Ta bort rost från bil

Sandra78

Trådstartare
Hmm, antar att den tråden hör hemma här, annars kanske någon snäll moderator vill flytta den rätt :D
Jag har en Golf från -96 som är lite "rostäten" runt hjulhusen och på dörrarna. Det är endast ytrost, men ser fult ut och jag vill förhindra att det blir värre.
I höstas när jag köpte bilen borstade jag bort all lös rost, penslade på rostätare (från mekonomen, om det har någon betydelse) och la på tre tunna lager lack ovanpå.
Nu har rosten kommit tillbaka på många av de ställen som jag fixade till då, ska jag fortsätta med samma behanlding eller har ni tips på nån bättre taktik/andra preparat?
Förra bilen byggde jag i stort sett ihop med plastic padding i hjulhusen, men den här är långt ifrån så illa :D
 
Sv: Ta bort rost från bil

Nope, det skulle räcka med rostätaren, sa de på mekonomen. Men det kanske är vettigt att ha ett lager grundfärg också :idea:
 
Sv: Ta bort rost från bil

Här kommer Bosse Bildoktorns tips

Hög tid att fixa rosten


Bildoktorns steg för steg: Så blir du av med skadorna


Efter vinterns saltade vägar har bilen alltid fått några små skador och/eller stenskott som rosten bitit tag i. Och de skadorna ska fixas NU.

Det krävs tio gånger så mycket arbete för att stoppa rosten om den får jobba ostört i ett år till.

  • Först och främst ska lacken tvättas, avfettas och rengöras med en cleaner (lackrengöring, kallas även polish). Det är först då, när bilen är kliniskt ren som du hittar alla små skavanker.

  • Nästa steg är att polera de skadade ytorna med fin rubbing (slipande polermedel), annars blir skillnaden allt för stor mellan den nya och gamla lacken.

  • Innan den nya lacken kommer på plats måste all rost bort och en grundfärg läggas på. Oavsett vad som ska målas måste man alltid rengöra noggrant från rost, vax, fett med mera. Ytan ska vara ostkakeren innan färgen läggs på (så ren att du kan äta ostkaka på den) - tvätta med thinner. En annan tumregel är att röra om eller skaka färgen mycket och länge innan du börjar måla, det gäller både grundfärg, topp- och klarlack.
 
Sv: Ta bort rost från bil

Tackar, nu har jag nåt att göra i vår :bow:
Undrar förresten om det går lika bra med kladdkaka, jag gillar inte ostkaka :angel:
 
Sv: Ta bort rost från bil

Du sprutar ex en speciell sand med högt tryck. Blästringen gör mer rent på djupet.
 
Sv: Ta bort rost från bil

Fast det kräver att man har tillgång till tryckluft och det är överkurs.
 
Sv: Ta bort rost från bil

Jag fick sån där ful ytrost på min bil för ca 3 år sen,på nederkanterna av dörrarna..snyggade till med lite sandpapper,så det blev jämnt,sen köpte jag grafitgrå hammarlack och målade över,och nu har 3 år gått och ingen rost har tagit sig igenom Hammarlacken!

Jag målade ett rak linje från framdäck till efter bakhjulet,för att det skulle bli snyggare än bara lite kladd här och där!

Och mitt underarbete avr inte helseriöst med slipning och rostskyddsfärg,jag bara slipade lite och sen direkt på med Hammarlacken..
Så här ser det ut 2 år efter(bilden är från i somras)
14901777.jpg

20487068.jpg
 
Sv: Ta bort rost från bil

Rosten tar sig inte igenom Hammarlack, den går bakåt istället om man inte gjort minutiöst underarbete.

Gissa varför den kallas tattarmetallic ;)
 
Sv: Ta bort rost från bil

Enklast är att slipa bort rosten och sen grundlacka och sen få tag på din bils lackfärg (kontakta en återförsäljare eller en som säljer lack).
Rost går inte bara att borsta bort och sen lacka lite över. Det fortsätter äta sig vidare!
 
Sv: Ta bort rost från bil

Det är möjligt att det är överkurs :grin: men det blir ju ett väldigt bra och hållbart resultat :laugh:

Men som sagt så kräver det mer eller mindre tillgång till välutrustad verkstad och det tror jag inte TS har (då hade förmodligen inte frågeställningen kommit upp öht). Det kräver också en del vana för det är inte bara att blästra och hoppas det blir bra.

Själv har jag ett ganska välutrustat garage men tryckluft och blästerskåp har jag inte. Däremot har jag tillgång till sådant hos kompisar.

//Tjôta, som startat sommarbilen idag och tagit vårens första tur :love:
 
Sv: Ta bort rost från bil

Nej, tryckluft är ingenting jag har tillgång till, tror i och för sig att jag skulle kunna fixa utrymme där det finns, men jag är rädd att det skulle bli mer skada än nytta om en glad amatör som jag gav mig på något sådant :o

Tror det får bli Bosse Bildoktorns metod, det lät ju lagom avancerat för mig :laugh: Hammarlack har jag dåliga erfarenheter ifrån från ett fuskbyggt stall, där det enda som höll ihop gallren var just lacken :crazy:
 
Sv: Ta bort rost från bil

Som jag skrev ovan, hade TS haft tillgång till sådant, hade förmodligen inte frågeställningen kommit upp.
 
Sv: Ta bort rost från bil

Ja, just det ja. Hur många har sån utrustning hemma i garaget bara för att?
Skulle tippa på att det är rätt många som har en kompressor. Att lägga till en gammal blästerpistol hade då inte varit så svårt eller dyrt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp