"Ta bort hästen ur allemansrätten"

Sv: "Ta bort hästen ur allemansrätten"

- Varför inte hänvisa ryttare till anlagda leder?

* För att det inte finns överallt, skulle kommuner samverka lite mer med markägare och sig själva skulle detta inte vara ett problem.

bortkommen/ skogsägare och ryttare, uppvuxen i områden där "ridled" inte ens är ett svenskt ord :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: "Ta bort hästen ur allemansrätten"

- Varför inte hänvisa ryttare till anlagda leder?

* För att det inte finns överallt, skulle kommuner samverka lite mer med markägare och sig själva skulle detta inte vara ett problem.

Är det inte lättare om ryttare och markägare försöker kommunicera med varandra och lösa det själva utan inblandning från kommunen?
 
Sv: "Ta bort hästen ur allemansrätten"

Både ja och nej. När vi pratar om specifika ridleder så är det något jag anser att man ska bekosta från kommunalt håll. Som markägare har jag inget intresse i att bekosta ridleder, det är ju liksom som att anlägga en gångstig om vi talar om dessa anlagda "motionsspår för häst" som man ser kring stora anläggningar ibland. Dels kostar det mig pengar och dels får jag göra avkall på produktiv mark jag kunnat använda till annat.

När det däremot är tal om att låta ryttare rida på ens marker, som i mitt fall består av skog, skogsvägar, gamla ängsgärden osv då är det en helt annan sak. Visserligen är det inte många hästägare som nyttjar mitt område så det är inte ett problem men jag kan sätta mig in i situationen.
Då kan man klara en dialog hästägare och markägare emellan utan kommunal inblandning. Helt klart. Jag bryr mig inte om lite hästskit, men om jag däremot hittar någon häst i mina nyplanterade marker vilka tar upp emot 100 år att växa upp till avverkningsbar skog samt kostar mig stora pengar att få dithän, då skulle jag bli skogstokig... (vilken ordvits där ;))

I grund och botten handlar det om sunt förnuft. Men när det är luddigt vad som är tillåtet eller ej är det inte alla som tänker på att någon faktiskt äger marken man rider på och som trampas sönder här och där. Jag är som sagt själv ryttare och jag vill rida i skogen, jag tycker att alla ska få rida i skogen MEN under förutsättning att man hört sig för om vart det är lämpligt och ej.
 
Sv: "Ta bort hästen ur allemansrätten"

Det är som att förbjuda alla motorcyklar på vägarna eftersom flertalet av dem kör för fort och många kraschar!

Jag måste klargöra för dig att ifölge vägverket är det bara 0,9 % fler motorcyklar som kör för fort, än bilar och absolut inte flertalet. Så ditt påstående är en överdriven myt och därmed ett dåligt exembel som jämförelse.:mad:
 
Sv: "Ta bort hästen ur allemansrätten"

Markägarna har faktisk betalt en ansenlig summa för att äga sin skog. Det är fritt fram för alla hästägare med att köpa skog att rida i. Man kan inte bara ta för självklart att man får rida på andras ägodelar.

Som skogsägare lägger man en del pengar på att sköta sin skog för att sedan också kunna tjäna på sitt skogsbruk. Skogsmaskinerna behövs för att man som markägare ska kunna avverka skog och få ut pengar. Sen är det självklart inte meningen att det ska bli stora, djupa och långa sönderkörningar, men det hör fortfarande inte till normalfallet heller och det jobbas ständigt på att hitta sätt att minska dessa markskador.

Hästhovar kan faktisk förstöra mer en däcken på skogsmaskinerna. Hovar har ett större tryck på en liten yta och de har dessutom oftast skor på sig, som lättare skadar ytligt liggande rötter, med risk för röta (som sprider sig genom rötterna till kringstående träd och har stor ekonomisk betydelse för markägaren). Speciellt på sånna ställen, som nyttjas av många ryttare, som rider på samma stig hela tiden.

Skogsmaskiner kör dessutom bara på ställen som markägaren har godkänt. Väldigt många ryttare rider ju i skogen utan att äns veta vem markägaren är.

Prata i stället med markägaren om var det går bra att rida och var han inte vill att man ska rida. Fråga om det okej att man rider och erbjud kanske att du kan hålla dig borta i älgjakten för din egen säkerhets skuld och för att inte jägarnas jakt ska bli förstörd av en häst som plötsligt kommer trampande mitt i drevet eller i skottlinjen. Då blir h*n nog automatisk lite vänligare i framtiden.

Alternativet blir annars att vi blir förlagda till att rida på några få stigar mot betalning.

Du skriver helt rätt:bow:
 
Sv: "Ta bort hästen ur allemansrätten"

Är det inte lättare om ryttare och markägare försöker kommunicera med varandra och lösa det själva utan inblandning från kommunen?


Rätt men tydligen funkar det inte! för han tar ju det direkt till polisen
 
Sv: "Ta bort hästen ur allemansrätten"

Att de vill förbjuda detta beror väl på hästar som blir rädda för bilar eller motorcyklar eller liknade.
men ärligt talat,om en trafiksäker häst med en duktig och ansvarsfull ryttare möter en idiot i en lastbil som kör alldeles för fort är det ju inte konstigt om hästen blir rädd!! i en sådan situation kan den lugnaste häst bli rädd.





Håller med Ullisen70 !!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (EK) Kommunalrådet Jens Persson (C) anklagas för att ha grävt ned en död häst utan tillstånd. - Nja, det var min sambo som gjorde det...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (EK) - Det är en intressant tanke, att stämma staten. Men jag ser inte att Lennart Andersson kan komma någonvart med detta. Juridiskt...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eskilstuna Kuriren) När Göran Karlsson var liten var han livrädd för hästar. Nu har han en egen hästfarm. Även om livet som hästägare...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eskilstuna Kuriren) Två fritidsintressen kolliderar i skogarna kring många ridanläggningar, när jägare på pass möter ryttare till...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp