Ta häst på foder hemma i hästägarens stall?

Om det är en näringsidkare som har annat för sig på dagarna (typ ridskoleägare eller liknande), ja, kanske. Inte för mig själv då främst, men hade kunnat vara en bra lösning för när barnet ska få en första ponny.

Om det är en privatperson, näe. Känns som upplagt för problem.
 
Om det är en näringsidkare som har annat för sig på dagarna (typ ridskoleägare eller liknande), ja, kanske. Inte för mig själv då främst, men hade kunnat vara en bra lösning för när barnet ska få en första ponny.

Om det är en privatperson, näe. Känns som upplagt för problem.

Absolut inte!

Var dock delfodervärd på en häst som stod kvar i ägarens stall, och det funkade ändå ok. Fram till våren när vädret blev bättre och ägaren plötsligt ville rida själv istället. 🙄
 
Javisst, ser många fördelar. Överföring av kunskap och information om hästen. Hjälp med att välja hovslagare och veterinär etc. Lån av utrustning. Ser inget problem även om det är privatperson. Du måste alltid samarbeta med stallägaren eller stallkamrater ändå. Så småningom vill man ha eget men det är bra stöttning, verkligen om det fungerar.
 
För egen del när jag har hästarna hemma och vill inte ha 2 ställen att behöva köra till.

Annars så beror det på, är det någon som har tex tävlingshästar och har någon häst som inte ska tävlas längre eller på lägre nivå eller att ryttaren ska fokusera på sina unghästar, alternativ att det är ett företag. Skulle personligen föredra att betala hyra för att ha hästen på heltid än fodervärd.
 
Inte direkt samma men hade en häst på foder som måste stå kvar i inakoderinsstallet pga den gick ihop med ägarens andra ponny (fanns bara 20 hästar till där :banghead: )

Funkade sådär tills hon plötsligt sålde hästen. Då fick jag inte rida den mer men måste betala alla utgifter.
 
Personligen i nuläget nej. Däremot kan jag se att det för en person som aldrig har haft egen häst kan bli ett väldigt bra koncept om alla parametrar stämmer. Ett hästägande light där back up kunskapsmässigt faktiskt finns på riktigt. Det förutsätter dock att man kommer väldigt bra överens. Att hästägaren är kunnig på riktigt och är villig att lära ut, dvs. vill ha ett mentorskap. Att fodervärden vill lära sig av hästägaren, dvs. de har samma tänk kring hästar och att hästägaren kan släppa det hen inte har med att göra. Finns inte rätt parametrar är det däremot som upplagt för tjafs, bråk och krångel.

Jag var för många år sedan delfodervärd till en häst i hästägarens stall. Jag och hästägaren hade varit vänner länge innan det blev aktuellt och det blev jättebra! Jag hade då inte haft egna hästar innan och det var ett toppenkoncept för alla parter. Den hästägaren var sedan min mentor även när jag köpte min första egna häst (och tog hem den häst vi hade haft på delfoder tidigare) och det var enormt värdefullt att ha någon som jag visste att jag kunde lita på. En sådan mentor skulle alla nya hästägare ha!
 
Beror helt på vad ägaren är för slags person och om fodervärden är i behov av råd/stöttning etc. Om man är en självgående hästmänniska som vill vara rätt oberoende tror jag att det kan vara knepigt, MEN självklart kan det också funka jättebra. Som sagt - handlar om vad ägaren och fodervärden är för slags personer och vilken relation man vill ha.
 
Jag har lite den situationen. Jag har en tjej som tagit över huvudansvaret för en av mina hästar, men jag är där en gång i veckan och har hela bestämmanderätten. Jag kan känna att hon är väldigt entusiastiskt "nybliven" hästhavare. Senast så hade han tappat en sko och hon ville genast köpa nån jävla barfota-sko och sätta på och i väntan på den linda in foten i nånting med silvertejp utanpå. Jag ringde hovslagaren som kom dagen efter och slog på skon - inget lindande och donande. Sen frågade hon häromdagen var benskydden var eller om hon skulle ta med. Nej, han rids aldrig med benskydd och ska inte ridas med benskydd det är därför det inte finns några. Sen ville hon tvätta ett skrapsår med sprit. Nej det behövs inte, tvål och vatten är bra. Jag hade hellre sett att hon frågade mig istället för att göra lite som hon tror när kunskapen uppenbarligen är lite sådär
 
Jag hade just detta upplägg i något år när jag var i 18 19 års åldern.
Hade en ponny på foder hemma hos en familj vars dotter gått över till storhäst.
Jag tycker det funkade lite si och så. Dom var snälla och lade sig sällan i ridningen utan jag fick gratis lektioner. Däremot stod jag inte ut med deras hästhållning, hästarna stod utan mat efter frukost fram till sena eftermiddagen och jag fick flera gånger klagomål för jag använde för mycket spån i boxen,deras stod i det gamla spånet tills allt var blött :/
 
Absolut, förutsatt att ägaren är en vettig person. Superskönt att någon kan hästen utan och innan så jag kan få lite frihet i hästhavandet (åka bort etc).

Å andra sidan hade jag inte haft hästaffärer av något slag med folk som inte är vettiga, det är en sur läxa att lära.
 
Aldrig!
Kanske kan tänka mig 1 person att ha hennes häst som min där.
Men överlag nej, känns som bäddat för problem:) med allt från hur man mockar tkll vad man fodrar med.
 
Jag har lite den situationen. Jag har en tjej som tagit över huvudansvaret för en av mina hästar, men jag är där en gång i veckan och har hela bestämmanderätten. Jag kan känna att hon är väldigt entusiastiskt "nybliven" hästhavare. Senast så hade han tappat en sko och hon ville genast köpa nån jävla barfota-sko och sätta på och i väntan på den linda in foten i nånting med silvertejp utanpå. Jag ringde hovslagaren som kom dagen efter och slog på skon - inget lindande och donande. Sen frågade hon häromdagen var benskydden var eller om hon skulle ta med. Nej, han rids aldrig med benskydd och ska inte ridas med benskydd det är därför det inte finns några. Sen ville hon tvätta ett skrapsår med sprit. Nej det behövs inte, tvål och vatten är bra. Jag hade hellre sett att hon frågade mig istället för att göra lite som hon tror när kunskapen uppenbarligen är lite sådär
Det är just detta som gör att jag aldrig hade orkat med att ha hästen kvar i samma stall. Allt utom att tvätta skrapsåret med sprit hade hästen överlevt, och troligen det med. Antagligen så hade hon bollat med någon i nya stallet och löst det skapligt då med.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 380
Senast: villhöver
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp