Om hästen varaktigt förlorat sin användbarhet enligt punkt 1.2, men enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare, kan försäkringstagaren i stället välja delersättning.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hästen varaktigt förlorat sin användbarhet enligt punkt 1.2, men enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare, kan försäkringstagaren i stället välja delersättning.
Det ska överhuvud taget inte ställas till den kapacitet hästen hade innan märkning/när skadefallet uppstod. Det ska ställas helt och enkom till kapaciteten hästen beräknas ha 'för all framtid'.
Svar ja, men en GP häst kan ju duga till sällskap förutsatt att ägaren accepterar det och inte fortsätter att rida på sin häst. Likaså om man säljer den vidare, att man informerar om förutättningar. Så sker inte idag i alla lägen, då man ser T-märkta hästar säljas som promenadhästar eller för mindre klubbtävlingar. Det finns ju klubbar som accepterar T-märkta hästar på tävling, och det är ju då helt fel.
T-märkningen är ett avtal mellan ägaren och försäkringsbolaget att ägaren får delersättning bla på vilkor att den inte fullt friska hästen för all framtid inte inte ska tävlas och ägaren informerar om detta vilkor vid försäljning.Jag tycker att det ar helt ok om t-markningen havs utan att pengar betalas tillbaka. Forsakringsbolaget, tillsammans med hastens davarande agare gjorde en "deal", och det ar varken hastens, mitt eller nagon annan fel om de gjorde en dalig undersokning av hasten. Jag tycker att forsakringsbolga brukar vara sa harda i alla andra fall, sa jag forstar inte varfor de later vissa hastar t-markas som egentligen bara behover lite vila, vilket var vad min hast behovde.Tycker du verkligen, handen på hjärtat, att det då är rimligt att triangelmärkningen hävs utan att ens pengarna betalas tillbaka???
Visst kan man göra det i Sverige, det finns massor av hästar som inte är 100% fräsha (och en del klart ofräsha) och säljs utan t-märkning. Har man ett system som möjliggör att man kan få ut delersättning för skadade hästar som inte lider så måste detta regleras, annars finns det ju ingen som helst grund till systemet. Det är inte underligt att du inte förstår dig på det svenska sammhället om du ser dem genom ett filter av fördomar, många av dina påstående om hur det är här känns väldigt främmande och har väldigt lite att göra med hur jag uppfattar svenskar i gemen och deras åsikter.Giveetvis klarar man i andra lander av dessa skadade hastar i alla fall, utan t-markning.
Det jag inte forstar...och det i hela svenska samhallet...ar varfor man maste ha regler for allting.
Varfor kan man inte bara salja vidare sin hast som en promenadhast utan t-markning?
Men man ska alltså avliva dem ändå anser du? Kan du förklara varför?
Sen fattar jag nu ärligt talat inte vad ditt problem är? Du bor på irland, du har en T-märkt häst du vill tävla i lätta klasser och tycker det är synd att du inte får det. I nästa andetag säger du att du skulle kunna köpa alla T-märkta hästar och tävla dem. Men så tävla din egen på Irland då? (Vad jag tycker om hela din inställning ska jag vara tyst om annars blir jag avstängd från Buke. )
Jag har alltid haft för mig att både England o Irland vimmlar av hästar som inte är värda något o som ingen bryr sig om men jag kanske har fel.
PL
Men man ska alltså avliva dem ändå anser du? Kan du förklara varför?
En hast ska endast avlivas om den konstant eller vid specifika tillfallen lider. En hast som inte har ont av sin skada ska absolut inte avlivas. En sadan hast kan vara sallskap eller till och med duga som skogsmulle.
Avlivning ska endast ske om hasten lider, inte annars.
Du får väl kontakta RSPCA så kan du hitta massor med hästar som ingen tar hand om, sen om de är några kap ska jag låta vara osagt.Här i Sverige så brukar inte Hästar Värn göra några större fynd, utan det är oftast papperslösa korsningar och varmblod som far illa.
![]()
Okej, men varför kan jag då inte T-märka min häst och ha som sällskapshäst då om den INTE lider av att gå i hagen? Vad är det som är så fel med det?
jag sager inte att det ar fel att t-marka en hast. Det jag sager ar att t-markningen inte skyddar en hast, vilket markningen ar till for att gora.
Du t-marker din hast pga din ekonomi!! Hade du haft flera miljoner pa banken hade du nog inte brytt dej om att t-marka, utan latit din hast bli sallskapshast utan t-markning.
Ju större reserver man har ju mindre anledning att föda försäkringsbolagen, har man reserver o är beredd att ta en smäll är det lönsammast att avstå från försäkring helt om man inte vet sig vara en riktig oturspelle.
PL
Sa vad du sager ar att hasten t-marks for att agaren ska fa ut pengar men inte behova avliva hasten?? Att det inte har nagonting med hastens halsa att gora??Nej T-märkning, är en ekonomisk och försäkringsteknisk uppgörelse mellan försäkringsbolag och hästägare, att ägaren får ut delersättning och för att minimera risken för försäkringsbedrägeri så görs märkningen och begränsningar så att man inte får tävla. Hästen har samma lagliga skydd som alla andra hästar och det är hästägarens ansvar att den har det bra. Hur skulle en märkning kunna förhinda vanvård![]()
Dessutom undrar jag hur ett forsakringsbolag som jag aldrig haft nagonting med att gora kan beratta for mej vad jag kan gora med min hast? Hur kan en overrenskommelse mellan ett foretag och en privatperson "ga i arv" till hastens nya agare?