Ta hem sin valp..

G

Gullfaxi

Hej. Jag ska snart ta hem min lilla valp, saken är den att mina föräldrar har tiken och det jag började fundera på var,
*Hur länge ska man låta det gå innan man kan träffas igen (alltså valp och mamma)?
*Hur är det med brosan? (som oxå stannar i familjen)?
Tänkte även på hur ni gör med andra husdjur som ni redan har?
*Vi har en katt på 1 år, hur ska jag som bäst göra för att valpen och katten ska få en bra start?
Är tacksamm för alla svar som jag kan få. Mvh
 
Sv: Ta hem sin valp..

När vi har sålt valpar som hamnat i närheten har dom fått komma och hälsa på efter 2-3 veckor igen. Då har anknytningen med nya familjen blivit klar, valpen vant sig vid sitt nya hem etc. Efter det har det aldrig varit något problem, dom följer villigt med sina mattar/hussar hem igen :)

Har dock aldrig provat att ha någon som hälsar på tidigare än så, det kan säkert också fungera - jag har ingen erfarenhet av det bara.
 
Sv: Ta hem sin valp..

När jag fick hem min valp så hade vi "lekdejt" med hennes bror (som också flyttade till Stockholm) efter ca 3 veckor. Efter att de hälsat på varandra blev det verkligen fullt ös :D Dock inga problem alls att ta hem var och en till sig efteråt och allt var fint.
Det kändes inte som om det hade varit annorlunda om vi hade setts tidigare heller, men 3 veckor gick iaf kalasbra.

Sin mor fick hon inte träffa igen förrän hon var 5½ månad. Hennes mor var då smått grinig, men det var mest för att valpen var sjövild och tyckte att det var SÅ kul att träffas... När hon väl hade lugnat sig gick det finfint där med. (och nu har jag båda hemma, vilket också fungerar utmärkt)

Under första sommaren bodde vi hos min mor, som har katt. Vi gjorde ingenting speciellt, annat än att ställa kattens mat utom räckhåll för valpen... (dvs: uppe på diskbänken) De fick sedan gå och titta på varandra och bekanta sig bäst de ville. Katten var skraj och valpen vild, men efter 1½-2 månader märkte man att katten inte var minsta lilla rädd i alla fall, för då gick hon efter valpen och jamade högt för att väcka uppmärksamhet :rofl:
(valpen är idag 1 år gammal och fortfarande "vild" eftersom hon vill busa med katten - som inte vill busa...)
Jag tror kort sagt att det bästa är att låta det ta den tid det tar, men se till så att både katt och hund har någonstans där de kan få andas ut och vara ifred.
 
Sv: Ta hem sin valp..

du kan ju vänta tills valpen är lite trött t.ex efter lek mär du låter den träffa katten:)så kanske det blir ett lugnare möte
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 496
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 453
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp