Ta bort låååånga kastanjer?

bettysmatte

Trådstartare
Min häst (haflinger) får väldigt långa (HÅRDA) kastanjer på bakbenen. Och jag tycker att det är GRÄSLIGT svårt att få bort dem. Har ni några supertips? Hovtång har jag testat, men osäker på om den jag har är för klen, för det funkar verkligen inte bra. Kastanjerna är seg-hårda så det är inte helt lätt att "bita av" dem.... Jag vill gärna hitta en bra metod så jag kan hålla dem lite kortare och slippa risken att hon fastnar någonstans och sliter av dem!
 
OT men vad är de egentligen till för? :confused: Eller vad är de kvar från evolutionärt sett om de inte har någon nytta idag?
Jag lärde mig typ nyligen att man kunde klippa dem :o
 
Det är från när hästen hade flera tår. Först 5 och sen blev det 3 och dom 3 är kvar. En är en hov, en är sporre och en är kastanj.
Aha! Rimligt :idea::up:
Försökte googla på häst och sporre, men fick typ bara fram sporrar 😅 kastanjen är ju synlig, är sporren också det? Kan man behöva sköta om den också?
 
Aha! Rimligt :idea::up:
Försökte googla på häst och sporre, men fick typ bara fram sporrar 😅 kastanjen är ju synlig, är sporren också det? Kan man behöva sköta om den också?
Min har sporrar också, och på henne blir de ofta synliga (sticker fram ur hovskägget). Dessa brukar vara något lättare att pilla bort än de hårda kastanjerna.... Urhäst, typ..... :cautious:
 
OT men vad är de egentligen till för? :confused: Eller vad är de kvar från evolutionärt sett om de inte har någon nytta idag?
Jag lärde mig typ nyligen att man kunde klippa dem :o

Det är vad som finns kvar av stortån och tummen efter att många tusen års evolution har gjort sitt.
 
Aha! Rimligt :idea::up:
Försökte googla på häst och sporre, men fick typ bara fram sporrar 😅 kastanjen är ju synlig, är sporren också det? Kan man behöva sköta om den också?
Sporren sitter i hovskägget (baksidan av kotan) och kan behövas klippas ibland. Min ena får ganska långa där så jag får hålla efter.
 
Min häst (haflinger) får väldigt långa (HÅRDA) kastanjer på bakbenen. Och jag tycker att det är GRÄSLIGT svårt att få bort dem. Har ni några supertips? Hovtång har jag testat, men osäker på om den jag har är för klen, för det funkar verkligen inte bra. Kastanjerna är seg-hårda så det är inte helt lätt att "bita av" dem.... Jag vill gärna hitta en bra metod så jag kan hålla dem lite kortare och slippa risken att hon fastnar någonstans och sliter av dem!
Använder hovtång, skär igenom utan problem och jag är inte jättestark i händerna.
Är din hovtång vass? :)
 
Mina har ganska mjuka kastanjer men de brukar vara ännu enklare att pilla bort om de är uppblötta, så jag brukar passa på efter en dags hällregn eller efter jag har duschat dem.
 
Min häst (haflinger) får väldigt långa (HÅRDA) kastanjer på bakbenen. Och jag tycker att det är GRÄSLIGT svårt att få bort dem. Har ni några supertips? Hovtång har jag testat, men osäker på om den jag har är för klen, för det funkar verkligen inte bra. Kastanjerna är seg-hårda så det är inte helt lätt att "bita av" dem.... Jag vill gärna hitta en bra metod så jag kan hålla dem lite kortare och slippa risken att hon fastnar någonstans och sliter av dem!
Alla mina har hårda kastanjer och jag pillar aldrig på dem. Har aldrig varit med om att en häst skulle fastna pga sina kastanjer heller... :confused: Har du någon bild på din hästs långa kastanjer?
 
Jag har aldrig behövt pilla bort kastanjer på någon av hästarna vad jag kan minnas. Men skulle det behövas hade jag gjort som flera ovan, frågat hovslagaren om att klippa bort dom.
 
Alla mina har hårda kastanjer och jag pillar aldrig på dem. Har aldrig varit med om att en häst skulle fastna pga sina kastanjer heller... :confused: Har du någon bild på din hästs långa kastanjer?
En häst jag har hade flera cm långa sporrar som börjat krulla sig in mot benet igen när jag köpte honom, då kändes det definitivt nödvändigt att klippa dem. Även kastanjerna var uppemot tre centimeter och rejält hårda.
Klipper de nu med med jämna mellanrum för att hålla efter, känns som att det omöjligt kan vara något positivt med så långa.
 
Min Haflinger och också långa kastanjer på frambenen, den första jag varit med om där det verkligen sett konstigt ut, det är nog mest ett estetiskt bekymmer.
Jag bad min hovslagare fixa dem 🤓 hon tog verktången och nöp av dem bara.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 252
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp