Ta bort häst ?

Minsans

Trådstartare
Hej,
Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte tycka att avlivning är ett alternativ men jag har tänkt på det, är jag hjärtlös för att ens tänka tanken?
Hennes framtid kommer bli ganska problematisk. Hon ska först nu ha box vila i 8 veckor vilket jag inte vet hur hon ska klara, hon går på lösdrift just för att hon inte klarar att stå på box. Hon är redan helt galen nu efter en dag... Sedan ska hon ju om det ser bättre ut gå i en hage utan gräs, vilket inte finns i stallet vi står nu så kommer behöva leta efter ett annat stall. Hon blir väldigt stressad av flytt så hade tänkt att hon aldrig skulle behöva flytta mer i sitt liv.
Är jag elak som ens funderar på avlivning om det nu bara är en liten rotation?
 
Nej du är absolut inte elak eller kall. :heart
Det handlar ju också om vilket liv hästen kan få och vilken livskvalité.
Jag brukar också som djurets ägare ta upp frågan om det är värt att fortsätta. Jag har då känt att veterinären brukar tycka att det varit bra att jag lyft den frågan.
Okej ja, jag har liksom inte vågat föreslå det själv när veterinären inte sagt nåt om det men kanske ska testa ta upp det.
 
Okej ja, jag har liksom inte vågat föreslå det själv när veterinären inte sagt nåt om det men kanske ska testa ta upp det.
Jag tycker du resonerar klokt. Jag har själv en häst som inte kan stå på box utan att bli sönderstressad - hon väver hysteriskt och vandrar runt runt mellan varven - som jag har bestämt att om hon skadar sig eller blir sjuk så att hon skulle behöva boxvila, så kommer jag ta bort henne utan dröjsmål.
Veterinärerna har flera aspekter att ta hänsyn till.
Dels är frågan om möjlighet till tillfrisknande viktig. Tror veterinären att hästen ska bli frisk igen så är det vad man jobbar mot, i normalfall. De flesta djurägarna brukar ha det målet också.
Dels är frågan om hästen är försäkrad och djurägaren vill få ut pengar på livförsäkringen. Där måste ju veterinären intyga att hästen inte kommer bli frisk, alternativt måste avlivas direkt av djurskyddsskäl.

I detta fallet är det kanske så att hästen kan bli frisk, men att du som hästägare känner att vägen dit och kanske även livet efter tillfrisknandet inte är ett värdigt liv för din häst. Och då gör du helt rätt att ta upp frågan om avlivning med veterinären. Säg som det här, att den inte klarar boxvilan och att livet efteråt ändå inte blir bra för hästen, av flera skäl.
 
Jag tycker också att du tänker på hästen och inte tänker liv till varje pris. Har själv haft ett sto som hade svårt att acceptera boxvila ens i en dag trots sällskap. Hon skulle ha sparkat sönder både boxen och sig själv om hon inte fått komma ut.

Kan hästen inte bli frisk för ett på hästen fungerande sätt måste man tänka om.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 928
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 163
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp