Ta hem valp

F

Fleyta

Hur tog ni hem valpen från uppfödaren hem till er? Hur långt hade ni att köra?

Vi har ca 2,5 timme att köra och valpen har ju aldrig åkt bil förut. Vi har en transportbur, men det kanske känns jättehemskt att vara instängd i en sådan första gången? Ska man ha den i knät eller på golvet framme i bilen? Ska man ha den lös eller i en kartong eller liknande? :confused:
 
Första hunden hämtade jag hem med tåg. Det tog ca tre timmar och valpen låg på sätet bredvid mig. Nästa hund hämtades med bil och då hade jag ca en halvtimmes resväg. Jag körde och dåvarande sambon satt med valpen i knät.
 
Sist vi hämtade en valp åkte vi från Dalarna till Stockholm, tog ett antal timmar, 3-4 kanske (minns inte riktigt). Jag har tyckt det har känts bäst att ha en filt eller handduk i knät och sedan sitta med valpen i famnen. Fast då måste man ju ha någon annan som kör förstås. Underbar stund att bara få iaktta det lilla underverket och mysa tillsammans! :love:
 
Jag har någon som kör så det är inget problem att ha den i knät. Ska man stanna och rasta någon gång/flera gånger? Hur stilla brukar de sitta?
 
Vi stannade flera gånger för att vila/rasta/dricka vatten/leka. Vi resonerade som så att vi hellre stannade för ofta än för sällan. Tror att det är väldigt individuellt hur stilla dom vill vara... :) Hoppas det går bra för er!
 
Vi hade drygt två timmars resa. Jag körde och sambon satt i baksätet med lilla Milla bredvid sig: Stackarn kräktes massor!!! Så det var inte någon direkt trevlig resa tyvärr. Jag blev livrädd och tänkte att :devil: har jag fått en valp som är åksjuk... hoppas att det växer bort!

:) Men som det verkar nu var det bara en engångsföreteelse (hon var säker nervös...) för vi har åkt ganska mycket bil och hon åker själv i baksätet och sitter/ligger ned omväxlande och har det bra! Vår stora kille åker i skuffen...
 
Min lille plutt kräktes också stackarn. Jag hade henne i knät :smirk:...lagom trevligt första intryck...hehe...

Hon var åksjuk ganska länge men efter ca 4-5 år så försvann det och nu(11½ år) älskar hon att åka bil. Då sitter hon helst längst fram i mattes knä och håller huvudet utanför rutan (om det är max 50km/h alltså :D) så att öronen flyger som på Dumbo... :love: :love:(ska tillägga att det är en liten dvärgtax)
 
jag hade Dante i knät, han låg på en handduk.
han sov hela vägen. hade ungefär en halvtimme att åka. det gick jättebra!
 
Det är VÄLDIGT viktigt att valpens första resa med bil inte blir obehaglig på något vis då det kan göra hunder rädd för att åka bil i framtiden.

Valpen ska helst sitta i knät på någon i framsätet. Då kan den som håller valpen hålla valpen stadig när det svänger så att den inte far runt för mycket. Ska man åka långt så bör man stanna ofta och rasta och göra lite roliga saker. Hela resan måste bli så possitiv som möjligt för valpen. Valpar har lätt för att bli åksjuka, speciellt om de är lite nervösa också. Att bli åksjuk är ingen skoj för valpen.

Då jag själv ska hämta hem en valp snart ca 1,1/2 timme bort så har jag läst på ordentligt om detta för att det ska bli så bra för valpen som möjligt.

Lycka till!
 
Jag åkte tåg med min bebis, från Dalarna till Skåne. Hon satt i mitt knä, men jag hade bur med mig som hon fick sitta i när vi va på CS i Stockholm, enbart för att där är så mycket folk och att jag visste var hon va :crazy:

Men som ni förstår så kan man ju inte stanna ett tåg och rasta, så jag tog helt enkelt en tidning och gick in på toan ett par gånger, men inget hände, så alla intryck gjorde väl att hon glömde det :confused:
Men det hela gick jättebra och hon sov långa sträckor, bandet mellan oss blev ju också starkt direkt, eftersom jag var hennes trygghet på denna upplevelsen, fast hon tyckte mest det var häftigt :cool:
Dessutom satt det en riktig snygging bredvid så det gjorde ju hela upplevelsen rosenskimrande :angel:

//E
 
Jag hämtade min valp från Stockholm-ca 4timmars resa.Han låg i mitt knä och sov hela vägen :love:.Fast vi stannade ju några gånger och rastade honom.Första resan är viktig för hur de ska bli att åka bli senare i livet.Så ha god tid på er,och mycket godis och ett gnagben med :).
 
Vi hade ca 2 timmar att köra och han satt i knät... Sov större delen av vägen och när han började vakna stannade vi... Drog inte upp honom i onödan när han sov så bra :)

Tycker att man ska ha den i knät så den känner sig trygg :)
 
Hämtade henne nästan 30 mil bort, och hade skjuts av en bekant.

Hon satt eller låg i mitt knä hela vägen, och vi stannade inte eftersom hon sov djupt hela tiden. När vi kom hem kissade hon på gräsmattan här utanför, och hälsade sen på alla andra som bor här.
 
Många här rekommenderar att man sitter med valpen i knäet om man åker bil, vilket jag tycker är helt galet! Vad händer vid en ev. olycka? Man har inte en chans i världen att hålla kvar valpen vid en krock och löser en krockkudde ut så blir den ihjälslagen. :crazy:

Sist vi hämtade valp hade vi den i transportbur som var fastspänd. Jag kunde ändå trösta valpen genom burgallret och den var trygg i buren. Buren stod även hemma med öppen dörr så hon kunde krypa in om och när hon ville den första tiden.

Lösa djur i bilar är farligt både för sig själva och omgivningen om det sker en olycka.
 
Min lille plutt kräktes också stackarn. Jag hade henne i knät :smirk:...lagom trevligt första intryck...hehe...

Hon var åksjuk ganska länge men efter ca 4-5 år så försvann det och nu(11½ år) älskar hon att åka bil. Då sitter hon helst längst fram i mattes knä och håller huvudet utanför rutan (om det är max 50km/h alltså :D) så att öronen flyger som på Dumbo... :love: :love:(ska tillägga att det är en liten dvärgtax)

Låter härligt! Då kanske hon skulle ha ett par sådan här på sig :cool: :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 615
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
716
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
289
Senast: ufot
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 027
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp