Ta fram arabhästens energiska trav...?

E

El Karisma

Är det någon som vet hur arabhästar tränas (med sikte på utställningar) för att de skall visa upp sin fina, luftiga och energiska trav?

Fick nämligen skäll av domarna för att min arabs trav var för oenergisk o framtung, så nu skulle det då gälla att ta fram hennes "flygande" trav som jag vet att hon kan uppvisa (har sett att hon kan!)...

Kom gärna med tips och råd ang HUR man lockar fram traven!

*Tack på förhand* :bow:
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

El Karisma skrev:
Är det någon som vet hur arabhästar tränas (med sikte på utställningar) för att de skall visa upp sin fina, luftiga och energiska trav?

Fick nämligen skäll av domarna för att min arabs trav var för oenergisk o framtung, så nu skulle det då gälla att ta fram hennes "flygande" trav som jag vet att hon kan uppvisa (har sett att hon kan!)...

Kom gärna med tips och råd ang HUR man lockar fram traven!

*Tack på förhand* :bow:

*putt putt* Ingen som har en aning?
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Rörelser föds ju hästen med. Och är hon framtung och har en oenergisk trav så känns det lite svårt att ge råd hur den skall bli bra.
Du skriver att du har sett att hon har en schwungfull trav hemma men hur är "hemmatraven" i jämförelse med andra araber? Du måste beskriva lite mer.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Jag tror iaf jag förstår vad du menar.
Min dam kan jag få att röra sig i en superfin trav lös i paddocken. När jag däremot springer med henne blir det en kort markbunden trav
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Eftersom du sett att hon kan hänger det alltså på nåt som blir fel när du visar henne.

Jag föreslår ett mycket längre grimskaft el longerlina (ger mer frihet).Om man får ha medhjälpare som springer en bit bakom med pisk med nåt fladdrande el nåt kanske hjälper?
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Hon kanske tycker hon är väldigt lydig? Många hästar får lära sig att de inte ska takta eller gå på för fort när man leder dem. Då kan det bli svårt att begripa när matte plötsligt vill att hästen ska vara lite het och ta för sig i traven. :confused:

Försök med att leka och busa med din häst, eller passa på att träna detta när hon har en massa överskottsenergi. Uppmuntra och ha kul. Men kanske kommer hon bara tyckar att du är helknasig...:smirk:

Vissa hästar är helt enkelt inte ett dugg showiga, även om de kan röra sig bra. Och då kanske ingen träning i världen hjälper.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Enligt domarens utsago känns det mer som att inte hästen har tillräcklig förmåga. Då gäller varken långa grimskaft eller annat.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Det låter så på kritiken ja.Men ägaren påstår att hon KAN röra sej.

Jag har hört många arabhästägare som sagt "ser du vilket steg han har"...och förstår inte skillnaden på "steg" och showighet.

Det kan bero på bristande förmåga...beroende på hästens ålder kan det även bero på ev tillväxtperiod.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Förstår precis ditt dilemma. När jag premierade mitt sto som treåring (en gång för läääänge sen) fick jag ungefär samma kritik som du.

När samme premieringsförättare sen såg henne i ett annat sammanhang, och då hon rörde sig så som hon kan, trodde han knappt att det var samma häst! Hon har en kanontrav som jag tyvärr inte tillät henne att visa upp pga nervositet, dåligt flås (jag alltså) och för stramt hållet huvud.

Så mitt tips blir; träna med långt grimskaft el. håll långt ut på tyglarna om du springer med henne i träns. Och träna dig själv på att kunna springa utav bara attan så att du stör henne minimalt (ha bra skor att springa i)!

Jag är ingen expert på sånt här kan tilläggas, men jag vet exakt varför det blev så fel på vår premiering :crazy:
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Jag ser ofta på utställningar hur publiken kan jubla när en häster lyfter på svansen och trampar på men de flesta ser inte hur
den travar. En del hästar trampar på bra i bak men studsar något bedrövligt med frambenen och publiken upplever det som kanonrörelser. Likaså kan en annan sätta igång bogarna och upp med svansen men inget nämnvärt händer bak. Showighet kanske men jämna rörelser är det inte. Rörelsemotorn skall ligga i hela kroppen om det skall bli en schwungfull trav.
Självklart kan man bidra själv med att stoppa upp rörelser pga att man inte kan springa så fort och blir tvungen att volta för mycket.
AL
 
Senast ändrad:
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Det förvånar mej att det (Utan att nämna namn) finns hingstar som visats och bedömts mkt högt på traven...där bakbensarbetet varit relativt hyfsat, medans frambenen nästan får någons slags rullande trav som nästan liknar ett mellanting mellan trav och galopp-för mej är det ingen trav....som du säger det ska vara schwungfullt och hästen ska röra sej genom kroppen-den ska inte se tvådelad ut...vilket jag menar med ovanstående.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Mitt sto är endast 2 år gammalt. Hon har dessutom varit en riktigt :devil:(rusat om en när man promenerat med henne och varit allmänt uppstudsig) , enda tills nu när det börjat gå mycket bättre i allt som heter leda häst! :idea:

Det var vår första utställning och jag hade tränat med henne att kunna trava lungt och sansat bredvid mig, detta iom att hon varit så busig tidigare och för att undvika att hon bara skulle galoppera. Jag hade inte direkt tänkt så mycket på HUR hon jobbade i traven. Men nu när jag blev upplyst om saken skulle jag gärna vilja jobba vidare med våra svagheter...

Resultatet efter att ha väntat i 3 timmar på våran tur, var en häst som var ganska uttråkad och en aning trött. Jag skyller inte från mig att vi fick kritik för våran trav, men jag har svårt att tro att det inte går att bättra på. Dvs en slö häst presterar säkert i underkant i jämförelse med en som är på G. Ett bra exempel var en annan häst (2- årigt sto) som deltog i samma klass som hade en dålig dag, den hade blivit BIS och fått 1:a pris med goda poäng på en föregående uts. men var likandant trött och slö efter många timmar ute i nya miljöer och gassande sol och presterade i underkant och erhöll endast 2:a pris...

Men mitt dilemma är ju att få hela hästen mera aktiverad i "traven"... Kunde det hjälpa att träna med bommar och kavaletti så att man får hästen att trava mera samlat och med bättre påskjut?! Angående att rörelserna inte räcker till så fick vi bra poäng för skritten, det var traven då som inte var till vår fördel... åtminstone denna gång om jag tillåts vara optimistisk! ;)
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Ja du förstod hur jag mena.
Sen vill ju en del hästar inte showa till på utställningar.
Ett av mina ston har jag visat en hel del och hon är inte "showig" men får i regel mycket höga poäng i rörelser ändå. Så har det varit genomgående på alla utställningar under årens lopp och med variationer på domarna också. Hon showar inte men visar ett utmärkt "rörelseschema".
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Jag förstår precis hur du menar. Vi diskuterar utställning/show antar jag och då peppar man gärna upp hästen för att den skall "lyfta" sig.
Sen gäller det att kunna kuta själv. Det förutsätter givetvis att hästen har dessa rörelser och då ges den möjlighet att visa dem med lite uppeppning. Jag var på Kumlautställningen nu senast och det var få hästar som faktiskt hade "kompletta" travrörelser. Visst, de ångade på för fullt med svansen upp studsa med frambenen och jobbade med bakbenen vilket ger ett häftigt intryck men det är absolut inte en korrekt trav, tyvärr.
Enligt min uppfattning dyker det upp alltfler sådana hästar på utställningarna och kammar hem ganska höga poäng här i Sverige. Låsta bogar med aktiviteten i bakbenen.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Annika_L skrev:
Jag förstår precis hur du menar. Vi diskuterar utställning/show antar jag och då peppar man gärna upp hästen för att den skall "lyfta" sig.
Jepp

Enligt min uppfattning dyker det upp alltfler sådana hästar på utställningarna och kammar hem ganska höga poäng här i Sverige. Låsta bogar med aktiviteten i bakbenen.
Har du tips på HUR man kan träna hästen för att få den att jobba korrekt i traven?

AL

Det jag är ute efter är att få hästen att prestera och jobba bättre i traven när hon leds, få henne mera aktiv.. För min del behöver hon inte ha världens show på...

Jag vet att mitt sto kan betydligt bättre än vad vi presterade på utställningen, det gäller nog bara att hitta en bra arbetsform så att man kan få det att funka när hon leds, men framför allt måste hon ha framåtbjudning och tycka att det är ROLIGT! Så att leka fram rörelserna när hon är med mig är säkert ett bra sätt att börja på (någon som kan berätta lite av egna erfarenheter?).

Jag vill bevisa för mig själv att det går att jobba upp traven , sen hur långt det räcker (poängsmässigt) är av mindre betydelse...
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Så svårt att tipsa när jag inte har sett hästen
och inte vet hur du läser hästar
Det kan jag faktiskt inte göra.

Två råd kan jag dock prestera.
Anlita en kiropraktor, gärna kombinerad med akupunktur
och låt personen gå igenom hästen.
Bara en sån liten sak att man täckar hästen vintertid
kan ge spänningar. Försäkra dig om att allt är helt ok.
Det andra rådet är klättring.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Men eftersom du säger att hon visar en bra trav i hagen så är det ju egentligen inget du rent fysiskt ska behöva "jobba upp".

Kanske är din häst extremt lydig och därför dämpar sej.

Mer frihet i lina...beröm...kanske en tom läskburk med några mynt/stenar i (skakas så det skramlar lite) får henne på alerten lite mer.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Med lite araberfarenhet bakom mig så vet jag att många i början tycker sig att deras arabs trav kan vara väldigt flygande, men när det sedan kommer i jämförelse med andra araber och i synnerhet då på utställningar så är traven inte lika häftig längre. Självklart är den ovan vid utställningar och är bara 2 år men jag reagerar iaf lite på domarnas omdöme att hästen är framtung.
Nu är ju inte det livsviktigt att den skall trava på inför en utställning utan att traven skall förbättras.
Kotis och klättring är enligt min uppfattning de "verktyg" som skall användas först.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Ja som sagt det är ju helt omöjligt att uttala sej när man inte sett hästen live eller vet hur pass "El Karisma" har erfarenhet att bedömma gångarterna själv heller.

Jag satt och kikade runt lite.En hingst som jag hittade video på som jag tyckte rörde sej trevligt var AJA Sanagor...för att ta ett exempel.Han såg ok ut.

Självklart kan man arbeta upp hästen genom att stärka och använda sej av mer kotarbete.Fast jag tycker att en häst med bra grundgångarter-är född med det-annars har den helt enkelt inte det.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

crazy skrev:
Ja som sagt det är ju helt omöjligt att uttala sej när man inte sett hästen live eller vet hur pass "El Karisma" har erfarenhet att bedömma gångarterna själv heller.

Jag satt och kikade runt lite.En hingst som jag hittade video på som jag tyckte rörde sej trevligt var AJA Sanagor...för att ta ett exempel.Han såg ok ut.

Självklart kan man arbeta upp hästen genom att stärka och använda sej av mer kotarbete.Fast jag tycker att en häst med bra grundgångarter-är född med det-annars har den helt enkelt inte det.

Om någon vänlig själ har videomaterial av en arab som visar upp bra trav vs "fusk" trav, vänligen sätt in en länk här... Så jag får på klart vad bra är och huruvida jag fått något om bakfoten...
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 098
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 091
Senast: sjoberga
·
Ridning Jag köpte i slutet av sommaren min drömhäst, en riktig läromästare. Han är 20 år gammal och har tidigare tävlat hoppning på hög nivå. De...
Svar
19
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp