Ta E-kort?

Dumpey

Trådstartare
Hur svårt är det att ta E-kort?
Hur har ni lagt upp det?
Pluggat teori först? Sen lektioner? Övat hemma?
 
Jag lånade körskolans släp, de ville att jag skulle skrivit teoriprovet innan jag kom till dem. Pluggade in B- och BE-delen över påsk, skrev godkänt. Tog ett par lektioner (funktionsgenomgången behövde jag) och sedan körde jag upp.

Övat hemma gjorde jag kontinuerligt med hästen till träning i vårt B-ekipage.
 
Jag köpte ett färdigt kursplaket. Teorin och köra släp kunde jag väl egentligen redan men det var bekvämt. En lektion med backning och funktionskontrollen och en lektion med vanlig körning samt separata tillfällen med genomgång av teori och böcker.
Var väldigt enkelt tyckte jag men det var många som gick kursen som verkligen inte hade koll i början ( tex en kvinna som insåg att hon kört olagligt med sitt släp i fem år) men tror ingen kuggade.
 
Jag tyckte inte att det var svårt men då hade jag också kört en hel del med B-ekipage.
Skrev teorin utan särskilt mycket pluggande och körde sen upp någon vecka senare. Hyrde ekipage av en körskola men var aldrig inskriven på någon och tog heller inga lektioner.
Dock är det nog ingen dum idé att åtminstone få en genomgång av säkerhetskontrollen innan uppkörningen.
 
Jag hatar det fullständigt ologiska teoriprovet. Är man så förbannat logisk (nästan larvigt mycket) som jag har man väldigt svårt att förstå varför det är så ologiskt uppbyggd och endast gjort för att kugga folk.

De som har mer plugghuvud och är duktiga på att plugga och läsa bra har inga som helst problem med just det. Vad jag förstår tycker de dessutom att det är plättlätt.

Tog det trots allt på första gången, med nöd och näppe efter att ha köpt teoritest-delen av trafikskolan. Körde väl två gånger på trafikskolan mest för att få genomgång på bilen vi skulle låna (bilskolan) och få tips om vad de kommer att kolla på.

Gick jättebra! Den delen har jag då aldrig haft problem med.
 
Hur svårt är det att ta E-kort?
Hur har ni lagt upp det?
Pluggat teori först? Sen lektioner? Övat hemma?

Jag tog BE för snart tio år sedan.
Började med att läsa in teorin och skriva provet, godkänt.
Bokade sedan en körlektion, körde den, bokade uppkörning, klart.
 
Jag tog för ca 2 år sedan. Tyckte teorin var rätt krävande att plugga in igen då det var 20 år sedan jag tog B kortet. Men kanske överpluggade för provet sen kändes plättlätt😅. Körningen tog jag 2 lektioner och hyrde ekipaget för uppkörning. Hade dock inte backat med släp innan så var nytt för mig men blev riktigt bra på det under tiden jag förberedde mig för uppkörning. Tips är att boka teoriprovet direkt och sen uppkörningen direkt när du är klar med teorin för iaf på "landsbygden" var väntetiderna helt galna för 2 år sedan! Fick köra upp i en helt annan stad än den som körskolan låg i för att inte behöva vänta 3 månader!!!
Lycka till!
 
Jag tog det för 22 år sedan. Gjorde några delar på trafikskola. En teorilektion och genomgång av säkerhetskontrollen plus en körlektion. Jag hade redan haft körkort i över 10 år då och kört väldigt mkt med släp redan så för mig var det väldigt enkelt.
 
Jag tog BE i höstas (då hade jag kört olagligt lite för länge:o) och det var smidigare än jag trott.

Eftersom körskolan skulle ha 2000 i inskrivningsavgift om jag inte hade gjort teorin så fixade jag det först, själv. Köpte ett program på nätet för 250 spänn så jag kunde sitta vid datorn och köra liknande frågor som kommer på teorin. Jag kom dessutom på dagen innan att jag skulle skriva upp, så jag satt nån timme på kvällen innan uppskrivningen, men klarade det ändå.

Sen bokade jag själv uppkörning (väldigt lätt att boka allt på nätet) och bokade då en dubbellektion på körskolan för att få testa ekipaget jag skulle köra upp med (hyrde på körskolan) och få en grundlig genomgång av funktionskontrollen. På uppkörningen var jag väldigt tacksam för den genomgången, för mannen jag körde upp för var väldigt grundlig med funktionskontrollen....

Den totala kostnaden blev 4875:-
Teoriprov: 325
Datorprogram: 250
Körlektion: 1050
Körprov: 1650
Hyra av ekipage: 1600

Köra med släp kunde jag redan, så det behövde jag inte lära mig.
 
Hur svårt är det att ta E-kort?
Hur har ni lagt upp det?
Pluggat teori först? Sen lektioner? Övat hemma?
Jag tyckte inte att det var speciellt svårt, men då hade jag kört en hel del släp tidigare. Jag gjorde allt privat med min egen bil och egen hästtransport, så det blev billigt.
 
Jag gjorde teorin först, på egen hand. Kuggade en gång på teorin eftersom jag hade bokat prov och glömt bort det... :o Så följaktligen hade jag inte läst på, gång två gick bättre.
Tog ett par lektioner på körskola, samt hyrde deras ekipage vid uppkörning.

Jag har kört mycket under åren, så den biten var det lätta för mig. Det svåraste var att man inte fick öppna dörren och hänga sig ut när man backade. Ecodrivingen var lite knepig också, den var inte uppfunnen när jag tog körkort. :D
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tog för ett halvår sedan. Hade tagit en körlektion för ett par år sedan, men inte gjort mer. För ett år sedan tog jag tag i teoripluggandet, gjorde testen som körskolan har på sin site, fixade teorin på första försöket.

Sedan skulle jag boka en körlektion och uppkörning... och upptäckte att det var tre månaders väntan på uppkörning. Bokade en lektion på körskolan och bokade uppkörning med skolans ekipage. Efter att jag gjort den lektionen ville skolan att jag skulle boka minst 2 lektioner till á 1900 kr styck för att de skulle släppa fram mig till uppkörning. Jag avbokade allt hos körskolan, tränade hemma, lastade mitt släp med traktorvikter och betongplattor (satan så jag höll på för att få rätt kultryck!). Vid uppkörningen tog provkontrollanten kort på min lastning som bra exempel =). Klarade uppkörningen och sparade då drygt 5000 kr på att inte ta de extra lektionerna och inte hyra skolekipaget.

Ecodriving var skitsvårt, särskilt som körläraren sa att man inte skulle motorbromsa utan bara bromsa, det gjorde mig helförvirrad.
 
Om teorin är lätt eller inte beror på hur lätt man har för att läsa/lära teori så det är nog väldigt individuellt. Jag lånade teoriböckerna, läste igenom dem och fick godkänt på teorin med god marginal. När det gäller körprovet kollade jag upp vad som krävdes under manöverprovet och testade sen det på en stor tom parkeringsplats med hjälp av ett par medhavda koner.

Det enda jag var lite nervös för var säkerhetskontrollen man ska göra, men man får ha med en checklista så det var ju egentligen bara att följa den. Gäller bara att ha koll på hur respektive punkt på listan ska utföras.

Vid uppkörningen lånade jag min mans bil och kopplade på min transport som jag hade lastat med spånbalar, det funkade som BE-ekipage. På så sätt fick jag köra upp med både en bil som jag var van att köra, och ett släp som jag var van vid, även om jag inte hade kört just den kombinationen tidigare.

Självklart kan det ge en extra trygghet att ta någon eller några lektioner innan uppkörningen, och det är klart att det finns fördelar med att hyra ett färdigt godkänt ekipage från körskolan, men har man lite vana av att köra med släp och känner sig bekväm med att plugga teori på egen hand så funkar det alldeles utmärkt utan att blanda in en körskola också.
 
Hatar att backa med släp. Tycker det är jättesvårt. Vilka moment med backning måste man kunna?
 
Hur svårt är det att ta E-kort?
Hur har ni lagt upp det?
Pluggat teori först? Sen lektioner? Övat hemma?
Nu har jag redan E-kortet, min övningkörngskörning var lite annorlunda då jag körde upp för CE, kunde ej övningsköra hemma men övade mycket på lektionerna och pluggade teorin samtidigt. Vi övade väldigt mycket på säkerhetskontrollen och manöverprovet.

Mitt ex tog BE, han pluggade teori, tog lektioner och övningskörde hemma samtidigt. Han skrev teorin och kort efter att han blev godkänd körde han upp.

Jag tror inte det är fel att både plugga, ta körlektioner och öva det som går på hemmaplan. Hade jag behövt ta om körkortet hade jag gjort så, samt övat mycket på säkerhetskontrollen och backning med släp.
Av egen erfarenhet är det svårare att backa än att köra rakt fram, sitter backningen är det bara att köra på.
Några körlektioner hade jag tagit för att dels bli uppdaterad på vad man behöver tänka på osv.

Så hade jag nog gjort.
 
Jag hörde att man ska använd speglarna när man backar och att man alltså inte får vända sig om och kolla när man backar. Har det varit så för er som har kört upp för BE-kort?
 
Jag hörde att man ska använd speglarna när man backar och att man alltså inte får vända sig om och kolla när man backar. Har det varit så för er som har kört upp för BE-kort?
Jag använder speglarna och det rekommenderas men vill du vända dig om så får du göra det (iallafall när jag tog). Tänker du sitta vänd hela tiden så kanske du får nerslag på det eftersom du tappar uppsikt åt en sida då.
Jag gillar inte att göra det eftersom det blir hopplöst att få till rätt rattutslag om man måste spegelvända på olika sätt i olika situationer. Ska jag vända mig om är jag noggrann med att stanna titta och sedan agera utifrån kollen då jag tittar framåt igen.
 
Jag hörde att man ska använd speglarna när man backar och att man alltså inte får vända sig om och kolla när man backar. Har det varit så för er som har kört upp för BE-kort?
Man får till och med gå ut ur bilen och titta hur man ligger till vid backningen så det är inte speciellt stora krav på hur man gör när man backar så länge man gör det till rätt ställe inom tidsgränsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 241
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 672
Senast: sjoberga
·
Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp