Bukefalos 28 år!

Ta bort stygn?

J

jappisen

Brukar ni ta stygnen själv på era hundar? Jag har aldrig gjort det tidigare men veterinären sa att jag lätt kan ta dem själv. Jag vet ju inte säkert hur man gör men om jag förstod det rätt så är det bara till att klippa av tråden och dra ut den försiktigt? Ska man tvätta med sårlösning efter eller det behövs inte? Brukar tråden sitta hårt?

Är det bättre att ta det tidigare eller vänta någon dag längre? Det stod 10-12 dagar.
 
Sv: Ta bort stygn?

De beror helt på var de sitter. När min förra hund syddes i ögonlocken tog jag dem inte själv. Däremot så brukar jag göra det annars.
 
Sv: Ta bort stygn?

Jag har tagit stygn på både hund, häst, sambo och mig själv.
Suturen brukar kunna vara lite fastklibbad i sårskorpan, men inte mer än att man kan lirka lös den utan att det blir obehag. Man lyfter suturen lite med en pincett och klipper sedan vid knuten. Så är det bara att ta bort sygnet försiktigt. Sårtvätt brukar inte vara nödvändigt, skall suturen bort är ju såret läkt :)
 
Sv: Ta bort stygn?

Det viktiga när du väl tar stygnen, är att du klipper på ena sidan om knuten - inte mitt i. Sen är det bara att dra ut den.
Tänk också på att det blir små hål där stygnen suttit, så om hunden haft krage innan lämna den på ytterligare någon dag när du tagit stygnen.

Jag skulle inte ta stygnen för tidigt.
 
Sv: Ta bort stygn?

Tack för alla svar. Imorgon är 10e dagen och tänkte försöka ta dem då. Fårse hur det ser ut imorgon om jag kan ta dem eller om jag ska vänta någon dag extra. Såret har sett fint ut ett tag nu och det har sett läkt ut i några dagar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta bort stygn?

Litet observandum. man skall klippa/skära av så nära huden som möjligt så att den delen av suturen som varit utanför huden inte dras igenom såret.
Detta för att förhindra infektioner.

mvh
 
Sv: Ta bort stygn?

Jag har tänkt ta bort stygnen efter min hunds livmoderoperation. I pappren jag fick med efter operationen stod det att stygnen skall tas efter 10-14 dagar. Idag har det gått 10 dagar, men eftersom jag är lite upptagen under helgen så tänkte jag ta dem på söndag.
Jag tror att man har sytt ihop såret med en enda lång tråd i stället för många enskilda stygn - ser så ut, och då är det ju svårt att inte låta tråden som varit utanför huden gå igenom såret. Jag har iaf tänkt dutta lite desinficeringsmedel (som inte svider) på såret innan och efter stygnborttagningen.

Tog bort stygnen efter en juveroperation förut också - inga problem.
 
Sv: Ta bort stygn?

Blir det svårare att ta stygnen om man väntar någon dag extra? Sätter de sig fast hårdare( växer fast) ?Tittade på såret idag och jag tror det är bäst att jag väntar någon dag extra för huden ser ganska tunn ut på ett ställe.
 
Sv: Ta bort stygn?

Jag tog bort stygnen efter 16 dagar när min hane blivit kastrerad. Det gick jättesmidigt.
 
Sv: Ta bort stygn?

Jag tar stygnen själv, jag brukar få en sån där skalpell som är just för stygnborttagning av vet. Himla bekvämt och MYCKET enklare än nagelsax.

Det är bättre låta stygnen sitta någon dag extra än någon dag för lite.

Ang dra så att delen som varit 'utanför' inte går igenom såret, så ev bakterier som vill har redan tagit sig ner via stygnhålet, så kan man klippa nära hud och dra åt 'andra hållet' är det bra, men går det inte är det inte hela världen. Man tvättar dock givetvis innan man tar bort stygnet/stygnen.

Vissa stygn sitter rejält hårt, andra rätt lösa.
 
Sv: Ta bort stygn?

Jag är ju skolad på oss tvåbeningar o inte på fyrfotingar, o där skall man inte desinficera innan man tar stygnen, men väl efter.
Vad gäller de halvmåneformade skalpellerna så skulle jag aldrig ta stygn utan dem, utom i nödfall.
Som du säger är det oftast bättre att låta stygnen sitta någon dag extra, inte kul om/när sårkanterna börjar glida isär.

mvh
 
Sv: Ta bort stygn?

Varför inte? Ang stygntagningsskalpellerna alltså?

Det är ju de veterinärerna tar med, och de är oändligt mycket enklare än sax. På en lugn hund ska tilläggas. Jag skulle aldrig närma mig en hund som var minsta upprörd eller sprattlig med den dock och t ex skulle kunna tänkas rycka åt sig en kroppsdel eller liknande, då skulle det få bli nagelsaxen.

Sen är det ju iofs lika på humansidan, bakterier tar sig utmärkt väl in via tråden där med.

Kan man undvika dra igenom kontaminerad tråd så absolut, men skadan är mest troligt redan skedd om man inte skulle ha maxad otur att ha nya bakterier som inte fått fäste än men finns på sututtråden.
 
Sv: Ta bort stygn?

Jag är ju skolad på oss tvåbeningar o inte på fyrfotingar, o där skall man inte desinficera innan man tar stygnen, men väl efter.
Vad gäller de halvmåneformade skalpellerna så skulle jag aldrig ta stygn utan dem, utom i nödfall.
Som du säger är det oftast bättre att låta stygnen sitta någon dag extra, inte kul om/när sårkanterna börjar glida isär.

mvh

Men kanske inte tvåbeningars stygn utsätts för lika mycket bacillusker som fyrfotingarnas.
Jag vet inte - ska jag bara desinficera efteråt, eller kan jag/bör jag/ska jag göra det innan också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: Sel
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 387
Senast: Viva
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 606
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp