Ta hand om damm?

Elegant machinery

Trådstartare
Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor.

Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att sätta i kräftor, så den är 5-6 m djup i ena änden och grund i den andra. Av olika anledningar så planterades inga kräftor in, men trollsländor, salamandrar och knipor har flyttat in istället.

Nu börjar vassen att bli allt mer dominerande i den grunda änden och vi vet inte riktigt hur vi ska ta hand om dammen så den inte växer igen. Vi har funderat på att sätta in musslor, men vet inte om det är för syrefattigt vatten eller om det ens finns något att äta för dem. Vi vill inte heller bli av med sländor och salamandrar eftersom de tar hand om mygglarverna.

Det är mest slam och inte speciellt mycket vattenväxter på botten idag, är vattnet orört är det ganska klart men bottensedimentet gör att det blir grumligt så fort man rör runt i vattnet. Vi vet inte riktigt vart vattnet kommer ifrån, för det finns inget tydligt inlopp, däremot finns en munk som reglerar vattennivån och leder bort överskottet i ett dike. Dammen torkar inte ut på sommaren, även om vattennivån sjunker något.

Drömmen hade varit en damm med klarare vatten som inte växer igen, och att man själv skulle kunna ta ett dopp i den utan att lukta sump. Hur uppnår man det, eller är det bara en dröm så länge man inte har en duk på botten och dammsuger den regelbundet?

Vi vet att LS måste godkänna utsättning av fisk, men vår kontaktperson där hade inga övriga tips att ge kring dammskötsel.
När jag googlar verkar den mesta infon gälla mindre dammar med dammduk och pump, så det känns inte riktigt applicerbart.

Allvetande Buke, kan ni något om dammar?
 
Har ingen kunskap alls om sånt här, men det finns väl något som heter naturpool, finns kanske lite att hitta på att googla det? :)
 
Har inte heller någon direkt kunskap. Vad dumt att ni inte fick bättre hjälp från Länsstyrelsen, de borde ju passa på att vara extra behjälpliga när någon vill göra åtgärder för att bevara och gynna livsmiljöerna för dessa arter istället för att ta bort dem, vilket är mer vanligt :p

Kanske ni kan höra hos kommunen om det finns någon ekolog eller liknande som kan komma med tips? Kommunen är ju inte direkt berörd men kan kanske ha tips på var ni kan vända er?
 
Googla naturpool eller baddamm, finns en del att läsa.
Står högt upp på min önskelista, tyvärr inte lika högt på prioriteringslistan. Än :D
 
Jag har googlat både naturpool och baddamm, men de verkar alla kräva gummiduk och pumpar. Tyvärr har vi ingen el framdragen till dammen, utan jag hoppas på att hitta mer naturliga och självgående system.

Men appråpå naturdammar, hur gärna hade man inte viljat ha en sån 😍 Vilken dröm!
w081426d.jpg


Vår är tyvärr mer av sumpig och vassig karaktär 🙄
 
Mycket tankar nu men lite kort, jag hade nog velat sänka av dammen och gräva bort de mjuka sedimenten. Ligger den med avrinning från näringspåverkad mark som jordbruksmark? Det låter som att ni har lite problem med övergödning. De mjuka sedimenten kommer ni inte få bort på annat vis i närtid annars. Jag hade sedan satsat på att plantera in växter som är bra på att ta upp näringsämnen. Dessa kan man sedan hålla efter något genom exempelvis slåtter och avlägsna växtdelarna så att de inte bidrar till fortsatt gödning.

Det är bra om den är fisk- och kräftlös, annars kommer ni inte ha kvar salamandrar där.

Grävning i dammen är vattenverksamhet och anmälningspliktig, här finns bra information om det: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/miljo-och-vatten/vattenverksamhet.html

Mitt bästa tips för experthjälp är att kontakta Hushållningssällskapet där det finns många duktiga som kan dels hjälpa er att söka bidrag (exempelvis LONA) för att finansiera lite åtgärder på dammen, och dels hjälpa till med utformning/skötsel. De jobbar både rådgivande och som konsulter.

Lite spontant sådär, återkommer säkert. :)
 
@Chili Vart vattnet kommer ifrån vet vi inte, den ligger högre än omgivande åkrar men tittar man på gamla flygfoton från 70-talet innan dammen var grävd ser det ut att vara ett naturligt sumphål där så kanske kommer vattnet underifrån?

Var det det du menade med avrinning? Som f.d. stadsbo kan verkligen inget om det här, men vill gärna lära mig 🙃

Överskottsvattnet som rinner ut från munken rinner i ett gammalt dike ner genom vår naturbetesmark och så småningom ner i ett dike som angränsar till en åker, men det kan säkert vara övergött ändå.

Bra tips med Hushållningssällskapet, ska se om det finns någon kontaktperson i länet. Tack!
 
Som ägare till tre naturdammar så kan en säga att nej det går inte att få badvatten. Hundarna älskar att bada där dock. Jag har också badat som liten då en helt enkelt gick in o duschade av sig sen. Har då och då haft hästar som betat vass. Det har öppnat upp. Älskar naturvärdet med grodor salamandrar o andra kryp.
 
Jag har för mig att @Inte_Ung har dammar?
Ja jag har en liten naturdamm.
Den fungerar som viltvatten och innehåller salamandrar, grodor, paddor och trollsländor.
Mest salamandrar.
Den har klart vatten men det går inte att bada i den då botten är lös och lerig.
Det rinner in vatten via ett dike och ut genom ett annat dike. Dessutom så står det grundvatten i den hela tiden.
Den har varit ganska så fin men växer nu igen med träd och sly.
 
@Chili Vart vattnet kommer ifrån vet vi inte, den ligger högre än omgivande åkrar men tittar man på gamla flygfoton från 70-talet innan dammen var grävd ser det ut att vara ett naturligt sumphål där så kanske kommer vattnet underifrån?

Var det det du menade med avrinning? Som f.d. stadsbo kan verkligen inget om det här, men vill gärna lära mig 🙃

Överskottsvattnet som rinner ut från munken rinner i ett gammalt dike ner genom vår naturbetesmark och så småningom ner i ett dike som angränsar till en åker, men det kan säkert vara övergött ändå.

Bra tips med Hushållningssällskapet, ska se om det finns någon kontaktperson i länet. Tack!
Ja jag tänkte mest om tillrinningen till dammen kom från diffus avrinning från jordbruksmark eller kanske ett dike. Men det är nog bara lång tids ackumulering av organiskt material som gör att den är lite övergödd, i kombination med lågt flöde.

Det bästa är ju att se dammen och kolla på solinstrålning, växtlighet och läget i terrängen för att ge bra råd. Men att få den badvänlig är nog svårt som andra är inne på. Dock kan det väl vara jättetrevligt med en brygga så man kan doppa fötterna, ingen risk att sediment rörs upp och gött en varm dag. :)
 
Vi har en liten damm som är 3-4m djup på det djupaste stället. Där det är grunt har vassen börjat komma. Vi har kräftor i våran och planterade in gräskarp för ca 1 år sedan. Svårt att veta om den tog sig dock.

Det finns en mossa man kan plantera in som hjälper till att syresätta vattnet. Jagvet ej dock vad denna mossa heter. Vi ska göra ett röjande i vår damm till våren igen. Vi har den i en hage och hästarna älskar att dricka ur den samt så håller de nere vassen och rensar kanterna rätt bra :D

Du får skaffa hästar helt enkelt :D
 
@Chili Ja det är gamla löv och allt möjligt bös på botten.

Eventuellt ska grannens kor få beta ner marken och då kanske lite vass slinker ner också om vi har tur.
Det låter som jag kan skippa badkläderna och låta hundarna bada själva i sommar.

Såhär ser den ut idag med det eländiga kaveldunet.
VTYdrtm.jpg
 
@Chili Ja det är gamla löv och allt möjligt bös på botten.

Eventuellt ska grannens kor få beta ner marken och då kanske lite vass slinker ner också om vi har tur.
Det låter som jag kan skippa badkläderna och låta hundarna bada själva i sommar.

Såhär ser den ut idag med det eländiga kaveldunet.
VTYdrtm.jpg
Vilken fin :love: Jag önskar verkligen att jag hade något liknande att pyssla om, kanske sätta in lite fågel :angel:

Det jag skulle säga var att en granne vid vår stuga har kohagarna ner mot/i sjön och kor äter gärna vass :up:deras hästar och får, not so much...
 
@Chili Ja det är gamla löv och allt möjligt bös på botten.

Eventuellt ska grannens kor få beta ner marken och då kanske lite vass slinker ner också om vi har tur.
Det låter som jag kan skippa badkläderna och låta hundarna bada själva i sommar.

Såhär ser den ut idag med det eländiga kaveldunet.
VTYdrtm.jpg
Den var ju något större än min då.
Min är ganska så liten, rund och ca 10 m i diameter.
Det som är speciellt är ju att det är grundvatten i den så att viltet kan dricka hela sommaren.
 
@Chili Ja det är gamla löv och allt möjligt bös på botten.

Eventuellt ska grannens kor få beta ner marken och då kanske lite vass slinker ner också om vi har tur.
Det låter som jag kan skippa badkläderna och låta hundarna bada själva i sommar.

Såhär ser den ut idag med det eländiga kaveldunet.
VTYdrtm.jpg
Spontant skulle jag säga att ni har en toppendamm, grattis! :D Det finns djupare delar med god solinstrålning. På den grunda delen med kaveldun kan trollsländelarver och andra insekter med larvstadiet i vatten krypa upp och ömsa larvskinnet. Fortsätt hålla det öppet i närområdet mot söder och mer skyddat mot norr. Vill ni decimerat kaveldunet något är det enklast att rycka upp dem med handkraft på sensommaren, augusti. Kaveldunet har dock en mycket bra funktion i dammen att stabilisera sediment och ta upp näring bl.a. så ta inte bort allt. Lite återkommande bete är positivt för det öppnar upp på ett relativt skonsamt sätt.

Tycker inte en sådan damm behöver grävas ur, man får stå ut med att den inte är så badvänlig. :)
 
@Chili Ja det är gamla löv och allt möjligt bös på botten.

Eventuellt ska grannens kor få beta ner marken och då kanske lite vass slinker ner också om vi har tur.
Det låter som jag kan skippa badkläderna och låta hundarna bada själva i sommar.

Såhär ser den ut idag med det eländiga kaveldunet.
VTYdrtm.jpg
Kan man inte lägga in duk och sand på en liten bit? Det gjorde en barndomsväns pappa i den sumpiga sjö vi brukade bada i när jag var liten. Så medan resten av byn badade sumpbad hade de en käck liten "sandstrand" vid sin del av sjön :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp