Ta hand om gammalt läder?

S

Spider84

Jag vet att vi precis fått en jätte bra lädervårds tråd, men det känns som om att gammalt läder kanske går utanför den ramen som lädervårds tråden är skriven i.
Har jag fel så hänvisa mig bara till den tråden.

Jag har fått hem en ca 100år gammal damsadel idag. Och vad jag vet så tror jag inte att det blivit riden i någon gång eller kanske några få gånger eftersom lappen från tillverkaren sitter kvar på den. Det borde också innebära att den aldrig eller mycket sällan varit smörjd eller rengjord.
Jag har tdigare träffat på en likadan sadel och att lädret är av högsta kavlitet och att det är gjord av en mycekt kunnig person råder det ingen tvivel om.

Så nu är frågan hur ska jag ta hand om den på bästa möjliga sätt. Både under första rengörningen och smörjningen, men också efter det?

Det hjälper säkert inte att se den på bild, men om det mot förmodan skulle göra det finns den här: Damsadeln.

Hoppas att någon kan hjälpa mig. :bow:
 
ingen aning..men rådgör med tex en sadelmakare eller liknande.. dom kan säkert ge dig bra tips..
jätte fin sadel annars! :love:
 
Ja, jag sak ta den till en sadelmakare, som förhoppningsvis kan stoppa om den så att den blir bredare också för den är lite för smal för min häst och så är det en rem som behöver bytas ut eftersom den gått av.

Jag ska se till att ta en massa kort på den så att man ser hur den ser ut i lädret och vad som är sönder m.m. Kan vara kul att ha när man haft den ett tag och fått ordning på den.

Fick reda på att det är hovsadelmakaren i Stockholm som gjort den för över 100år sedan. Han ska tydligen även ha gjort en vanlig sadel till Kung Gustav V som nu hänger på livrustkammaren.
Hm...när levde han? Historiken är bra!! :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp