Ta fast i hagen.

Cilva

Trådstartare
Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad.

Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta in henne från hagen.

Hon har under hela tiden jag haft henne (3 år) varit knepig att ta fast i hagen. Det har gått i perioder men nu under sommaren har det funkat väldigt bra. Hon har nån gång ibland tjorvat runt en stund innan jag fått ta på henne grimman.

Men så i onsdags tog det ca 1½ timme innan jag fick fast henne. El ja, det var inte jag som tog fast henne då utan en annan fick fatt i henne när jag började gå mot stallet med andra hästen. Jag körde iaf en sväng med henne efter det. Men hon gick inte riktigt rent. Jag kunde inte sätta fringret på vad exakt det var. Det var inte helt ok iaf. Kan ha varit så att hon trampat illa på en sten och ömmade därför, hon går barfota. Dock gick det bättre efter att vi varit ute en stund och även travat. Dock ingen skillnad på olika underlag.

Hittade ingen svullnad el nåt sånt. Blev då fundersam över om det kanske var fång så jag tog bort kraftfodret. I fredags när jag skulle ta in henne så var det tvärstopp igen. Då lessnade jag lefter ett tag och tog in ponnyn och lämnade stalldörren öppen och donade högljutt med mathinkarna och havre. Ponnyn fick sin havreranson inne och jag tog med mig ökets havre ut med grimman i handen. Hon kom genst fram och lät mig efter två försök ta på grimman.

Hon fick äta och sedan sprang jag ett par vändor med henne för att kolla om hon markerade. Såg inget i skritt och ev nåt i trav. Dock är det svårt att se då hon blir så störd av mig när jag springer bredvid.

Så igår chansade jag och tog på henne grimman medans ponnyn stod uppbunden utanför stallet (jag hade ridit). Det gick helt utan problem, repade lite gräs åt henne och släppte sedan.

Idag har jag tjorvat med henne igen. Fuskade lite då jag tog med mig mathinkarna med en morot var i. Öket kom fram och tittade lite men backade då hon såg grimman. Gick då till ponnyn med hennes morötter som hon åt med hjärtans lust (matvrak :) ). Försökte några gånger till med öket men hon ville inte. För att då inte riskera ett raseriutbrott modell stort hos mig tog jag in ponnyn och gav henne ökets morötter (lite för att hon inte ska lessna på att komma in i tis och otid). Satte mig sedan på en pall vid grinden med en näve havre i mathinken. Där satt jag helt sonika tills öket kom fram och ville ha på grimman och äta havren.

När hon gjort det så band jag upp henne i stallväggen. Till en början stod hon där och såg ut som att väggen skulle äta upp henne men sedan jag flyttat fram henen ett steg så såg det bättre ut. Släppte ut ponnyn och borstade öket och trimmade man och svans lite.

Sedan när jag släppte lös henne i hagen igen så stod vi och gosade lite och jag tog av och på grimman ett par, tre gånger.

Jag gillar inte den här mutmetoden men nu blev jag så less. Positivt var väl att hon valde att komma fram till mig när hon ist hade kunnat knalla ut på ängen och äta gräs.

Jag tror att hon hade ont någonstans i onsdags när jag körde och det sitter i och att det är därför hon inte vill in nu. Nu ser jag inget i traven alls och absolut inget i skritt. Ingen svullnad, puls osv i benen.

Min fråga är nu om ni har några tips. Jag kan utan problem gå fram till henne i hagen, hon är mkt social och kommer gärna självmant fram och hälsar. FÖRUTSATT att man inte har en grimma i handen.

Jag är lite inne på att bara gå ut till henne i hagen med en grimma i handen och försöka komma så nära jag kan, klappa och sedan gå iväg. För nåt nummer sen fanns det en artikel i Hästfynd om en sån metod.

I övrig hantering är hon väldigt trevlig och numer lugn. Hon kan stressa upp sig om hon inte förstår och kan då lätt bli het, om man rider el kör. Jag kan göra "vad jag vill" med henne som att krypa på alla fyra runt hennes ben, dra täcken och filtar över huvudet på henne osv.

Jag vi få till en långsiktig lösning på detta och trodde att jag hittat en men har ju nu råkat ut för ett stort bakslag. Att locka med godis är ju bara en tillfällig lösning.

Hitintills har jag för att få fast henne bara knallat efter henne tills hon stannat upp och då lagt en arm runt halsen på henne och lyft upp hals och huvud och trätt på grimman. Har även provat att driva runt henne tills hon stannat och låtit mig komma fram och ta på grimman.

Detta blev ju väldigt långt men jag hoppas att någon har något tips att komma med.
 
Sv: Ta fast i hagen.

Tror nog ditt problem att du tänker negativt utan själv märka det när du ska ta på hon grimman, men när det kommer en situation där du måste ta på den för det är bråttom tex så glömmer du tänka "jaha så springer väl öket strax".

Jämför lite hur "nervös" var du och hur negativt tänkte du när det tog längst tid resp. kort tid?

Vet att det är fruktansvärt svårt att ändra sina tankar när man vet att hästen tramsar i vissa situationer och ju mer man tänker att man inte ska tänka på att hästen tex blir tramsig när grimman ska på, ju mer tänker man på att det är ett problem.

Hästar både ser och känner våra tankar, tom tankar som vi inte ens tänker på att vi tänker.

Prova sjung lr lyssna på musik i freestyle när du ska hämta "öket" och bara koncentrera dig på musiken o texten, och bara hämta "öket" som om att det inte funnits nåt problem med grimman och har aldrig funnits, tror att det kommer att funka.

Gör hon likadant med andra som inte vet om att hon är svår att få på grimman?
 
Sv: Ta fast i hagen.

Du nämner själv att du funderar på om det är något som är fel. På din beskrivning känner jag igen lite av beteendet från min gamla valack som blev kärvare och kärvare ju äldre han blev och till slut blev han svår för alla utom mig (tänker alltid positivt:) och jag tog honom till veterinär för utredning. Det visade sig att han hade pålagringar på samtliga kotor grad 2,5+ (max är 3) samt artroser i båda bakknäna. Han blev utdömd rakt av. Kolla alltid upp hästar som försöker "smita undan". Den säger något och det är upp till dig och lyssna och försöka förstå.

I övrigt håller jag med första inlägget. Tänk positivt och känn av hela ditt hjärta hur nöjd du är med hästen... :rofl:
 
Sv: Ta fast i hagen.

Jag har ALDRIG bråttom när jag håller på med hästarna, då står jag hellre över den dan. Just för att jag vet att om jag är stressad så får jag verkligen inte fast henne. Och jag försöker ha en positiv inställning och hela tiden tro att jag kommer att få ta fast henne utan problem.

Började lite smått igår med att knalla ut i hagen en extra vända och bara klappa utan grimma och en vända med grimma i ena handen och morotsblast i andra. Tanken var inte att ha godis med men morsan hade lämnat en hög morotsblast utanför stalldörren så jag tog med dem. Hon var lite skeptisk med kom fram och åt det iaf.

Har tänkt att lägga all träning på is ett litet tag och bara mysa lite med henne när jag väl fått in henne. Och gå ut i hagen flera gånger om dan med och utan grimma i handen.

"Alla" vet att hon kan vara svår att få fast i hagen. Men det är nästan bara mig hon krånglar med. Kompisen har aldrig några problem, hästarna kommer till grinden så fort hon ropar. Hon har nämligen alltid morötter el äpplen med sig :) . Vill hon skämma bort dem så spelar det inte mig nån roll. Men jag vill inte behöva muta dem. Syrran kan pållen krångla lite med om hon varit hem ofta. Nu är hon hemma så sällan så för det mesta går det bra.

Idag förvarnade jag henne så hon gömde grimman i fickan och stod och klappade båda hästarna och halade sedan fram grimman. Det funkade bra men är ju inte heller nån långsiktig metod.
 
Sv: Ta fast i hagen.

Nu är jag inte helt säker på om det är nåt fel då syrran idag varit ute på en en timmes körtur utan problem. Men å andra sidan kan den här hästen springa på rätt bra utan att visa ev smärta.

Ska avvakta lite med ev utredning på klinik. Ska se om jag får ut massören först. Men allra först ska jag prova min idé om att avdramatisera det här med grimma på och av. Det genom att göra som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
 
Sv: Ta fast i hagen.

Cilva skrev:
Nu är jag inte helt säker på om det är nåt fel då syrran idag varit ute på en en timmes körtur utan problem. Men å andra sidan kan den här hästen springa på rätt bra utan att visa ev smärta.

Ska avvakta lite med ev utredning på klinik. Ska se om jag får ut massören först. Men allra först ska jag prova min idé om att avdramatisera det här med grimma på och av. Det genom att göra som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Förutom grimma på/grimma av så kan du lägga till att göra något kul och utan krav istället för att träna henne varje gång. Grimma på och beta en snutt precis utanför staketet? Inga krav att arbeta eller på att lämna kompisarna. Att ta på grimman ska ju inte betyda smärta eller arbete utan att hon får komma ut och göra något kul. Kul eller arbete, gos&godis eller arbete. Hon kan aldrig veta vilket och då kan det vara bäst att följa med och kolla vad som vankas.

Båda mina är i alla fall väldigt positiva till grimma och till att komma ut. Lika väl som grimma och ledrep kan betyda longering så kan det betyda en tur till äppleträdet.
"Jag undrar vad för spännande som kommer att hända mig i dag" är ett bra NallePhu-citat, passande för hästar! :)
 
Sv: Ta fast i hagen.

Min häst har också "absolut inte fångas i hagen" dagar.
Har grimman på nu,också pga av flyveilen men vissa dar springer han glatt omkring i en evighet & ska inte fångas...
Gärna tillsammans me kompisen som glatt hänger på..
Ibland tar jag in hans kompis om jag lyckas & väntar tills han kommer lite sur när ingen vill leka & ibland sätter jag mig i närheten,vänd ifrån honom & pysslar me nåt som jag är helt uppe i ,typ drar i gräset & verkar jätteupptagen,då kommer han till slut av nyfikenhet :d
Tycker det är svårare efter en vilodag än när man rider regelbundet.
En dag testade vi att inte låta hästarna springa förbi oss och "jagade" dom till en sida av hagen och åkte sen hem.Tycker att dom var gladare & se oss dan efter & kom i hagen!
Man kanske ska visa "sin rang" lite ibland utan att vara "ilsk".
Ett problem & fundera på me svårfångade hästar! :D
 
Sv: Ta fast i hagen.

Snobben skrev:
Min häst har också "absolut inte fångas i hagen" dagar.
Har grimman på nu,också pga av flyveilen men vissa dar springer han glatt omkring i en evighet & ska inte fångas...
Gärna tillsammans me kompisen som glatt hänger på..
Ibland tar jag in hans kompis om jag lyckas & väntar tills han kommer lite sur när ingen vill leka & ibland sätter jag mig i närheten,vänd ifrån honom & pysslar me nåt som jag är helt uppe i ,typ drar i gräset & verkar jätteupptagen,då kommer han till slut av nyfikenhet :d
Tycker det är svårare efter en vilodag än när man rider regelbundet.
En dag testade vi att inte låta hästarna springa förbi oss och "jagade" dom till en sida av hagen och åkte sen hem.Tycker att dom var gladare & se oss dan efter & kom i hagen!
Man kanske ska visa "sin rang" lite ibland utan att vara "ilsk".
Ett problem & fundera på me svårfångade hästar! :D

Mina hästar kommer rusande så fort de ser mig och stoppar själva huvudena i grimma eller träns. Jag måste ju vara en fantastiskt bra, duktig och ranghög matte :smirk: Skämt å sidor... :D

Jag tror att det ligger en del i hur trygg hästen känner sig med matte/husse, men bara en väldigt liten del. En del är förmodligen också hur hästen uppfattar det den brukar göra när den tar på grimma eller träns. Är det mestadels positivt eller mestadels negativt.
Största delen i infångande eller inte infångande tror jag ligger i lämnandet av den övriga flocken. För hur mycket hästbeteende vi än övar oss på så kommer vi alltid att vara människor och aldrig att ingå i hästflocken på samma vis som hästen, hur högt älskad den än är, aldrig kommer att bli en människofamiljemedlem. Övriga hästar i hästflocken måste alltså betyda mer för hästen än en aldrig så trygg och underbar människa. Är hästen en kaxig häst som är trygg i sig själv och dessutom van att gå ut ensam så funkar det säkert bra, är hästen en mer osäker individ kommer den att göra vad den kan för att slippa undan.
Kan hästen därtill också räkna ut att den förutom att den måste lämna alla de andra hästarna i den trygga hagen dessutom måste harva runt, runt och arbeta hårt eller "tvingas" ut i en farlig skog bland tigrar och lejon så kan nog matte få kämpa ett tag för frivilligt ger sig hästen inte i första laget.

Så är i alla fall min teori. Att vi gärna överdriver vår betydelse i hästens liv. Kommer den inte beror det nog på att jag inte är tillräckligt sträng och kommer hästen farande så älskar den mig.
Mina går till 99% ut tillsammans, båda två som utgör flocken. De är visseligen trygga med sina människor (verkar det i alla fall som), men i vilket fall är de trygga tillsammans. Att rida ut skulle jag tro uppfattas ungefär likadant som att utforska en ny hage, inspektera sina domäner fast med en ryttare på ryggen. Med den tryggheten så ser de inte längre några tigrar bakom träden och de vet säkert att det inte finns nån hästkompis kvar i hagen som kan vara uppäten då de kommer hem. Inget bråttom på hemvägen för de är oftast lite trötta i fötterna och då de har varann, samlad flock, så har de ju inte bråttom hem till någon som väntar.
De gånger de kommer ut en och en brukar den som får komma ut uppfatta det som något positivt (däremot inte den som lämnas). Vi kräver bara lite åt gången de gånger vi tränar ensamhetspromenader och vanlig markträning så är kraven bara lite större än vad de säkert kan och belöning i någon form brukar vankas när passet är över.
Visst, våra är bara hobbyhästar, stora kramnallar och tämligen bortklemade. Men vi har inga problem med att de går ifrån oss, vare sig i hagen eller om de råkat komma lösa utanför hagen. Bara att ropa eller att vissla och vi vet att de kommer. Om jag inte förmänskligar hästarna för mycket så skulle jag nog tro att de trivs och att de anser att vi ger dem så mycket frihet att de inte känner sig fångade i grimma och lina.
 
Sv: Ta fast i hagen.

Bara det att vi har två hästar i hagen så tar vi in den andra så är han helt själv i hagen... :smirk:
Så då får han va utan flock.
Han är dessutom lugn oftast när jag tar in honom själv i stallet ;)
 
Sv: Ta fast i hagen.

Bryt mönstret...

vad har du för grimma idag? En vanlig nylon? Ta en vit repgrimma som hon inte känner igen...
Bra o sitta i hagen, flera gånger, peta i gräset... Låt henne komma till dig, klappa och inget mer. Gå och skotta lite högar, låt henne bli nyfiken på dig. Använd grimskaft som grimma... Kom ihåg att mina hästar fick alltid torkad frukt i små påsar, prasslet när man öppnade påsen var extremt igenkännande, och när jag hade lite problem o hämta in en på sommarbetet, så hade jag lite plast som jag prasla med... Hon kom i ful galopp mot mig och ville ha lite torkad frukt och gos. Hästar är vanedjur. Så därför om det mönster du har idag inte fungerar ska du bryta det. På lång sikt sa du. Bra, för det är precis det man måste ha i minnet, inte stressa, en liten dag i taget, tålamod. Även om hon inte kommer fram till dig så gå ur hagen efter en kvart, ta fika med dig. Vänta, gå tillbaka och upprepa tills hon faktiskt till slut kommer att komma fram till dig...

Ge inte upp! Det kommer att funka.

/cj
 
Sv: Ta fast i hagen.

Vad du gör - göm inte grimman. En häst läser av en människa på en halv sekund. Den ser på en gång att något är lurt. Och att komma som mutare är inte heller en bra idé.

Den som skrev att man skulle tillbringa tid i hagen var rätt ute. Det är en bra början och man kan gott upprepa att gå ut ur hagen när hästen kommit fram för att återkomma efter några minuter igen. Ha med grimma och grimskaft och låt den lukta på den.

När du går vidare och får beröra hästen - gno den med grimman och grimskaftet över hela kroppen. Du behöver inte ta de känsligaste delarna i detta stadium. Gå sedan ut ur hagen utan att sätta fast hästen.

När du satt på grimman tar du och gnuggar den lite med grimskaftet innan du tar med den in.

Något annat att tänka på när man hämtar en häst är att använda "approach and retreat", vilket betyder att du närmar dig och backar av. En häst har ett personligt område (olika stort beroende på häst) vilket är som en bubbla runt den. Man märker när man närmar sig den gränsen att den exempelvis slutar äta, börjar se stresad ut, skiftar vikten eller har upp huvudet.

Ju tidigare man observerar var bubblan går, desto snabbare kan man backa av. Det gör att "trycket" som blir när man tränger sig på, tas bort och hästen får en paus. Sedan kan man närma sig igen och backa av tills man kommer nära hästen.

Smyg som sagt inte runt med grimma/grimskaft. Håll fram det och du kan smeka hästen med det fastän du står ett par meter ifrån. Och sedan backa av. I regel fungerar det här bra. När hästen vill lukta på sina saker - låt den bara få en liten "sniff" och sedan backa av medan den fortfarande är intresserad. Närma dig sedan igen.

Många hästar avskyr sina redskap för att man använder dem på ett enkelspårigt sätt. Grimma och grimskaft är det många hästar som tycker är negativa. Det botar man lätt när man också använder det till en stunds avslappnad gnoss...

Lycka till!
Camilla
 
Sv: Ta fast i hagen.

Ja, dessa hästar. Min ponny har sina stunder när även han inte vill komma in eller tycker att; jag har hittat på en ny lek, vill du leka'? Sånna dagar, det märks direkt, för istället för att komma travande, elelr galopperande ibland skrittande så fort jag ropar och håller upp grimman, så ställer han sej och kollar på mej och när jag har kommit innom räckhåll så vänder han med ett bocksprång och springer åt motsatt håll. Då springer jag åt andra hållet så springer vi runt i hagen åt motsatta håll. ;) Tillslut när jag är förtrött för att springa så vänder jag och går mot grinden och så sätter jag mej där någonstans behöver oftast inte vänta mer än två tre sekunder förän jag hör ett travsteg bakom mej känner lite luft (andedräckt i nacken) och då så går vi in. Ibland leker vi en annan lek (framförallt om det är lerifgt blött eller djup snö högt gräs eller något annant som är jobbigt för mej att gå i), då får jag komma nära men inte sätta på grimman, då gör en någon konstig 'nick' med huvudet och då hoppar jag upp på hans rygg så rider vi in i stallet, helt utan grimma. Min häst går i bra och verkar trivas med livet. :) Han är fantas´tisk. och jag älskar honom. :love: Vi brukar öven ha ngt äpple liggde i krubben som den får ta när den kommer in. det blir ju lite roligare så. :idea:
 
Sv: Ta fast i hagen.

Hejsan!

Man skall Alltid plannera sin tid med hästen och se bilder farmför sig hur man vill att det skall se ut just denna dagen. Det hjälper otroligt mycket och man har då alltid ett mål!
Hästar är så Otroligt känsliga och känner direkt dina negativa repektiva positiva tankar.
Tänk när du skall hämta din häst i hagen att hon skall stå stilla, är uppmärksam på dig, går fram till dig etc.
Du måste våga Tro på dig själv!
Ofta är det inte hästarna det är fel på utan personen bredvid...

Jag anklagar dig absolut inte på något sätt, jag har ju inte sett dig arbeta med hästar eller så. Men jag tänker alltid på detta och det har hjälpt otroligt mycket allt från att hämta hästen från hagen till att vara på tävlingsbanan!

Lycka till!

/Niggi

-----------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Sv: Ta fast i hagen.

Tror att det börjar lossna lite nu. Igår tog jag in henne när ponnyn var inne. Körde en sväng och släppte sedan henne i ett avskärmat hörn av vinterhagen. Ponnyn stod på andra sidan det provisoriska staketet och det fanns inget att äta.

Det trevligaste hon då kunde göra var att komma fram till mig och ta på grimman igen. Så jag stod och väntade, hon kom fram till mig, jag försökte ta på grimman, hon backade iväg. Jag väntade en stund till medans hon gick nåt varv i pyttehagen, hon kom fram till mig och jag tog på grimman. Släppte sedan henne i ordinarie hage.

Pyttehagen är ganska liten men jag tyckte att det var säkrast att börja så. Ska träna lite i den och utöka storleken allt eftersom.

Idag så bestämde jag mig för att gå fram till henne i beteshagen, ta på grimman, klappa, och ta av grimman. Börjde tveka lite när jag hämtade en morot, jag kanske bara skulle ge henen moroten och ha grimman i handen? När jag sedan gick ut i hagen såg jag att båda hästarna flyttat sig närmare slussen till vinterhagen som jag kom och gick i. Det här med mentala bilder funkar kanske. Ca fem meter ifrån henne så började leta i fickorna efter moroten och ca två meter ifrån så stannade jag och bröt moroten i mindre bitar. Då kom hon yfiket fram till mig och lät utan tvekan mig ta på grimman.
 
Sv: Ta fast i hagen.

Tror att det börjar lossna lite nu. Igår tog jag in henne när ponnyn var inne. Körde en sväng och släppte sedan henne i ett avskärmat hörn av vinterhagen. Ponnyn stod på andra sidan det provisoriska staketet och det fanns inget att äta.

Det trevligaste hon då kunde göra var att komma fram till mig och ta på grimman igen. Så jag stod och väntade, hon kom fram till mig, jag försökte ta på grimman, hon backade iväg. Jag väntade en stund till medans hon gick nåt varv i pyttehagen, hon kom fram till mig och jag tog på grimman. Släppte sedan henne i ordinarie hage.

Pyttehagen är ganska liten men jag tyckte att det var säkrast att börja så. Ska träna lite i den och utöka storleken allt eftersom.

Idag så bestämde jag mig för att gå fram till henne i beteshagen, ta på grimman, klappa, och ta av grimman. Börjde tveka lite när jag hämtade en morot, jag kanske bara skulle ge henen moroten och ha grimman i handen? När jag sedan gick ut i hagen såg jag att båda hästarna flyttat sig närmare slussen till vinterhagen som jag kom och gick i. Det här med mentala bilder funkar kanske. Ca fem meter ifrån henne så började leta i fickorna efter moroten och ca två meter ifrån så stannade jag och bröt moroten i mindre bitar. Då kom hon nyfiket fram till mig och lät utan tvekan mig ta på grimman. :love:

Hon fick sin morot och sen tog jag av grimman och gick och tog fast ponnyn ist. Jag ska nog fortsätta med den här "ta fast ofta"-strategin. Och så ska jag tänka mer på vad jag tänker sas :D .
 
Sv: Ta fast i hagen.

HEj!
för det första kan du sluta att kalla din häst för ÖK! det är ett ord som får mig att rysa och jag ser ingen annan anledning till varför du använder det ordet, det är för att du inte har någon kärlek till din häst.
så en sån sjuk människa som du kan ta och sälja den underbara häst som du iogentligen har och köpa en tv istället!
OM du skall gå och lyssan på musik så koncenmtrera dig på det istället för att ha häst då.
människor som er gör mig förbannad.
SkAFFA KÄRLEK TILL ERA HÄSTAR FÖR GUDS SKULL.
du kanske ska börja fundera över varför han inte visar någon tillit till dig och inte vill ställa upop på dig, ändra hela dit betende och börja ställa upp på honom, då kommer du också få tillbaka massor av honom också.
Ärligt talat så är det nog snarare han som tycker att du är ett ÖK, han tycker nog att u är jättedum och har absolut ibnga känsler för dig. Så om du inte kan visa kärlek till din häst så ta och sälj honom till ett bra hemdär han kan få den kärlek hjan behöver.
VÅLD LÖSER INGA PROBLEM; DFET ÄR VÅLDET DSOM ORSAKAR PROBLEMET!!!!
 
Sv: Ta fast i hagen.

Fram för fler underhållande inlägg som ditt.

Hur fick du förresten till det med musiken?
 
Sv: Ta fast i hagen.

Att kalla sin häst för ÖÖÖÖÖK, gör väl inget... Och vem har skrivit nåt om våld???
Om jag skrev vad jag kallat mina hästar skulle du nog få frispel, men jag älskar mina hästar, respekterar och behandlar dem med absolut största respekt.
Ibland lessnar man faktiskt...

hm... kallade mitt sto för PUCKO senast idag... Eller rättare sagt: Ditt JÄVLA pucko!
jag kanske inte ska hästar heller...............
/cj
 
Sv: Ta fast i hagen.

Kul att det börjar lossna lite nu!
Det är otroligt hur hästar faktiskt läser av våra sinnestämningar. Och att "se" scenariot framför sig underlättar. Så fortsätt du och tänk positivt. En häst som är lite svårfångad ska man aldrig närma sig helt rakt. Vrid axeln lite och visa din profil. Inte lika hotfull då. Kom ihåg: Ett rovdjur har sina ögon placerade mitt i ansiktet... det fejkar man genom att vrida lite på huvudet...
/cj
 
Sv: Ta fast i hagen.

A-a skrev:
HEj!
för det första kan du sluta att kalla din häst för ÖK! det är ett ord som får mig att rysa och jag ser ingen annan anledning till varför du använder det ordet, det är för att du inte har någon kärlek till din häst.
så en sån sjuk människa som du kan ta och sälja den underbara häst som du iogentligen har och köpa en tv istället!
OM du skall gå och lyssan på musik så koncenmtrera dig på det istället för att ha häst då.
människor som er gör mig förbannad.
SkAFFA KÄRLEK TILL ERA HÄSTAR FÖR GUDS SKULL.
du kanske ska börja fundera över varför han inte visar någon tillit till dig och inte vill ställa upop på dig, ändra hela dit betende och börja ställa upp på honom, då kommer du också få tillbaka massor av honom också.
Ärligt talat så är det nog snarare han som tycker att du är ett ÖK, han tycker nog att u är jättedum och har absolut ibnga känsler för dig. Så om du inte kan visa kärlek till din häst så ta och sälj honom till ett bra hemdär han kan få den kärlek hjan behöver.
VÅLD LÖSER INGA PROBLEM; DFET ÄR VÅLDET DSOM ORSAKAR PROBLEMET!!!!


:rofl: :rofl: :rofl: Och DU kallar folk för dumma i huvudet???
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp