ta föl eller köpa föl?

Det är det inte, de flesta brukar låta sin ston gå med fölen tills de är avvanda vid 6-8 månaders ålder.

Jag har ridit sporadiskt från att fölen vart en fyra månader för jag märkte att mitt sto inte var nöjd med att bara gå med föl, men det handlade om en skritt-tur i skogen en eller två dagar per vecka. Det handlade inte om igångsättning utan lite hjärngympa för stoet.
Ja nu så menar jag inte att sätta igång med ridning fullt ut, utan bara skritt i hagen, tömkörning och sen sätta igång ordentligt när fölet är avvant och kan åka på unghäst bete/lösdrift. (Brukar väll vara vid 8 månader? Dvs runt mars/april om man betäcka nu. Lagom tills det blir bättre väder och möjligheter att sätta igång stoet.

Har sen hört av flera att det är bra "miljöträning" för föl att ha dem bredvid då man tömkör eller har som handhäst. Blir mer naturligt för dem att gå ut och gå med mamman än att man försöker börja med promenader då de är 2-3 år efter att ha gått på lösdrift i 1,5 år.
Stoet var knepig som ung så jag jag väntar mig det värsta från ett föl. Är det ett lätt föl så behöver man ju inte göra lika mycket tänker jag.
 
Ja nu så menar jag inte att sätta igång med ridning fullt ut, utan bara skritt i hagen, tömkörning och sen sätta igång ordentligt när fölet är avvant och kan åka på unghäst bete/lösdrift. (Brukar väll vara vid 8 månader? Dvs runt mars/april om man betäcka nu. Lagom tills det blir bättre väder och möjligheter att sätta igång stoet.

Har sen hört av flera att det är bra "miljöträning" för föl att ha dem bredvid då man tömkör eller har som handhäst. Blir mer naturligt för dem att gå ut och gå med mamman än att man försöker börja med promenader då de är 2-3 år efter att ha gått på lösdrift i 1,5 år.
Stoet var knepig som ung så jag jag väntar mig det värsta från ett föl. Är det ett lätt föl så behöver man ju inte göra lika mycket tänker jag.

Det låter som om du tänker ha ungen ensam med mamman och inga andra hästar i hagen. Det avråder jag starkt ifrån.

Det optimala är att låta sto och föl gå med andra ston med föl från det att fölungen är ett par veckor. Sen när det är dags att vänja av så flyttar du stoet från fölungen som får vara kvar med sina fölkompisar.
 
Ja nu så menar jag inte att sätta igång med ridning fullt ut, utan bara skritt i hagen, tömkörning och sen sätta igång ordentligt när fölet är avvant och kan åka på unghäst bete/lösdrift. (Brukar väll vara vid 8 månader? Dvs runt mars/april om man betäcka nu. Lagom tills det blir bättre väder och möjligheter att sätta igång stoet.

Har sen hört av flera att det är bra "miljöträning" för föl att ha dem bredvid då man tömkör eller har som handhäst. Blir mer naturligt för dem att gå ut och gå med mamman än att man försöker börja med promenader då de är 2-3 år efter att ha gått på lösdrift i 1,5 år.
Stoet var knepig som ung så jag jag väntar mig det värsta från ett föl. Är det ett lätt föl så behöver man ju inte göra lika mycket tänker jag.

Jag avråder från att longera eller tömköra med fölet löst bredvid mamman. Åtminstone flera av mina höll på att trassla in sig i longerlinan, så jag struntade i det och löslongerade istället. Det förde med sig att alla stoets avkommor blev väldigt bra på röstkommandon, jag har knappt behövt lära dem det.

Min erfarenhet att ha dem som handhäst höll på att sluta illa då det glada och frimodiga fölet höll på att dra mig ur sadeln för att han fick syn på något intressant:o

Jag har alltid sett till att avkommorna fått växa upp i flock med andra hästar så att de blivit fostrade den vägen. Mitt sto var knepig innan hon började få föl, första gången valde den hingst som på den tiden var känd för det bästa temperamentet, Feliciano, men stoet blev personlighetsförändrad och blev mycket mer mild och lyhörd än hon var innan.
 
Det är väl nästa bara jag här som avlar på tävlingshästar,vilket betyder att jag börjar rida om och när jag anser att fölet är starkt nog för att följa med.
Dock inga linor i någon form förutom longerlina vid ca 4 mån ålder på fölet om vi måste rida i trafikerat område,annars får dom gå med lösa eller passas av någon barnvakt i hagen. avatar hästens 1a fölunge var med på kanal ridning (bor vid göta kanal) i ridhuset,o en massa annat.
Föl nr 2,var för jävlig o fick stanna i hagen med barnvakt.
 
Det låter som om du tänker ha ungen ensam med mamman och inga andra hästar i hagen. Det avråder jag starkt ifrån.

Det optimala är att låta sto och föl gå med andra ston med föl från det att fölungen är ett par veckor. Sen när det är dags att vänja av så flyttar du stoet från fölungen som får vara kvar med sina fölkompisar.
Har ett till sto som haft föl tidigare, sen så kan man ju alltid försöka hitta en inaccordering med föl. Har eget stall och finns plats för det.

Misstänker starkt att alla inte flyttar sitt sto till stuteri eller tar flera föl samtidigt.
Håller med om att unghästar ska växa upp i flock och bara vara hästar, vilket denna kommer få göra då det är avvant, under första vintern så vill jag ha hästarna hemma för att ha koll. Och då det är lagom osmidigt att behöva stalla upp alla 3 för att fölet ska ha sällskap av jämnåriga. Stoet tar flytt väldigt dåligt så ev flytt kommer innebära stress och panik i 1 månader innan stoet kan gå hyfsat lugnt i hagen (tog tre månader då hon flyttade hit men hon är betydligt tryggare nuförtiden).
 
Har ett till sto som haft föl tidigare, sen så kan man ju alltid försöka hitta en inaccordering med föl. Har eget stall och finns plats för det.

Misstänker starkt att alla inte flyttar sitt sto till stuteri eller tar flera föl samtidigt.
Håller med om att unghästar ska växa upp i flock och bara vara hästar, vilket denna kommer få göra då det är avvant, under första vintern så vill jag ha hästarna hemma för att ha koll. Och då det är lagom osmidigt att behöva stalla upp alla 3 för att fölet ska ha sällskap av jämnåriga. Stoet tar flytt väldigt dåligt så ev flytt kommer innebära stress och panik i 1 månader innan stoet kan gå hyfsat lugnt i hagen (tog tre månader då hon flyttade hit men hon är betydligt tryggare nuförtiden).
Spelar det någon roll om det är något inte alla gör? Du får ju rådet i all välmening, av vana och kunniga uppfödare som vet vad de pratar om, som vet att det faktiskt har betydelse för fölets uppfostran och framtida temperament vilka val man gör när de är unga.

Att avfärda det med att "alla inte gör det" blir ju bara konstigt. Det finns bra många som inte ser till att deras hästars hovar blir verkade i tid, när det behövs,men det betyder inte att det är något som "går lika bra" som att verka i tid.

Av dina senaste svar att döma tolkar jag det som att du bestämt dig för att ta föl? I så fall är mitt tips följande: Skriv det. Och ta åt dig av alla tips och råd du får! Det är inte "bara" att betäcka ett sto och låta allt bli som det blir, det är stora, känsliga djur det handlar om och valen man gör får konsekvenser.

Oavsett hur korkade du tycker vissa råd låter, tänk på att det kommer från folk med erfarenhet, och att det inte är någon som ger specifika råd för att jävlas.
 
Jag tycker inte du ska ta föl på stoet om du velar så. Jag började själv med avel för två år sedan då jag slutade tävlingsrida. Jag har tagit mycket hjälp från erfarna uppfödare och det är jag evigt tacksam för.
Jag som tävlat i massor av år och har stor erfarenhet av det kände mig som en nybörjare på avel. Det är mycket svårare än man tror. Om du nu skulle ta föl råder jag dig att ta till dig av alla råd du får.
Jag sadlade om helt och sålde tävlingshästarna och köpte in ett antal Avelsston.
 
Jag tycker inte du ska ta föl på stoet om du velar så. Jag började själv med avel för två år sedan då jag slutade tävlingsrida. Jag har tagit mycket hjälp från erfarna uppfödare och det är jag evigt tacksam för.
Jag som tävlat i massor av år och har stor erfarenhet av det kände mig som en nybörjare på avel. Det är mycket svårare än man tror. Om du nu skulle ta föl råder jag dig att ta till dig av alla råd du får.
Jag sadlade om helt och sålde tävlingshästarna och köpte in ett antal Avelsston.
Ja råden jag fått här är helt enkelt att inte göra det.
Vilket är tvärt emot vad jag fått höra av andra irl, som sagt att "varför inte".
Detta är ett föl som jag ska behålla, efter mitt sto. Har ingen lust att ta föl på ngn annans sto bara för att få föl, har heller inget intresse i all ta mer än ett föl eller sälja avkomman (dvs om vi inte passar ihop alls eller om ekonomin kollapsar, men så kan det ju bli även om man köper en äldre häst).

Det är inte så att jag vara vill ha ta föl för att jag har ett sto, utan då det är en bra häst som jag tror kan ge en bra avkomma. Stoet har bra exteriör (och det som jag vill förbättra litar jag på att hingsten ska hjälpa till med), hästen har visat att hon kan hoppa, och hon är väldigt trevlig att rida.

Jag har dock valt att inte ta föl. Inte pga kostnaderna eller allt som kan gå fel med fölet då det är fött, utan anledningen till att jag tvivlar (och har så gjort nu i 3år) är för att jag är rädd om min häst. Hon hade nog mått bra av att gå som mamma rent psykiskt, men det är riskerna med dräktighet och fölning jag är rädd för.
 
Ja råden jag fått här är helt enkelt att inte göra det.
Vilket är tvärt emot vad jag fått höra av andra irl, som sagt att "varför inte".
Detta är ett föl som jag ska behålla, efter mitt sto. Har ingen lust att ta föl på ngn annans sto bara för att få föl, har heller inget intresse i all ta mer än ett föl eller sälja avkomman (dvs om vi inte passar ihop alls eller om ekonomin kollapsar, men så kan det ju bli även om man köper en äldre häst).

Det är inte så att jag vara vill ha ta föl för att jag har ett sto, utan då det är en bra häst som jag tror kan ge en bra avkomma. Stoet har bra exteriör (och det som jag vill förbättra litar jag på att hingsten ska hjälpa till med), hästen har visat att hon kan hoppa, och hon är väldigt trevlig att rida.

Jag har dock valt att inte ta föl. Inte pga kostnaderna eller allt som kan gå fel med fölet då det är fött, utan anledningen till att jag tvivlar (och har så gjort nu i 3år) är för att jag är rädd om min häst. Hon hade nog mått bra av att gå som mamma rent psykiskt, men det är riskerna med dräktighet och fölning jag är rädd för.

De flesta råden har som jag ser det INTE varit att du inte ska ta föl - de flesta råden är konkreta saker där du har tänkt på ett sätt angående ett föl och andra kommer med annan input hur man kan tänka, snarare än "ta inte föl".
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 189
Senast: Ramona
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp