Ta en ridtur utan att bajsa ner, tack!

Alltså, det är stor skillnad på hästbajs och hundbajs. Om det dessutom är påbjuden ridväg eller allemansrätten som gäller på plats så......tänker på t.ex djurgården med tillhörande omgivning. Där finns det hästbajs överallt.
Det är också förenat med mycket mer osäkerhet att ta upp/sparka åt sidan hästbajs än att ta upp efter sin hund. Bara att kliva av sin häst är en säkerhetsaspekt man måste ta hänsyn till.

Att sedan säga att man får rida någon annanstans om man inte kan plocka upp tycker jag borde vara likvärdigt med att gå på andra ställen där det inte rider folk; för att slippa hästbajs.

Kanske en dum fråga men på vilket sätt utnyttjas allemansrätten av ryttare inom tätbebyggt område? Det är väl inte samma sak som privat mark i naturen?

Nej, det har inte med allemansrätten att göra. Det var dock inte poängen. Skribenten irriterade sig på hästspillning på allmän plats men formulerade sig felaktigt.

Språkligt är det intressant, att skribenten använder ett vårdat språk, men rubriksättaren har valt ett mer vardagligt språk till rubriken och bildtexten.

Nu varierar det garanterat beroende på var man befinner sig, men där jag stöter på hästbajs på "vanliga vägar" (dvs, inte ridvägar) så har jag egentligen mest en enda önskan: låt hästen stanna och skita. Om möjligt, putta bajset åt sidan. När det ligger långa rader, snudd på sicksack över vägen, då blir det väldigt jobbigt. Rider två pers i bredd och båda hästarna skiter ungefär samtidigt och båda hästarna är i rörelse när de skiter, då blir det lätt den effekten.

Minns själv när jag red ut med ridskolan. Då fick vi stränga order att inte låta hästen stå still och skita. Den skulle hållas i rörelse, för det var enklast för gruppen om alla höll ihop och ingen kom efter. Såhär i efterhand inser jag dock att det nog inte blev så jättekul för de som sedan skulle gå/cykla där.

Nu varierar det garanterat beroende på var man befinner sig, men där jag stöter på hästbajs på "vanliga vägar" (dvs, inte ridvägar) så har jag egentligen mest en enda önskan: låt hästen stanna och skita. Om möjligt, putta bajset åt sidan. När det ligger långa rader, snudd på sicksack över vägen, då blir det väldigt jobbigt. Rider två pers i bredd och båda hästarna skiter ungefär samtidigt och båda hästarna är i rörelse när de skiter, då blir det lätt den effekten.

Minns själv när jag red ut med ridskolan. Då fick vi stränga order att inte låta hästen stå still och skita. Den skulle hållas i rörelse, för det var enklast för gruppen om alla höll ihop och ingen kom efter. Såhär i efterhand inser jag dock att det nog inte blev så jättekul för de som sedan skulle gå/cykla där.
Jag tror jag har svarat på det här tidigare men uppe i norr fick jag lära mig att det är förenat med livsfara att låta hästen stanna och lämna en hög med skit på vägen. Den fryser och blir en bumling som kan tippa en sulky eller en cykel och på det stora hela bli en stor snubbelrisk på vintern.

Jag tror jag har svarat på det här tidigare men uppe i norr fick jag lära mig att det är förenat med livsfara att låta hästen stanna och lämna en hög med skit på vägen. Den fryser och blir en bumling som kan tippa en sulky eller en cykel och på det stora hela bli en stor snubbelrisk på vintern.
På vintern kan jag absolut förstå det resonemanget! På sommaren dock, när de flesta uteritter sker (åtminstone i mina trakter) ät det ett märkligt argument.

På vintern kan jag absolut förstå det resonemanget! På sommaren dock, när de flesta uteritter sker (åtminstone i mina trakter) ät det ett märkligt argument.
Jag tänker att det blir en vana som sitter hos både häst och ryttare. :) Där jag växte upp fanns inga ridhus (eller få och långt emellan i alla fall) så alla red och körde ute året runt.
Själv tycker jag att uppdelade skvättar är betydligt trevligare än högar även sommartid, de försvinner ju mer än dubbelt så fort!

Jag tänker att det blir en vana som sitter hos både häst och ryttare. :) Där jag växte upp fanns inga ridhus (eller få och långt emellan i alla fall) så alla red och körde ute året runt.
Själv tycker jag att uppdelade skvättar är betydligt trevligare än högar även sommartid, de försvinner ju mer än dubbelt så fort!
Här är det (tyvärr) ovanligt att folk rider ut. Det finns antingen ridbana av något slag vid stallet eller så blir det bil och hästtransport. Därtill är det många hästar häromkring, vilket gör att det aldrig handlar om att hästskiten försvinner ens under sommartid. Eller ja, det gör den väl, men frågan är mer om det är de 50 första metrarna av den 100m långa sträckan som är strösslad med hästskit, de 50 sista metrarna eller om det är lite längs hela vägen.

Nu har jag flyttat och går mest i hästfria områden, vilket är skönt, för sommartid var det tidigare flera gång- och cykelvägar som jag undvek just pga mängden hästskit.

Jag älskar hästar, och jag har absolut inget emot att se hästar ute (tvärt om!). Men ja... Jag vill inte gå sicksack över hela vägen, inte trampa i skit och inte ägna stora delar av promenaden åt att träna hundarna att inte äta skit. Det blir för jobbigt.

Här är det (tyvärr) ovanligt att folk rider ut. Det finns antingen ridbana av något slag vid stallet eller så blir det bil och hästtransport. Därtill är det många hästar häromkring, vilket gör att det aldrig handlar om att hästskiten försvinner ens under sommartid. Eller ja, det gör den väl, men frågan är mer om det är de 50 första metrarna av den 100m långa sträckan som är strösslad med hästskit, de 50 sista metrarna eller om det är lite längs hela vägen.

Nu har jag flyttat och går mest i hästfria områden, vilket är skönt, för sommartid var det tidigare flera gång- och cykelvägar som jag undvek just pga mängden hästskit.

Jag älskar hästar, och jag har absolut inget emot att se hästar ute (tvärt om!). Men ja... Jag vill inte gå sicksack över hela vägen, inte trampa i skit och inte ägna stora delar av promenaden åt att träna hundarna att inte äta skit. Det blir för jobbigt.
Vi tycker olika helt enkelt! Kanske skulle jag ändra mig om jag upplevde en ohemul mängd skit på vägen men där det förekommer här stör det mig inte, vare sig om jag råkar kliva eller cykla i det eller om hundarna råkar smaka.
På asfalterade vägar är de ju kopplade ändå.... och här regnar hästskit bort på typ två dagar, max. Oftast över natten. :D

Vi tycker olika helt enkelt! Kanske skulle jag ändra mig om jag upplevde en ohemul mängd skit på vägen men där det förekommer här stör det mig inte, vare sig om jag råkar kliva eller cykla i det eller om hundarna råkar smaka.
På asfalterade vägar är de ju kopplade ändå.... och här regnar hästskit bort på typ två dagar, max. Oftast över natten. :D
Jag kanske är överdrivet nojig, men jag vill inte att hundarna äter hästskit då jag inte vet vad hästarna ätit (tänker på mediciner, avmaskingsmedel mm) :) Här är det vanligt att det under soliga sommardagar bildas små köer här och där längs vissa vägar, just för att folk stannar för att släppa förbi andra förbi hästskit. Lite som såna där avsmalnande bilvägar som ska agera farthinder :rofl:

Jag kanske är överdrivet nojig, men jag vill inte att hundarna äter hästskit då jag inte vet vad hästarna ätit (tänker på mediciner, avmaskingsmedel mm) :) Här är det vanligt att det under soliga sommardagar bildas små köer här och där längs vissa vägar, just för att folk stannar för att släppa förbi andra förbi hästskit. Lite som såna där avsmalnande bilvägar som ska agera farthinder :rofl:
Det är inte överdrivet nojigt tycker jag - vissa hundar (med MDR1-mutationen) är väldigt känsliga mot vissa avmaskningsmedel (ivermektin tror jag det är, men vet att det gäller fler mediciner) så för dem ÄR det ju på riktigt farligt!

Det enda jag tänker på är att det är ju ingen skillnad här om det ligger på vägen eller i diket. Det är ju max 1 meters skillnad.
Mer än så kan du ju ändå inte göra som ryttare tänker jag.

Jag förstår dock din rädsla med tanke på just det som @Roheryn skriver. Det finns raser som är känsligare än andra.

Jag står väl lite mitt i mellan, kan ha en viss förståelse för att en del inte tycker det är så trevligt med hästbajs inom bostadsområden och där man går men samtidigt är det tillåtet och polisen plockar heller inte upp efter hästarna så det är liksom bara att gilla läget och det är ganska harmlöst. Mig stör det inget mer än att jag tycker det är lite synd att gödseln inte kommer till nytta för odling :)

Jag förstår om folk blir irriterade om det är väldigt mycket hästbajs, det borde dock vara väldigt begränsade områden där folk rider till den graden på stadsgator - då borde man sparka undan bajset men med tanke på bilars utsläpp och vad folk kastar borde det vara ett mindre problem för det mesta. När jag hade jag en drömhäst för insändarscribenten, hon bajsade aldrig när jag red.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 514
Senast: QueenLilith
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 257
Ridning Något som gör mig så trött på hästvärlden är alla dessa ryttare som inte ens gör en ansats till att förbättra vårt rykte. Några exempel...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 582
Senast: Miloni
·
Ekonomi & Juridik Det finns troligtvis flera färska trådar som berör ämnet, så hänvisa gärna till en sådan om ni känner att det är onödigt med ytterligare...
Svar
1
· Visningar
1 076
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31