"Ta hand om" litet sår?

Problematisk

Trådstartare
För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och har sen bytt plåster varje dag.
Första dagen märke jag inget konstigt. Andra dagen märke jag att det (äckelvarning) vätskade mer än jag tycker sår i den storleken brukar. Kunde känna hur det "rann", och det gick igenom plåstret och gjorde en fläck på tröjärmen.
Idag vätskar det inte, men det är rött och svullet ca 5 mm runt såret. Har inte varit så tidigare. Dessutom är det en bit av såret som glipar lite (1-2 mm bara), och där ser det ut som torkad sårvätska (blank och lite gulvitgrå).

Bör jag göra något? Kan det vara på väg att bli infekterat? Ska jag "pilla upp" när jag tvättar, eller låta det vara?
 
Hade det varit mitt sår så hade jag tvättat noga i och runt såret med klorhexidin på tops, låtit torka, dragit ihop sårkanterna (med plåstret om det räcker, annars med steristrips sårtejp), satt på ett skyddande men lagom luftigt plåster/förband, och avvaktat några dagar utan att röra.
 
Och jag som aldrig brukar göra nått alls när jag skär mig mer än att typ ta lite toalett/hushållspapper, vika ihop det till en liten rektangel, och typ ta eltejp eller liknande och tejpa fast det. När det har slutat blöda brukar jag sluta använda plåster.. Ibland har det dock tagit lite tid att läka helt när sårskorpor lossnar för tidigt osv.. men har nästan aldrig haft många tankar på rengöring. Man borde nog ha det dock!
 
För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och har sen bytt plåster varje dag.
Första dagen märke jag inget konstigt. Andra dagen märke jag att det (äckelvarning) vätskade mer än jag tycker sår i den storleken brukar. Kunde känna hur det "rann", och det gick igenom plåstret och gjorde en fläck på tröjärmen.
Idag vätskar det inte, men det är rött och svullet ca 5 mm runt såret. Har inte varit så tidigare. Dessutom är det en bit av såret som glipar lite (1-2 mm bara), och där ser det ut som torkad sårvätska (blank och lite gulvitgrå).

Bör jag göra något? Kan det vara på väg att bli infekterat? Ska jag "pilla upp" när jag tvättar, eller låta det vara?
Vad skar du dig på? Kanske kan vara bra att låta VC titta på det.
 
Jag hade tvättat noga och varit utan plåster när jag sover. Så det får så mycket luft som möjligt.
 
För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och har sen bytt plåster varje dag.
Första dagen märke jag inget konstigt. Andra dagen märke jag att det (äckelvarning) vätskade mer än jag tycker sår i den storleken brukar. Kunde känna hur det "rann", och det gick igenom plåstret och gjorde en fläck på tröjärmen.
Idag vätskar det inte, men det är rött och svullet ca 5 mm runt såret. Har inte varit så tidigare. Dessutom är det en bit av såret som glipar lite (1-2 mm bara), och där ser det ut som torkad sårvätska (blank och lite gulvitgrå).

Bör jag göra något? Kan det vara på väg att bli infekterat? Ska jag "pilla upp" när jag tvättar, eller låta det vara?
För mig är det helt okej om det är rött, varar lite och är lite svullet. Så länge det är en inflammation och inte en infektion.
 
Finns det på apoteket? Kan inte komma ihåg att jag sett det där, men jag har ju inte direkt letat heller.
Vet inte om det är sorbact du undrar över egentligen men det kan man få fråga efter. De är svindyra så när jag skulle ha till hästen rotade de i lådor under hyllorna :p
 
Precis, lagom fuktig, och varm. Omläggning så sällan som möjligt, men var uppmärksam på om det blir rött, varm och svullet och feber tillstöter.
För 20 år sen bet hästen av en bit av tummen och då fick jag bandage i stället för att sy ihop sårkanterna. Då jag frågade vad jag skulle rengöra med frågade läkaren om jag hade rinnande vatten hemma :laugh:. Sen fick jag nåt nytt plåster som skulle bytas ca var 5e dag och tro mig det läkte otroligt fint. Utan nån medicin till. Jag var ju minst sagt skeptisk.
 
Känner du dig osäker är det kanske bäst att du visar upp det för en läkare.

Fast jag undrar bara hur man vet det, jag kan nästan ingenting om sårvård och sånt så jag har liksom ingen aning. Känns ju dumt att traska till VC och visa upp ett sår och fråga om det kan vara infekterat, och så kanske de bara skrattar åt mig och tycker jag är sjåpig :o
 
Fast jag undrar bara hur man vet det, jag kan nästan ingenting om sårvård och sånt så jag har liksom ingen aning. Känns ju dumt att traska till VC och visa upp ett sår och fråga om det kan vara infekterat, och så kanske de bara skrattar åt mig och tycker jag är sjåpig :o
Jag ångrar vad jag skrev när jag ser era svar. Jag är inte rätt person att vägleda genom text. Jättdumt av mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt barn ramlade med cykeln imorse och landade på hakan = ett antal stygn plus stripes. Han syddes vid 10-tiden imorse och såret blöder...
2
Svar
29
· Visningar
7 793
Hästvård Upptäckte ett litet sår på ena frambenet, mitt på benets utsida typ mellan sena och skenben, för ca 3 veckor sedan. Var inte så orolig...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
1 975
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Min hund har ett märkligt sår precis brevid anus , det ser ut som att en böld som spruckit ungefär (fistel?), ett litet jack på 3 mm och...
2
Svar
21
· Visningar
26 421
Senast: Snixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp