Fröken Fin som blev bultad dog fridfullt med huvudet i en hink med havre ❤️
 
Jag fick ta ut veterinären akut på julafton. Valde bult. Hade jag haft möjlighet att välja så hade jag tagit ut en här hemma som hade fått komma ut och bulta. Väljer bult om jag kan.
 
Även jag har varit med vid bultning och har inget ont att säga om det. Väldigt lugnt och fint för hästarna, och de är bra med människorna också. Jag kommer absolut fortsätta välja bult om jag inte av någon anledning MÅSTE välja spruta.

Det man måste ha i åtanke vid bultning är att de måste avbloda direkt, så man bör ha tänkt ut ett bra ställe innan. Det finns ju ganska mycket blod i en hästkropp så fördel om det är på t.ex. gräs eller mjuk sand där det rinner undan ganska snabbt och inte blir en "pöl" som det kan bli på t.ex. en hård grusplan.
Ibland kan också kroppen "rycka" lite efter bultning, jag har varit med om det en gång (varit med vid tre bultningar) och det var lite obehagligt. Jag skulle fortfarande välja bultning igen, hästen är ju helt borta i huvudet när det händer, men vet man inte om det kan det nog vara mer obehagligt.

Tillägg: De andra två gångerna har hästen bara fallit ihop och varit helt stilla, väldigt lugnt och fint.
 
Ibland kan också kroppen "rycka" lite efter bultning, jag har varit med om det en gång (varit med vid tre bultningar) och det var lite obehagligt. Jag skulle fortfarande välja bultning igen, hästen är ju helt borta i huvudet när det händer, men vet man inte om det kan det nog vara mer obehagligt.

Tillägg: De andra två gångerna har hästen bara fallit ihop och varit helt stilla, väldigt lugnt och fint.
Min hade såna muskelryckningar att hon såg ut som att hon skulle resa sig igen. Jättejobbigt att se och hade jag inte vetat att hur det fungerar så hade jag fullständigt klappat ihop. Men kommer alltid att välja bult.

Den jag har nu blir nog knepig. Hon är hysteriskt spruträdd och dessutom väldigt misstänksam mot människor och i vissa fall huvudskygg
 
Tog nyligen bort en häst med spruta och jag tyckte det fungerade bra
Min valack har stor koll på sin flock och var väldigt upprörd och letade först febrilt efter lillasyster i hagen innan han såg kroppen på stallplanen
Det tog en bra stund innan han lugnade sig och om kroppen hade försvunnit direkt vete te tusan hur länge han hade letat :(
 
Min gammelman togs bort i boxen (fick en stroke) :cry: med en spruta. Han somnade in i mitt knä (var liggande). Blev hämtad morgon efter, då var jag inte med.
Min gammeltant togs bort på Ultuna eftersom röntgen visade på en rejäl hovbensänkning med nästan perforation av hovsulan:cry: pga fång. Vet ej hur hon avlivades, var ej med då. Lämnade henne i boxen där i dagstallet. Antagligen spruta? :confused: 1996
Minns att hon gick rakt på transporten till Ultuna (var svårlastad). Och hon ville inte ha några morötter när jag sa hejdå
 
Jag har varit med vid både bult och spruta. Aldrig i livet att jag skulle välja spruta om jag hade ett val. Det tog bara två sekunder för hästen att dö, men paniken jag såg i hans ögon de sekunderna är för evigt etsade i mitt minne.

Till min häst anlitade jag Hästkrematoriet. Hon fick lugnande, och sedan bultades hon. Sedan fick hon och hennes bästa vän dela lastbil, och sedan fick jag hem henne i en urna någon vecka senare.
Om jag hamnar där igen, kommer jag att välja samma, alla gånger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
644
Senast: lillan222
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 731
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: misswilma
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp