Ta "gratis" påsar i mataffären

Luktpion

Trådstartare
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.

Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.

Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack. :)
 
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.

Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.

Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack. :)

Så länge de trycker reklam på påsen, tycker jag eg att man ska få påsen gratis. Däremot borde de ligga bakom disk och lämnas fram av kassören för att minska slösandet.

Är väldigt svensk och lägger självklart upp påsarna på bandet precis som med andra varor. Bär hellre lösa saker än ber om en gratispåse om jag beräknat illa så det inte får plats.
 
För egen del hade butiker gärna kunnat sluta med plastpåsar helt och hållet. Papperskassar funkar lika bra och är bättre för miljön. Nu är det sällan jag köper kasse alls då jag stuvar det mesta i ryggsäcken.

Att betala för glömd kasse eller ej tror jag handlar mycket om vana. De få gånger det händer mig så är jag beredd att betala men tycker oftast att jag blir bortvinkad av kassören. Kan förstå att folk blir ställda när det inte är konsekvent. Samtidigt så är det ju absolut ingen anledning att bli otrevlig.
 
För egen del hade butiker gärna kunnat sluta med plastpåsar helt och hållet. Papperskassar funkar lika bra och är bättre för miljön. Nu är det sällan jag köper kasse alls då jag stuvar det mesta i ryggsäcken.
Är du säker på det? Jag hörde.. om det var på radio kanske? att det mest miljövänliga egentligen är en plastpåse, som sedan återvinns eller används som soppåse till brännbart (och därmed bränns upp), att det bara är när de skräpar runt utan att användas på ett bra sätt som de blir de mest miljöovänliga.
 
Jag betalar alltid för påsar, och om jag skulle råka glömma eller ta en för lite så frågar jag om jag kan köpa en. Det var smidigare förut när jag hade kontanter, men jag minns nog inte när jag hade det senast. Men oftast brukar jag packa ner mina varor i väskan eller ryggsäcken. Jag tycker inte att plastpåsarna ska vara gratis. Det är bra att fler och fler butiker börjar ta betalt för en påse.
 
Nej, papperskassar fungerar inte lika bra. Jag måste tex ställa kassarna på marken 2 ggr mellan bilen och mitt kök. På marken i leran, vattnet och gräset. Dvs tar jag en papperskasse, så ramlar mina matvaror ur botten innan jag hunnit upp för trappan. (jag använder oftast tygkassar numera).
Exakt! Jag har oftast med mig påse när jag ska handla men de gånger jag inte har det skulle jag bli smått galen om det inte fanns plastpåsar att köpa styckvis om det är blött ute.
 
@Migo Det är sant att det egentligen är konstigt att betala för reklam. De flesta tänker nog inte på att det är reklam, men de som är mest anti-reklam tar nog med egna påsar och det är ju toppen! :)

----

Det blir ju en väldigt svår balansgång. Man vill ju inte ses som en butik som är "snål" jämfört mot andra butiker men samtidigt är det ju faktiskt helt åt skogen att hålla på och slösa på det här viset. Plastpåsarna har ett värde på 2,50 kr (papper mer) och det blir en hel del på ett år om man köper mat flera gånger i veckan, och när folk inser det så händer ju faktiskt bra saker. Fler och fler tar med egna påsar. Men det är en svår situation i kassan när kunder förväntar sig att få saker gratis som inte är det.

---

@Unafraid Oj! Hur lade du fram det? Känns som jag aldrig skulle orka med att ta den fighten flera gånger i timmen...
 
@Migo Det är sant att det egentligen är konstigt att betala för reklam. De flesta tänker nog inte på att det är reklam, men de som är mest anti-reklam tar nog med egna påsar och det är ju toppen! :)

----

Det blir ju en väldigt svår balansgång. Man vill ju inte ses som en butik som är "snål" jämfört mot andra butiker men samtidigt är det ju faktiskt helt åt skogen att hålla på och slösa på det här viset. Plastpåsarna har ett värde på 2,50 kr (papper mer) och det blir en hel del på ett år om man köper mat flera gånger i veckan, och när folk inser det så händer ju faktiskt bra saker. Fler och fler tar med egna påsar. Men det är en svår situation i kassan när kunder förväntar sig att få saker gratis som inte är det.

---

@Unafraid Oj! Hur lade du fram det? Känns som jag aldrig skulle orka med att ta den fighten flera gånger i timmen...
Om dom bara tog påsen, eller sa "jag tar en, det är okej va?" Så svarade jag "den kostar xx kr."

Varför skulle just påsen vara gratis? Typ "oj, jag glömde en liter mjölk, jag tar den, visst är det okej?" Det hade ingen gått med på. Så varför ska jag bjuda på en påse?
 
Så länge de trycker reklam på påsen, tycker jag eg att man ska få påsen gratis. Däremot borde de ligga bakom disk och lämnas fram av kassören för att minska slösandet.

Är väldigt svensk och lägger självklart upp påsarna på bandet precis som med andra varor. Bär hellre lösa saker än ber om en gratispåse om jag beräknat illa så det inte får plats.
Med samma logik borde väl allting med reklam på vara gratis? Jag kan ta en Niketröja då.
 
Om dom bara tog påsen, eller sa "jag tar en, det är okej va?" Så svarade jag "den kostar xx kr."

Varför skulle just påsen vara gratis? Typ "oj, jag glömde en liter mjölk, jag tar den, visst är det okej?" Det hade ingen gått med på. Så varför ska jag bjuda på en påse?

Jag jobbar extra i klädbutik och vi tar ju betalt för kassar. Vissa är roliga säger nej när jag frågar om de vill köpa en påse. Får sina kläder snyggt ihopvikta. "Var är min påse??????" Suck. Säger jag då att jag frågade dig om påse och du sa nej börjar de gaffla direkt. Då vägrar jag ge bort en påse, då får de betala. Handlar man för flera tusen brukar jag inte ta betalt för påsen alt bara ta betalt för en trots att de kanske får 2-3.
 
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.

Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.

Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack. :)
Ptja, miljömässigt är det såklart inget vidare, men är det inte delvis en konsekvens av ett allt mer kontantlöst samhälle? Butikerna själva är väl ganska glada att folk betalar med kort istället för kontanter och en konsekvens blir ju att färre har mynt på sig. Att betala med kort när summan är så liten som vad en kasse kostar blir väl en större kostnad för butiken? Jag har nästan alltid egen kasse med, så jag har nog aldrig behövt be om en kasse/knycka en kasse.

Sen finns såklart aspekten av goodwill, jag vet att jag en gång skulle handla något litet, typ tre äpplen, i en Coopbutik och fick ett ohyggligt surt bemötande i kassan. Mannen bakom disken sade att han egentligen inte ville låta mig handla så lite på kort, trots att de hade en skylt på vilken det stod handla gärna med kort. Jag vet att det tillkommer ett påslag för kortköp, men jag vet också att exempelvis ICAbutiker har grymt goda marginaler på mycket. Just i den här butiken handlade jag rätt ofta rätt mycket, men jag gick aldrig mer dit.
 
När jag glömmer påse är det oftast för att jag handlar på vägen hem och inte tänkt på att jag annars har med en påse eller tygväska hemifrån. Betalar såklart utan protester men uppskattar jättemycket när man får ta en så man slipper skämmas när man uppehåller kön för två kronor. Jag tar förresten alltid påsarna i handen och visar upp hur många när jag kommer till kassan eftersom nån sagt att kassörerna föredrar det.

Självklart ska påsarna kosta. Och självklart ska alla butiker fråga om man vill ha en istället för att ge på slentrian. Så många oanvändbara småpåsar som man kastat...
 
Jag har någon gång glömt att köpa en påse eller snarare inte fått ner allting i en väska. Fiskar fram småpengar och frågar om jag kan få köpa en. För det mesta viftar kassörskan/kassören bort det och säger ta en.

Jag vägrar konsekvent att sponsra Bollnäs bandy :sneaky: det enda jag kan tänka mig att sponsra är Hammarby, utan köper alltid en utan tryck förutom ICA. Numera när jag har min dra-maten händer det i princip aldrig, jo, två ggr tror jag. Underskattade hur mycket plats toa och kökspapper tar :meh:
 
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.

Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.

Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack. :)
Jag hade gärna sett att man liksom betalar för påsen med något extrapåslag, papper eller plast. Jag har som mål att räkna rätt på påsarna, men eftersom jag aldrig! har småpengar tar jag hellre en för mycket( vilket jag är medveten om är slöseri.)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 442
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 835
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
43 281
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp