Bukefalos 28 år!

Ta bort kompress

movi

Trådstartare
Jag tycker verkligen det är vidrigt att ta bort kompresser över stygn. Blir nästan illamående. Gör inte ens sånt på mig själv 😁

Igår opererades hunden för livmoderinflammation, idag ska kompressen tas bort.... 🤢

Bästa tipset som gör att den släpper om den fastnat i stygnen och som är ok för såret?
Svettas bara jag skriver om det 🤢
 
Om du inte fått med servetter som löser upp limmet (använd de isf) så istället för att bara dra uppåt så stretcha plåstret bort från såret först (jäms med hudytan dvs). Lättare att få av då utan att slita så mkt i huden.

Sitter själva kompressdelen fast i stygnen pga blod/sårvätska så använd koksaltlösning för att lösa upp.

Jag tycker verkligen det är vidrigt att ta bort kompresser över stygn. Blir nästan illamående. Gör inte ens sånt på mig själv 😁

Igår opererades hunden för livmoderinflammation, idag ska kompressen tas bort.... 🤢

Bästa tipset som gör att den släpper om den fastnat i stygnen och som är ok för såret?
Svettas bara jag skriver om det 🤢
 
Om du inte fått med servetter som löser upp limmet (använd de isf) så istället för att bara dra uppåt så stretcha plåstret bort från såret först (jäms med hudytan dvs). Lättare att få av då utan att slita så mkt i huden.

Sitter själva kompressdelen fast i stygnen pga blod/sårvätska så använd koksaltlösning för att lösa upp.
Tack för svar
Fick med en servett, men tänkte om det inte räcker 👎
 
Jag tycker verkligen det är vidrigt att ta bort kompresser över stygn. Blir nästan illamående. Gör inte ens sånt på mig själv 😁

Igår opererades hunden för livmoderinflammation, idag ska kompressen tas bort.... 🤢

Bästa tipset som gör att den släpper om den fastnat i stygnen och som är ok för såret?
Svettas bara jag skriver om det 🤢
Jag har helt enkelt hällt koksalt över en kompress som jag fäst där. Efter nån timme är allt uppblött och lätt att ta bort. .
 
Jag har helt enkelt hällt koksalt över en kompress som jag fäst där. Efter nån timme är allt uppblött och lätt att ta bort. .
Man kan också helt sonika ställa hunden i duschen och duscha på plåstret tills det blir helt genomblött. Men remove-servetterna som man oftast får med eller kan köpa på apotek är riktigt bra för att lösa upp klister. Brukar använda det hemma för att få bort fula etiketter på glasburkar :D
 
Man kan också helt sonika ställa hunden i duschen och duscha på plåstret tills det blir helt genomblött. Men remove-servetterna som man oftast får med eller kan köpa på apotek är riktigt bra för att lösa upp klister. Brukar använda det hemma för att få bort fula etiketter på glasburkar :D
Tack för svar! Trodde inte man "fick" blöta så mycket som med dusch. Ska ner på apoteket om en stund, så då kan man ju köpa såna servetter om dom även är bra till annat 👍👍👍
 
Tack för svar! Trodde inte man "fick" blöta så mycket som med dusch. Ska ner på apoteket om en stund, så då kan man ju köpa såna servetter om dom även är bra till annat 👍👍👍
Jo då du kan duscha hela såret, vattnet i sverige är rent. Jag tycker att det är enklast för att få bort intorkat sekret också. Ljummet vatten och duscha 5 minuter. Duschstrålarnas massage mot huden ökar blodcirkulationen och främjar läkningen :)
 
Tack för alla tips 🥰
Jag fixade det 👍
IMG_20230415_121040.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 387
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 394
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp