Ta in fler, eller lämna bort på bete?

Mli

Trådstartare
Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att hanteras mkt och köras in under april/maj. Min tävlingsponny kommer stå på stall nattetid och ute på dagen i något som kommer likna paddock paradize, dvs en grässlinga som går runt en gruspaddock. Jag hoppas detta kommer fungera så jag slipper betesbegränsare på honom. Jag räknar med att han kan gå ute på mer gräs från slutet på juli-augusti och då även nattetid.
Tvååringen har ju andra behov, dvs bara unghäst på bete från och med juni. Det här är första gången på länge jag bara har två hästar hemma, och med helt olika behov.

Så, ska jag ta in ett par unghingstar/valackar (kanske kastrerar min) och ha hemma på bete, och då också behöva ta in en ponny till för att hålla min tävlingsponny sällskap?
Eller ska jag släppa iväg min unghingst på bete hos någon annan, men då ändå behöva ta in en sällskapshäst till min som är kvar + behöva hålla efter gräset i mina beteshagar?

Det är ju bara under juni-juli, sen är problemet löst. Vad hade ni gjort? Jag ogillar att ta in inackorderingar, men också att lämna iväg min på annans ansvar...

Om tråden ligger fel så får admin gärna hjälpa mig att flytta den till ett bättre ställe.
 
Jag hade lämnat bort unghingsten på bete med andra unghingstar och tagit in en ponny eller två med liknande behov som din. Man har mycket gratis av att låta slynglar gå med andra slynglar och att ta in två med samma behov gör att det blir enklare och mindre jobb att ha sällskap till den andra när du själv ska rida/tävla din egen ponny.
 
Jag hade lämnat bort unghingsten på bete med andra unghingstar och tagit in en ponny eller två med liknande behov som din. Man har mycket gratis av att låta slynglar gå med andra slynglar och att ta in två med samma behov gör att det blir enklare och mindre jobb att ha sällskap till den andra när du själv ska rida/tävla din egen ponny.

Jo, jag är av samma åsikt gällande slynglar :)
Men om jag lämnar bort så har jag två hektar bete som bara står och växer, som jag måste sköta. Så jag har ju plats för ett par slynglar hemma. Och då hade sällskapshästen till min ponny inte behövt att vara själv på gården när jag är iväg på meetings. Hör ju själv att det hade varit smidigt att ta in och ha fler hästar på gården, men det tar emot pga dålig erfarenhet av inackorderingar sedan tidigare.
 
Jo, jag är av samma åsikt gällande slynglar :)
Men om jag lämnar bort så har jag två hektar bete som bara står och växer, som jag måste sköta. Så jag har ju plats för ett par slynglar hemma. Och då hade sällskapshästen till min ponny inte behövt att vara själv på gården när jag är iväg på meetings. Hör ju själv att det hade varit smidigt att ta in och ha fler hästar på gården, men det tar emot pga dålig erfarenhet av inackorderingar sedan tidigare.
Det är ju även ett väldigt stort ansvar att ha ett gäng slynglar hemma så det kan om du har otur ge mer arbete istället för mindre. Kan du putsa betet istället ett par gånger så det inte växer igen?
 
Det är ju även ett väldigt stort ansvar att ha ett gäng slynglar hemma så det kan om du har otur ge mer arbete istället för mindre. Kan du putsa betet istället ett par gånger så det inte växer igen?

Jag har haft hingstbete innan, och under de åren var det bara min egna hingst som orsakade mig problem. Men helt klart, det är ett ansvar. Och jag kan putsa hagarna, det är ett mindre problem. Men jag väger just nu om det är värt ett större ansvar på hemmaplan, än att lämna bort ansvaret för min lillhingst till någon annans bete.
 
Lämna bort lillhingsten eller ordna kommpisar hemma beror ju helt på din ork.
Till den lättfödda går det ju att kolla om ridskolan i närheten har någon lättfödd stackare som inte kan gå på bete men ändå behöver vila under sommaren, svårt att hitta inackordering bara över sommaren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 680
Senast: Elektron
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 486
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 029
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp