Ta hand om icke rumsren hund...

Stinaelin

Trådstartare
Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning.
Det är en mellanstor (ca 10 kg), helt ouppfostrad, men trevlig hund som dock inte är rumsren. Ca 4 år gammal.

Jag bor inte ensam, utan har en familj som visserligen förstår varför jag gör detta, men inte är helt positiva till upplägget. Dels vet vi ju inte hur länge det gäller, och hur jobbig hunden är. Jag har bara träffat den några gånger, och det är en glad, lätt övertaggad fluffig sak som gärna kramas och slicka en i ansiktet. :heart

Det stora problemet är ju att den inte är rumsren. :turd: Så frågan är; kan en lära gamla hundar att bli det? Och hur? Som med valpar, ut ofta och direkt den visar tendens till att göra ifrån sig inne?
Mina hundar har varit extremt lättlärda, så jag känner att jag knappt vet hur en gör fast jag har haft två valpar relativt nyss.

Sen, om det inte funkar och min anhörig blir inneliggande länge; Var vänder jag mig? Finns det någonstans där hunden kan vara under tiden som hen är inlagd. Typ hundstall? Vill ju inte omplacera då min anhörig förhoppningsvis kommer må bättre snart, och då är fullt kapabel att ta hand om sin hund. Och enda anledningen till att hen äntligen går med på att låta sig läggas in är att hunden tas om hand och inte avlivas eller omplaceras, Hunden är hens allt.

Hjälp och tips mottages tacksamt.
 
Se över hens möjligheter till att få hundpensionat via försäkring, vet att det i vissa fall finns ett sånt skydd men minns inte om det är via hundförsäkring eller ens egen sjuk- olycksfallsförsäkring... I annat fall antar får man väl sätta hunden på pensionat men betala det ur egen ficka, om den är omöjlig att ha hand om hos er alltså.
 
Se över hens möjligheter till att få hundpensionat via försäkring, vet att det i vissa fall finns ett sånt skydd men minns inte om det är via hundförsäkring eller ens egen sjuk- olycksfallsförsäkring... I annat fall antar får man väl sätta hunden på pensionat men betala det ur egen ficka, om den är omöjlig att ha hand om hos er alltså.
Tack, ska kolla på det. Vet inte vad hen har för försäkring.
Hundpensionat blir väl svindyrt om det inte handlar om mer än ett par dagar.
 
Tack, ska kolla på det. Vet inte vad hen har för försäkring.
Hundpensionat blir väl svindyrt om det inte handlar om mer än ett par dagar.

Ja det beror ju på vart man bor. Jag bor ju på en mindre ort och då jag nyttjade pensionat tror jag det gick på runt 300 kr/dygn vardag och 500 kr/dygn helg. Storhelger 1000 kr/dygn.
 
Ja det beror ju på vart man bor. Jag bor ju på en mindre ort och då jag nyttjade pensionat tror jag det gick på runt 300 kr/dygn vardag och 500 kr/dygn helg. Storhelger 1000 kr/dygn.
Om vi pratar flera veckor så blir det ju svindyrt. Enligt min budget iaf. :nailbiting:
 
Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning.
Det är en mellanstor (ca 10 kg), helt ouppfostrad, men trevlig hund som dock inte är rumsren. Ca 4 år gammal.

Jag bor inte ensam, utan har en familj som visserligen förstår varför jag gör detta, men inte är helt positiva till upplägget. Dels vet vi ju inte hur länge det gäller, och hur jobbig hunden är. Jag har bara träffat den några gånger, och det är en glad, lätt övertaggad fluffig sak som gärna kramas och slicka en i ansiktet. :heart

Det stora problemet är ju att den inte är rumsren. :turd: Så frågan är; kan en lära gamla hundar att bli det? Och hur? Som med valpar, ut ofta och direkt den visar tendens till att göra ifrån sig inne?
Mina hundar har varit extremt lättlärda, så jag känner att jag knappt vet hur en gör fast jag har haft två valpar relativt nyss.

Sen, om det inte funkar och min anhörig blir inneliggande länge; Var vänder jag mig? Finns det någonstans där hunden kan vara under tiden som hen är inlagd. Typ hundstall? Vill ju inte omplacera då min anhörig förhoppningsvis kommer må bättre snart, och då är fullt kapabel att ta hand om sin hund. Och enda anledningen till att hen äntligen går med på att låta sig läggas in är att hunden tas om hand och inte avlivas eller omplaceras, Hunden är hens allt.

Hjälp och tips mottages tacksamt.
Om det är en hane, sy eller köp ett enkelt kisskydd/skvättskydd och lägg i en dambinda. Då slipper du i alla fall kiss.
Är det en tik kan en enkel blöja för barn fungera, klipp hål för svansen. Ta undan alla mattor och liknande som kan bli förstört.
Gå ut ofta, varannan timme om inte hunden sover.
Gör ingen stor sak av det om hunden skulle göra ifrån sig inne.
Beror ju på hur mycket energi och tid du vill lägga på att träna hunden eller om det bara gäller att ”stå ut” tills vistelsen på sjukhus är över.
 
Om hunden inte aktiverats så väldigt mycket (vilket jag antar om den är totalt ouppfostrad) så kan den må mycket bättre och sluta göra ifrån sig inomhus om den får jobba lite mera. Trickträning och annan hjärngymnastik, mycket fysisk motion. Och sen förstås rastning precis som en valp, dvs mest hela tiden.

För mina hundar har det hjälpt att befästa med ord som "kissa" varje gång hunden kissar och sen dunderbelöning då det funkar.
 
Vi har lärt äldre hundar som gått i hundgård att bli rumsrena men det är säkert individuellt.
Men jag säger rutiner och motion. Håll koll efter den ätit/sovit och ta ut den direkt. I början kanske ha den på begränsat utrymme inne?
 
Ja. Kanske är det billigare för långa bokningar, men det är ju någons lön så... ja det kostar.
Ja alltså, jag förstår ju att det måste kosta, absolut. Vi får ha det som en akutåtgärd. Men jag vet inte hur glada de är av att ta en icke rumsren hund heller.
 
Hej!
Uppdatering här;

Vi har nu hämtar de två hundarna (varav den ena skulle va icke-rumsren).
Det visade sig inte stämma, de är rumsrena så länge de får gå ut.

De bor nu hos en annan nära anhörig, men det funkar inte i längden, då hen har fler djur och annat i livet som inte går ihop med en massa djur.

Jag försöker nu få in min sjuka anhörig på ett boende, men där kan en inte ha djur. Så djuren måste omplaceras, vilken hen motsätter sig. Det är så svårt!

I realiteten är det nog så att hundarna kommer tvångsomhändertas om hen inte lämnar dem frivilligt. Men den processen tar längre tid och är smärtsammare, för alla inblandande.
Så nu försöker jag medla och få hen att inse att djuren måste omplaceras.

Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg, mer än kanske lite av era erfarenheter. Jag ska göra allt för att djuren inte ska fara illa. De har det så bra nu, nytvättade, klippta, mätta, rastade och glada.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 976
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
2 826
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp