Ta hand om andras barn i ridhuset?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Klintan

*Liten spinn-off på hönsmammatråden...*

När mina barn är och rider lektion (haft två bonusdöttrar i nybörjargrupper hittintills, hoppas på sonen åxå :angel: ) så är jag alltid med i stallet och uppe på läktaren. Tycker det är rätt så mysigt att vara med när de lär sig tränsa o sadla, och hantera häst. Tipsa om hur man får upp den "enorma" hoven när hästen inte vill, eller se hur det strålar om bonusdottern när hon äntligen lyckats få in bettet i hästmunnen alldeles själv.

Tyvärr blir dessa mys-stunder färre och färre. För andra föräldrar lämpar av sina smådöttrar på parkeringen och åker därifrån. Små tjejer på 7-8-9 år som springer runt benen på hästarna och inte når upp att borsta ryggen på hästen, än mindre sadla själv. Helt plötsligt har man hela klungan runt sig, som ropar om hjälp med än det ena och än det andra.
Jag tycker att det är kul att vara till hjälp, missförstå mig inte, och många av småtjejerna är jättemysiga. Men det är bara en mamma till och jag som är kvar och hjälper till. Det blir lite körigt med åtta-nio elever som alla ska sadla och tränsa samtidigt. Och ett ansvar - vad händer om jag någon gång inte har möjlighet att följa med, utan maken som inte kan ett skvatt om hästar följer med henne istället? Vem kommer hjälpa min bonusdotter då? Den andra mamman? Samtidigt som hon hjälper de andra åtta eleverna?

När jag var yngre kommer jag ihåg att vi äldre stalltjejer hjälpte nybörjarna, men så fungerar det INTE på denna ridskolan :crazy: . Och ridläraren har annat för sig innan lektionen, hon är sällan i stallgången under denna hektiska stund. Och de andra föräldrarna har som sagt redan åkt hem.

Hur funkar det på era barns ridskola?

Jag hjälper som sagt jättegärna till - tycker det är riktigt roligt faktiskt - men det hade varit toppen om någon mer hade gjort det också :smirk: . Så man hade två, kanske tre, barn att hjälpa istället för fem-sex... Istället för en mysig "pedagogisk" stund blir det tok-stress i en halvtimme.

Men tack och lov blir det ju bättre och bättre - i början på terminen höll jag på att förlora förståndet! Lite mer hanterbart börjar det bli... även om inte alla kan få in bettet i hästmunnen, eller sadlar fortfarande på halsen eller hästrumpan :angel: .

Pst! Har ni förresten sett minen på en liten häst-tjej när man tipsar om att lirka in ett finger i mungipan på hästen om den inte gapar när man tränsar? Påminner mycket om den här: :eek: . "Uäää vad äckligt!" Hi hi.
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Klintan skrev:
vad händer om jag någon gång inte har möjlighet att följa med, utan maken som inte kan ett skvatt om hästar följer med henne istället? Vem kommer hjälpa min bonusdotter då? Den andra mamman? Samtidigt som hon hjälper de andra åtta eleverna?

Slå in ena handen i 'paket' en dag så du 'inte kan' hjälpa till och se vad som händer... :D
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Skatta dig lycklig! Tycker det är urkul att springa och hjälpa små nybörjare, ju fler desto bättre... Och jag som tom hatar barn :D Jag som dessutom inte kan ett skvatt och är nybörjare själv har ju varit värsta proffset enligt alla ungarna :love: :D

Men jag fattar inte, tänk om ingen förälder kan stanna då? Ska ungarna klara sig själva då fast de inte kan? Ni betalar ju för att de ska få lära sig, då lär ju ridskolan kunna lära ut också :eek: :crazy:
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Allvarligt talat så tycker jag att ni borde ta upp det med ridskolan, ska ungarna få ut hästarna själva så måste de ju få hjälp! Jag tror dessutom att enligt försäkringar och dyl så måste det finnas en ansvarig som har uppsikt och hjälper till rätta. Man kan ju inte bara hoppas på att föräldrar ska kunna, i sådana fall ska det finnas klara instruktioner redan när man anmäler sig till ridskolan.
Där jag började rida så var hästarna klara, för det gjorde skötarna, hade man tur kunde man få borsta hästen efteråt om ingen skulle ha "min" häst och skötaren inte var där.
Men vi hade en kvart teori varje lektion där vi fick lära oss sadla tränsa, borsta och så småning om allt mer om hästar och hästens delar osv. Sen började man vara hemma tam och kände allt fler så då tog man för sig lite mer...
På den ridskolan jag red sedan så fick våran grupp klara oss själva men vi var bland de som kunde mest så det var inte så konstigt, men på nybörjar lektionerna och innan var det alltid en stallpersonal som hjälpte till. De hade ofta olika praktikanter oxå av olika åldrar så det fanns nästan alltid gott om hjälp.
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

gul_zebra skrev:
Skatta dig lycklig!
Jo jag tycker verkligen det är roligt, men ibland blir det så förknippat med stress, helt enkelt. Och min bonusdotter blir lämnad lite "vind för våg" när jag hade tänkt att i lugn och ro hjälpt henne, så att hon lär sig mer.
Men hon blir duktigare och duktigare för varje gång *stolt* :D . Det enda hon tycker är äääckligt är om hästen inte gapar när hon tränsar, och hon måste pilla in fingret och "killas". Har en liten bit kvar innan det funkar :angel: .
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Snurrfian skrev:
Allvarligt talat så tycker jag att ni borde ta upp det med ridskolan, ska ungarna få ut hästarna själva så måste de ju få hjälp! Jag tror dessutom att enligt försäkringar och dyl så måste det finnas en ansvarig som har uppsikt och hjälper till rätta.
Jag funderar på att göra det, samtidigt som det börjar bli bättre. Första lektionen var en teorilektion, hur man sadlar, tränsar och leder ut i ridhuset, men det behövs ju lite träning åxå innan det sitter. Ridläraren försöker nog räcka till så gott hon kan, många som sliter och drar i henne gissar jag, så jag förebrår nog inte henne egentligen. Däremot tycker jag att tonåringarna som hänger i stallgången kunde vara lite mer hjälpsamma. Samtidigt så har jag ju varit schysst och ställt upp, så man har kanske bäddat för detta också.

Men det känns fånigt att "klaga" på att det inte finns hjälp - "det är väl bara att haffa någon"... Uppenbarligen kommer alla hästar inkl ryttare ut till ridhuset så småningom, så ridläraren tror nog att allt funkar som det ska. Förstår ni hur jag menar? Känns lite konstigt att säga "jag hinner inte med allihopa". Låter som man är arbetsskygg :crazy: .

Fast man får väl tuffa till sig :devil: och ta någon av tonåringarna i örat...
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Alla är vi olika :-) Är jag i stallet så vill jag att småungarna ska tigga så mycket hjälp som möjligt, riktig självförtroendehöjare det ju :)

Du får presentera henne för pussande häst varje dag så hon vänjer sig! Bli "pussad" i ansiktet av häst lär ju härda en del när det gäller fingrarna sen ;) :D
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

gul_zebra skrev:
Alla är vi olika :-) Är jag i stallet så vill jag att småungarna ska tigga så mycket hjälp som möjligt, riktig självförtroendehöjare det ju :)
Jo, jag låter kanske lite konstig som "beklagar mig" - jag tycker också att det är kul att tillfrågas och vara till hands. Det jag tyckte var tråkigt i den här situationen var just att det kommer åtta ungar rännande och ska ha hjälp att sadla SAMTIDIGT för lektionen börjar om tio minuter. Och så ska man pedagogiskt stå brevid och låta två-decimeter-hög-människan försööööka lägga upp sadeln på hästen, samtidigt som tre andra står och väntar och rycker i armen. "För ridlektionen börjar nuuuu juuu".
Något som annars är fantastiskt - låta små barn upptäcka glädjen med att lyckas tränsa för första gången i sitt liv - blir istället stressigt.
Men som sagt - alla blir bättre och bättre, och om ett halvår kanske jag går runt och rullar tummarna och TIGGER och BER om att få hjälpa till :cool: .
Jag blir bara lite förbryllad över om det är såhär det funkar nuförtiden.

gul_zebra skrev:
Du får presentera henne för pussande häst varje dag så hon vänjer sig! Bli "pussad" i ansiktet av häst lär ju härda en del när det gäller fingrarna sen ;) :D
He he, inte dum idé. :D
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Jo det förstås... Tycker egentligen att ridskolan ska sköta det. Du får ta dig ett snack med de hörru! Annars får du skaffa en till unge och en häst om du inte redan har och lära ungen själv ;)
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Hemma i det egna stallet och med den egna hästen kan vi mysa i lugn och ro...

Igår t ex lärde jag henne göra "fisknät" i pållapluttans låånga man - egentligen helt meningslöst eftersom vi tog ur det igen sekunden efter vi var färdiga - men hu vad mysigt vi hade under tiden. Och det tog lååång tid :p .
Och idag puttade jag upp sjuåringen i sadeln och tog en låång skogspromenad på dryga timmen. Han tyckte det var knaskul, speciellt när vi skulle uppför eller nerför någon kulle. Hur fantastiskt som helst att få höra honom verkligen njuta av att vara i skogen och rida.

Så när jag tänker efter - vad klagar jag för egentligen :o , jag har det ju hur bra som helst. *skäms*
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

På vår ridskola har vi två-tre stalltjejer varje helg som enbart är i stallet för att hjälpa nybörjarna. Sen finns det en massa andra frivilliga också. Men ridskolan gör klart för föräldrarna att när barnen är små åoch behöver ledare så kan de INTE förvänta sig att det finns tjejer som kan hjälpa alla utan de får själva hjälpa sina barn. De får en genomgång hur man leder häst osv (de är i regel redan sadlade och tränsade).

Sen finns det ju föräldrar som dumpar ungarna. Och förväntar sig att någon annan skall hjälpa dem. Frågan är bara om de är villiga att betala för detta också ? Antagligen inte.
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

När min dotter red på ridskola var det på precis samma sätt. Föräldrarna skulle hjälpa barnen att borsta, tränsa och sadla och le in hästarna i ridhuset. Det var jag och en mamma till som inte var hästrädda och som gjorde allt. De andra föräldrarna antingen lämpade av ungarna alt vågade inte gå in till hästarna. Ofta när vi kom var hästarna leriga över mer eller mindre hela kroppen efter att ha gått i hagen på fm. Och det tar en stund att få bort torr lera från en ponny. :crazy: Det hände att jag borstade 6 ponnysar före varje lektion. När lektionen började satt de andra föräldrarna och fikade i lugn och ro på läktaren medan jag kom flåsande, genomsvettig och skitig.

Det hela slutade när jag (medvetet) kom i sista sekund en gång, så som de andra brukade göra varje vecka. :devil: Det var bara den ponny min dotter skulle rida som var klar då lektionen började, ridläraren undrade naturligtvis varför och de andra föräldrarna hade mage att vara sura på mig! Då la jag av. Förklarade att skulle de rida lektion fick de antingen klara det själv eller prata med ridskolan om det hela.

Då terminen var slut slutade dottern på ridskolan av helt andra skäl. :D
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Jag får ofta hjälpa till, kanske inte lika mycket nu eftersom dottern rider med tjejer som är 4-5 år äldre och klarar av det mesta själv. De flesta föräldrar som har barn som rider verkar helt okunniga, och dumpar gärna barnen på parkeringen och hämtar efter lektionens slut.

Tidigare var jag som Snuffsan, for runt och hjälpte alla. Nu gör jag så att jag håller mig i skymundan och försöker hjälpa min dotter om hon behöver hjälp.
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Tycker inte alls att du ska skämmas. Jag hjälper gärna till på ridklubben när jag är där men om jag inte vill eller kan ska ju inte verksamheten stå och falla med det. Ta upp det med ridläraren och fråga hur det är tänkt att fungera.

/FiaLotta
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Håller med flera andra här att du måste ta upp det med ridskolan. Vad gäller hos er?

På min klubb har vi krav på att de riktigt små ska ha en förälder eller annan vuxen med sig. Den personen ska hjälpa till med hästen och leda barnet under lektionen. De något större barnen får hjälp av "stallvärdinnor". Det är ungdomar som får rabatt på ridavgiften mot att de hjälper till minst en eftermiddag i veckan plus att de ska hjälpa till vid tävlingar och andra aktiviteter när det behövs.
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Jo, jag ska nog ta upp det med ridläraren vid nästa lektion, och fråga hur det är tänkt att det ska fungera. Hur det fungerar i den andra nybörjargruppen till exempel (iofs med en annan lärare). Utan att vara "besvärlig".

Jag återkommer i ärendet ;) .
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

He he, nu är problemet ur världen (för mig) :o :D .

Under jullovet "hårdtränade" jag bonusdottern i sadling o tränsning mm, så nu klarar hon det galant om hästen inte är för stor (fast det är fortfarande äckligt att sticka in fingret i munnen :smirk: ...).

Så när denna terminen drog igång, har jag skickat maken att skjutsa dit henne istället, eftersom hon klarar att göra iordning hästen själv. Maken kan inte ett skvatt om hästar.

Både första och andra lektionen var det ett hiskeligt holabalo bland de andra barnen, och ridläraren och "tonårsbrudarna" fick rycka in och hjälpa till berättade maken. Men det löste sig ju - alla barnen kom ut i ridhuset och genomförde sin lektion. Iofs en kvart försenade första gången, men allt gick ju bra.

Lite taskig känner jag mig, men samtidigt känns det lite skönt att ha ställt ner foten. Jag är så himla hjälpsam annars, och kan ha svårt för att säga nej, så det här kändes faktiskt skönt.
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

Heja! Det måste ha varit en chock för ridläraren att inse att det inte flöt lika bra som vanligt! ;)
 
Sv: Ta hand om andras barn i ridhuset?

när jag var på ridskolan (hinner inte med det längre, eftersom jag bor i annan stad, har skola och egen häst) så var jag lite av en "kändis" eftersom jag var med i ungdomssektionen och hade hand om diverse tävlingar (t.ex. rykttävlingar) och dessutom var teorilärare för två grupper med barn runt 7 år
så det hände ofta att barn i den åldern kom och bad mig om hjälp när de inte hade sina föräldrar med, tyckte att det blev en fin kontakt mellan oss eftersom jag tog mig tid att visa ordentligt och låta dom prova på själva. inte bara slänga på sadeln och dra åt sadelgjorden och lämna dom där, istället så fick dom vara med och hjälpa till så mycket dom kunde.
hände ofta att jag var med ridläraren i ridhuset också och hjälpte till att ändra stigläderlängd, springa med hästen när de skulle galoppera första gångerna och sånt
borde det inte gå att "värva" lite äldre stalltjejer som kan hjälpa till och visa? och så får de något i utbyte? prata med ridläraren om det och förklara att det inte fungerar med att stressa runt till alla eleverna för att hjälpa dom
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 546
Senast: As_Vegas
·
K
  • Låst
Övr. Barn Min tolvåriga bonusdotter har just nu "stallförbud" och hon hatar mig djupt för detta. Men jag känner mig förtvivlad - och därför ber...
2
Svar
39
· Visningar
3 456
Senast: Klintan
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp