Bukefalos 28 år!

Ta hem hund från icke eu land?

skuggan_

Trådstartare
Min morfar gick bort från oss för snart ett år sedan och kvar lämnade han 2 hundar, mamma & son. Vi har ingen som kan passa dem då dem vaktar "huset" och det inte går att närma sig. Vi har en person som tillfälligt passar huset men det funkar inte alls, han ger dem ruttet bröd osv. Jag har funderat mkt på att ta hem dem till Sverige. Men hur? Gäller fortfarande karatän även om dem har pass & papper? Hur länge ska dem i så fall vara i karantän? Vad kostar det? Har ni egna erfarenheter av detta?

Dem "vaktar" bara när dem är inne, men utanför kan tom bebisar klappa dem. Dem är jättesnälla det är bara det att det har hänt så mycket i det huset att jag tror dem är rädda. Dem viftar alltid på svansen och gnäller om vi (jag & min syster) inte klappar dem osv. Jag har lämnat pengar till en granne som ska köpa mat och ge till denna personen obs, vi känner x väl.

Dem är just nu i serbien och allt jag vill är att få hem dem, djur har ett bedrövligt liv där nere, dem är inte värda något och jag vet hur mycket min morfar älskade dem. Och jag behöver hjälp utav er bukefolk med tips och råd.

All hjälp som kan fås tas emot!

Skuggan_
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

För att få komma in från Serbien krävs fortfarande karantän vad jag kan förstå, oavsett vaccinationer och papper. För att få komma hit till Sverige och in i karantänen måste dom vara ID-märkta (Endast chip är godkänt numera) och ha ett pass, som allra minst.

Eller så flyttar dom till annat land, EU-land eller några andra med samma regler, bor där i 6 mån och får sen komma hit om dom är rabiesvaccinerade och godkända.
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Jag läste något om låg och högriskländer där kroatien står som lågrisk vilket inte är så långt ifrån, men det står olika saker överallt.:confused:
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

absolut inte illa menat, men har ni funderat något kring avlivning? hundar som är vana att gå lösa, vaktar huset osv
att sitta i karantän i ett halvår är LÄÄÄÄÄÄNGE, och sedan ska de anpassas till ett liv här i sverige, som eventuellt inte alls liknar det liv de haft innan. det KAN vara så att snällaste lösningen för hundarna är att inte flyttas alls.
om det är så att ni känner att ni kan ge dem ett gott liv här i sverige, som de trivs med, så är det, som nämnts tidigare, jordbruksverket som sitter med all information. vänd er dit så får ni svar på alla frågor ni har och får veta vad som gäller.
oavsett vad ni gör: lycka till!
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Från Kroatien får dom importeras med giltig rabiesvaccination etc.

Dom måste dock ha bott där i en viss period, vilken jag kan minnas är kring 6 månader men det är säkrast att kolla upp genom ett telefonsamtal till Jordbruksverket - då jag inte vågar svära på det längden.

Jag har en Serbisk hund, men hon bodde i Rumänien i över 1 år innan importen hit så där var inga problem då :)
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Eftersom Serbien inte är ett av de listade länderna så är det karantänskrav idag.
Från 1 januari 2012 så ändras reglerna igen.

Inom EU så försvinner kravet på titertestet och för länder utanför EU så försvinner karantänskravet och ersätts istället med exakt samma regler som idag gäller för EU-länder, d v s rabiesvaccination, pass och titertest.

Om nu det kommer att gälla för precis varenda land som inte är inom EU eller s k listat land återstår att se.
Dom kanske gör undantag för vissa länder när det väl kommer till kritan, vem vet?
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Står Morfars hus tomt, med öppen dörr, då, och endast hundarna bor där? Stackars dig, det låter jättejobbigt och jag förstår att du tänker på det hela tiden.
Får hundarna bara ruttet bröd?!?
Ska ingen ur er familj åka ner och reda upp saker och ting kring huset? Då kan ni i varje fall se till hundarna och hantera dem själva, kanske se till att de vaccineras (rabies) etc, och sen åka ner igen och få dem testade (att vaccinet är aktivt). Har du själv umgåtts med hundarna tidigare?
Lycka till, jag förstår att du verkligen vill göra något!

PS. Förlåt, jag ser nu att du och din syster varit där tidigare. DS.
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Står Morfars hus tomt, med öppen dörr, då, och endast hundarna bor där? Stackars dig, det låter jättejobbigt och jag förstår att du tänker på det hela tiden.
Får hundarna bara ruttet bröd?!?
Ska ingen ur er familj åka ner och reda upp saker och ting kring huset? Då kan ni i varje fall se till hundarna och hantera dem själva, kanske se till att de vaccineras (rabies) etc, och sen åka ner igen och få dem testade (att vaccinet är aktivt). Har du själv umgåtts med hundarna tidigare?
Lycka till, jag förstår att du verkligen vill göra något!

PS. Förlåt, jag ser nu att du och din syster varit där tidigare. DS.

Huset står inte tomt men personen som är där sköter dem inte ordentligt, jag har lämnat pengar så jag hoppas att dem får något annat. huset är mammas. Ja hundarna är verkligen jättesnälla, dem blir hur glada som helst när man kommer till dem.

Till Laa: Nej absolut inte, dem är världen snällaste hundar. Jag tar inte livet på två hundar som är glada och snälla, det vore något annat om dem inte gick att hantera men det gör dem.
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Fast vari ligger det "djurvänliga" i att hålla liv i två - om än snälla - hundar om de sköts som du beskriver?
Vad är det för värdigt och vettigt i att låta dem leva vidare utan omvårdnad och med ruttet bröd som foder?!

Nej... Ibland är det bäst för alla att avliva hundar som inte får den vårdn de förtjänar!

Hur riskerar det inte att bli i vinter annars? Då du och din syster kanske inte har möjlighet att hjälpa till att "Hålla koll"?
Minusgrader, snö, dålig kost och bristande tillsyn...?

/Swat
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Fast vari ligger det "djurvänliga" i att hålla liv i två - om än snälla - hundar om de sköts som du beskriver?
Vad är det för värdigt och vettigt i att låta dem leva vidare utan omvårdnad och med ruttet bröd som foder?!

Nej... Ibland är det bäst för alla att avliva hundar som inte får den vårdn de förtjänar!

Hur riskerar det inte att bli i vinter annars? Då du och din syster kanske inte har möjlighet att hjälpa till att "Hålla koll"?
Minusgrader, snö, dålig kost och bristande tillsyn...?

/Swat


:bow: Det mest djurvänliga i det här fallet borde vara att avliva hundarna!
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Till Laa: Nej absolut inte, dem är världen snällaste hundar. Jag tar inte livet på två hundar som är glada och snälla, det vore något annat om dem inte gick att hantera men det gör dem.
Men hur ska du ha det?

I första inlägget skriver du:
Vi har ingen som kan passa dem då dem vaktar "huset" och det inte går att närma sig.
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Till Laa: Nej absolut inte, dem är världen snällaste hundar. Jag tar inte livet på två hundar som är glada och snälla, det vore något annat om dem inte gick att hantera men det gör dem.

jag säger absolut inte att du måste avliva dem, men att det är ett alternativ som du kanske måste överväga. hundarna kan vara hur snälla och underbara som helst, om ingen kan ta hand om dem på ett bra sätt har de inte ett värdigt liv. att hålla liv i någon bara för att man inte kan/vill ta beslutet att avliva är oftast själviskt och inte till djurets bästa.
om avlivning inte är ett alternativ så vet du ju vad du måste göra: antingen 1: hitta någon där som kan ta hand om dem (och som GÖR det också), eller 2: transportera hundarna hit till sverige. då får de spendera 6 månader i karantän och sedan gäller det att de kan anpassa sig till den svenska vardagen. det jag läser ut av din text om dem tolkar jag som att de springer fritt på "gården" och vaktar. detta är inte möjligt i stora delar av sverige, eller iaf inte önskvärt om det finns grannar med barn osv. kommer de då att trivas med det mer instängda liv de får här? ibland är det snällast att bara avsluta, en avlivad hund lider inte... men, det är ju ditt och din familjs beslut, och ert ansvar att se till att hundarna mår bra, vad ni än beslutar. jag hoppas det löser sig på ett sätt som ni alla kan leva med.
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Men hur ska du ha det?

I första inlägget skriver du:

Har jag sagt att alla inte kan närma sig? Den personen jag hade tänkt kan inte det, utanför skrev jag dessutomom jag inte har fel att dem är hur snälla som helst, utanför går dem att klappa.

Alla som tjatar om avlivning kan sluta direkt jag har inte bett om negativa svar.

Skuggan_
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

jag säger absolut inte att du måste avliva dem, men att det är ett alternativ som du kanske måste överväga. hundarna kan vara hur snälla och underbara som helst, om ingen kan ta hand om dem på ett bra sätt har de inte ett värdigt liv. att hålla liv i någon bara för att man inte kan/vill ta beslutet att avliva är oftast själviskt och inte till djurets bästa.
om avlivning inte är ett alternativ så vet du ju vad du måste göra: antingen 1: hitta någon där som kan ta hand om dem (och som GÖR det också), eller 2: transportera hundarna hit till sverige. då får de spendera 6 månader i karantän och sedan gäller det att de kan anpassa sig till den svenska vardagen. det jag läser ut av din text om dem tolkar jag som att de springer fritt på "gården" och vaktar. detta är inte möjligt i stora delar av sverige, eller iaf inte önskvärt om det finns grannar med barn osv. kommer de då att trivas med det mer instängda liv de får här? ibland är det snällast att bara avsluta, en avlivad hund lider inte... men, det är ju ditt och din familjs beslut, och ert ansvar att se till att hundarna mår bra, vad ni än beslutar. jag hoppas det löser sig på ett sätt som ni alla kan leva med.

Om jag kan försöka att ge dem en chans till ett bättre liv här då tänker jag göra det också, punkt slut.
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Om jag kan försöka att ge dem en chans till ett bättre liv här då tänker jag göra det också, punkt slut.

men det är väl självklart! det är ju så det ska vara här i världen. tyvärr är det inte alltid möjligt, men så länge inte djuren lider får du ju fortsätta försöka att hitta en lösning
 
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Dåså, eftersom du prompt vill ha hit dem så ska jag svara på dina kärnfrågor:

Men hur? Gäller fortfarande karatän även om dem har pass & papper? Hur länge ska dem i så fall vara i karantän? Vad kostar det? Har ni egna erfarenheter av detta?

Hur? Med flyg. Kostar väl i runda slängar mellan 2-10.000 per/hund, ta kontakt med olika flygbolag som fraktar djur.
Karantän gäller. Kostar i runda slängar 35.000 (+ - 5.000 kr) kr per hund + att du måste ha hundra olika tillstånd som alla kostar ett par hundra kr var. Karantänen är 4 månader.
Inga egna erfarenheter, och skulle personligen aldrig utsätta ett djur för att sitta i karantän så länge.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta hem hund från icke eu land?

Och sen alternativet då, att dom exporteras till Kroatien (Exempelvis) och där genomgår en rabiesvaccinering, provtagning och får det inskrivet i sina pass och sen kan resa direkt till Sverige. Någonstans kring 6 mån tar hela proceduren inkl provsvar och allt sådant.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 883
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 486
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 005
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker...
2
Svar
37
· Visningar
2 674
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp