Ta fram arabhästens energiska trav...?

Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Jag menade med kotis = kotknackare ;)
Men som sagt, rörelser föds hästen med.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Vad skönt att höra från en arabmänniska just detta. Var nämligen på Kumlautställningen jag med. Och förundrades lite över hur bra poäng en del hästar fick när deras trav faktiskt inte alls var så bra, men dock mycket showig. Så kanske går det att lura ögat en del med showigheten, även domarnas ögon?

Såklart föds hästar med ett visst rörelsemönster, och många (de flesta) hästar visar upp trav i hagen som man aldrig får fram varken under ryttare eller vid hand. Men det kan skilja poäng mellan en bra dag och en dålig dag för en häst, och mellan en dålig visning och en bra. Och det gäller alla raser.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Ja förundras är rätta ordet. Delmomentet heter "aktivitet i skritt och trav" och jag kan inte se annat än att domarna dömde efter "aktiviteten". Blir lätt lite missvisande för de som går i avlestankar och kanske just vill lägga på rörelser på sin avkomma.
Jag skulle gärna vilja veta vad kriterierna för aktivitet står för.
Å andra sidan är Kumlautställningen en liten show. Skulle några av våra travkanoner komma dit så skulle säkerligen poängen rasa för flera av hästarna.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Ahh sorry missade ordet kotknackare...lite vimsig idag-värmen kanske.Ja givetvis kan det finnas saker som stör om där är nerver som ligger i kläm också.

Jag trodde du menade träning med aktivt kotarbete/hasarbete över förhöjda bommar på marken...haha
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Ja hästen jag tänker på finns på video...men är svenskägd...så därför säkrast att inte yttra sej.Skulle man nämna namn så skulle det blåsa upp till storm....så är det.Men man kan ju alltid se om video går att finna på någon annan utlandsägd häst med dessa knepiga rörelser.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Arabernss trav är ju inte alla gånger lika varandra.... men lika bra ändå !! Jag har haft hel och halv ryska araber som rörde sig med "ryska" rörelser, men alla uppskattar inte dessa. Vår halvpolska/halvegyptiska hade bra rörelser enligt många, men i mitt tycke saknades något. Vår hingst som westerntränades var så lydig att jag alltid visade honom med en liten plåtask med skrammel i för att få honom att "leka" som vi brukade göra hemma, annars gick /sprang han bara och lunkade efter mig.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Konie skrev:
Arabernss trav är ju inte alla gånger lika varandra.... men lika bra ändå !! Jag har haft hel och halv ryska araber som rörde sig med "ryska" rörelser, men alla uppskattar inte dessa. Vår halvpolska/halvegyptiska hade bra rörelser enligt många, men i mitt tycke saknades något. Vår hingst som westerntränades var så lydig att jag alltid visade honom med en liten plåtask med skrammel i för att få honom att "leka" som vi brukade göra hemma, annars gick /sprang han bara och lunkade efter mig.

Arabernas trav varierar verkligen! Frågan är bara vilken som har en bra trav. Tyvärr är det mycket studs med frambenen och aktivitet bak vilket jag anser inte är en bra trav. Araben skall ha schwung i traven och luft under magen när den travar som bäst. Bogarna skall gå på högvarv och med rejält påskjut bakifrån. Med låsta bogar, som tyvärr förekommer alltsom oftast, blir det bara studs, inget schwung.
Med uppeppning (burkar, viftare osv) åker svansen upp, temperamentet får en kick och hästen ångar fram, antingen med studs eller som jag anser det skall vara, en schwungande trav där
bogarbete och bakbensaktivitet får göra rätt för sig.
Man skall verkligen kunna se en genomströmning av muskelarbete från fram- till bakdel.
Ett bra exempel var just i Kumla där två likvärdiga hingstar låg mkt nära varandra poängmässigt. De hade full aktivitet i trav/show men den ena fick lite högre poäng i rörelse därför just att fram -och bak hängde ihop i traven. Man kunde med ögat se musklerna löpa genom hela kroppen.
Självklart fanns det fler hästar som hade komplett trav men just de här två var så snarlika och lätta att jämföra.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Annika_L skrev:
Jag menade med kotis = kotknackare ;)
Men som sagt, rörelser föds hästen med.
AL

Fast traven brukar ju generellt vara den gångart som faktiskt GÅR att förbättra genom rätt arbete ?
Åtminstone på halvblod pratar man ju ofta om att skritt och galopp är det viktigaste, eftersom man kan jobba fram mycket på traven.
Visst, hästen har ju sina grundgångarter som den är född med, men med rätt träning hare jag sett hästar som tidigare sett lite framtunga och markbundna ut se lätta och trevliga ut i rörelserna.

Detta måste väl gälla araber också ?
Jag kan iofs ingenting om araber, men så anatomiskt olika kan de väl ändå inte vara ?

bibban
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Jag tror säkert att traven går att förbättras även hos araberna med rätt träning, rätt hovvård m.m. men att ge råd om träning när man inte sett hästen blir ju lite knasigt.
I alla fall har inte jag den kunskapen.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

När det gäller arabutställningar är det i princip trav i frihet man eftersträvar (därav den långa ledtygeln).

På halvblodssidan pratar man väl mest om traven under ryttare, dvs i olika grader av samling? Och den kan man verkligen påverka och jobba med, till det bättre om man är duktig.

Fast det är klart, en häst som är musklad, lösgjord och vältränad genom god ridning rör sig antagligen lättare och smidigare i frihet också.

Men nu börjar det bli väldigt oklart vad ursprungsfrågan gällde - hästens travförmåga i sig eller bristen på "showlust"?
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

ThinkArab skrev:
Men nu börjar det bli väldigt oklart vad ursprungsfrågan gällde - hästens travförmåga i sig eller bristen på "showlust"?

Ja det är lite luddigt men om jag fattat rätt så kom kritiken från utställningsdomaren och där har jag hamnat. Skrammelburkar förbättrar ju inte precis en trav utan peppar hästen till en högre aktivitet.
Annika
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Annika_L skrev:
Jag tror säkert att traven går att förbättras även hos araberna med rätt träning, rätt hovvård m.m. men att ge råd om träning när man inte sett hästen blir ju lite knasigt.
I alla fall har inte jag den kunskapen.
AL

Jag lyssnar inte blint på alla råd och tips som strömmar in, utan prövar sedan på sådant som bondförnuftet säger att kunde passa mig och min häst. Så om jag då omformulerar hur man i allmänhet kan träna hästen att jobba mera aktivt (i trav), det var ju aktivitet och att hästen skall arbeta med mera tyngd och påskjut bakifrån som främst saknades.

Inget illa menat, men jag behöver ingen utvärdering på huruvida hästens rörelser räcker till eller ej, utan HUR man kan jobba för att förbättra traven och få mera "liv" i den, det är den ursprungliga frågan.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Din häst är väl inte så gammal? Jag har träffat många unghästar (araber och andra raser) som tillfälligt kan bli framtunga och få tråkig gång när de har en tillväxtperiod och är höga bak. Visar man då hästen under den fasen ser den ju kanske inte så kul ut...
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

En unghäst behöver ju mycket rörelser så ett utmärkt sätt att förstärka baken är faktiskt att klättra.
Det blir lätt lite kringsnack också.
AL
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

*off topic*, om någon vill se bild på araben som tråden syftar på la jag in 2 stycken på forumet Grundutbildning under tråden grinig unghäst på 2 år.... *SUCK* :bump:

Svårt att bedömma en bild, men kommentera dem gärna!
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Mitt 2 års sto kan röra sig förfärligt vissa stunder. HON VÄXER!
Att tillägga är att hon har ett övertramp i skritten på 10 cm och 20 cm i traven, men stappligt fram och stundtals väldigt ojämnt bak. Kiropraktor besöker mig flera ggr per år, hon hade sist en liten låsning i bogen samt konstaterat kortare steg vä bak. Å andra sidan är hennes växtzoner öppna och hon ligger ner på dagarna.
Man ska inte korrigera en växande unghäst i bäcken osv, jag masserar och har lagt till en kota i halsen.
Visst föds hästar med rörelser, men tänk även på att alla växer olika och en del får inte fram sina rörelser förrän de växt klart dvs vad ca 7 års ålder.
Överträna inte din unghäst och lagom med mat. Rent och fint strö, så ska du se att det blir bra...:)

Linda :banana:
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Jag tycker att den här tråden är väldigt intressant.

Jag har filmat min arabtös.
Både vid hand och lös så att ni ska få se.

Detta är lös:

http://www.youtube.com/watch?v=AF8uQOY-44Y

Nu ska jag bara ladda upp den vid hand med.
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Tittade på båda filmsnuttarna, väldigt intressant inlägg! Här är mina högst personliga reflektioner:

I frihet är hon mycket mer frimodig, svansen kommer upp lite, huvudet lyfts, öronen spetsas och hon ser piggare ut. D

Vid hand blir hon "lägre", mycket mer dämpad och markbunden och steget kortas. Många hästar gör just så, springer bara så fort som matte/husse gör. Väldigt snällt, men inte ett plus på en utställning, dessvärre!

Men samtidigt framgår hennes travs egenskaper väldigt tydligt i båda filmsnuttarna. Trots allt är det samma gångart hon visar upp, bara i lite olika situationer. Men på utställning skulle det nog hjälpa om hon gjorde likadant vid hand som hon gör i frihet - tyvärr, ska man kanske tillägga, för jag tycker egentligen domarna borde vara kunniga nog att se förbi "showigheten"...
 
Sv: Ta fram arabhästens energiska trav...?

Både vid hand och fritt är traven ganska "symaskinsaktig", dvs ganska kort och markbunden. Lite låst i bogarna med. Den stora skillnaden är ju att fritt så showar hon på ett helt annat sätt och får bättre bakbensaktivitet och ett annat lyft genom hela kroppen.

Så traven ser ju helt klart bättre ut fritt, men jag hoppas ju (men jag kan för lite om arabvisning) att en domare ska kunna se förbi det som är show och se de egentliga gångarterna.

Måste bara tillägga att det var jätteintressant att se! Ingen mer som kan lägga in på sin arab och göra samma jämförelse?
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 165
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 098
Senast: sjoberga
·
Ridning Jag köpte i slutet av sommaren min drömhäst, en riktig läromästare. Han är 20 år gammal och har tidigare tävlat hoppning på hög nivå. De...
Svar
19
· Visningar
2 340
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp