Ta in ny katthona i flock?

Milene

Trådstartare
En katt behöver nytt hem, och det verkar stört omöjligt att hitta nåt. Funderar nu på att ta henne själv, men vet inte om det går med mina. Hon är hona på 7 år, och mina är honor på 9 och 10 år. Alla är steriliserade och mestadels utekatter.

Nån med erfarenhet som tror att det går/ inte går att införliva henne i flocken?
 
Jag har visserligen aldrig haft honkatt men har introducerat många hankatter för varandra. Inga problem. De fräser ofta lite i början, blänger och håller sig långt ifrån varandra men efter några veckor har det var lugnt.
 
Jag har visserligen aldrig haft honkatt men har introducerat många hankatter för varandra. Inga problem. De fräser ofta lite i början, blänger och håller sig långt ifrån varandra men efter några veckor har det var lugnt.
Ok, då får vi hoppas att det är samma med honkatter 😃
 
Ok, då får vi hoppas att det är samma med honkatter 😃

Tyvärr kan ju honor vara värre än hankatterna så jag hade inte räknat kallt med att det går. Min dam (utekatt) har satt sig i respekt i grannskapet... men blir ändå utmanad av kastrerade honkatter ibland. De hankatter jag känner till här går omvägar runt henne (alla kastrerade, jag har inte sett någon intakt hanne här på länge).

Mina två tidigare katter (kastrerade honor) hade vuxit upp tillsammans och tolererade varandra, inte mer.
 
Jag skulle vara försiktig med att testa det med utekatter, med risk för att den som tycker minst om situationen sticker. Min hona klarar inget sällskap, varken honor, hanar, eller hundar. Enda hon tillåter gå nära hennes revir är lodjurshannar:laugh:
 
Jag har inte märkt nån skillnad mellan könen på mina katter då det gäller att introducera nya, mer på personlighetsnivå isåfall. Men oavsett har det aldrig varit något större problem, de flesta lär sig gilla varann till slut.

Man får vara beredd på allt från någon dag/vecka till månader av spott och fräs, och kanske ha lite fristader för en utsatt katt att gömma sig på, samt kanske hjälpa till lite själv med att få kissarna att fatta att den andra katten är trevlig och rolig. Att se att en annan katt spinner och leker är avdramatiserande.

Det värsta katthopsläppet i mitt katteri var när matte tog med en hemlös bondungkatt från stallet...den lille stackarn blev verkligen hårt ansatt av siamesflocken och tillbringade flera månader på ett kylskåp. Sen en dag var han accepterad och idag är han alla siamesers favvokompis, ALLA vill sova med honom och leka med honom hela tiden, nästan för mycket ibland😄!
 
Jag skulle vara försiktig med att testa det med utekatter, med risk för att den som tycker minst om situationen sticker. Min hona klarar inget sällskap, varken honor, hanar, eller hundar. Enda hon tillåter gå nära hennes revir är lodjurshannar:laugh:

Jag håller med. Riskmomentet här är att de är utekatter och då riskerar man att någon blir bortjagad/går iväg. Hade det varit innekatter hade de varit tvingade att lära känna varandra och det hade varit lättare att göra det försiktigt t.ex. mha gallerdörr som delar av huset.
 
Det verkar vara lite olika erfarenheter här.

Jag tänkte ha henne i stallet ett par veckor, med en liten glipa på dörren så att de kan nosa på varandra och att hon lär sig var hon hör hemma.
 
Ursäkta om jag märker ord här, men katter är väl inte flockdjur om jag förstått det rätt. Och då kan man väl inte introducera någon till flocken? Det som händer är väl i stället att någon ny flyttar in och inkräktar på befintliga katters revir. Och huruvida det är möjligt eller inte beror kanske främst på hur många revir som får plats på ytan kring där man bor, och hur revirskyddande befintliga katter är. Om det inte går att etablera ett eget revir där man bor finns risken att den överblivna katten får hitta ett nytt revir någon annanstans.

Så katter kan aldrig bli en del i en flock, men de kan vara mer eller mindre störda av varandras närvaro.
 
Ursäkta om jag märker ord här, men katter är väl inte flockdjur om jag förstått det rätt. Och då kan man väl inte introducera någon till flocken? Det som händer är väl i stället att någon ny flyttar in och inkräktar på befintliga katters revir. Och huruvida det är möjligt eller inte beror kanske främst på hur många revir som får plats på ytan kring där man bor, och hur revirskyddande befintliga katter är. Om det inte går att etablera ett eget revir där man bor finns risken att den överblivna katten får hitta ett nytt revir någon annanstans.

Så katter kan aldrig bli en del i en flock, men de kan vara mer eller mindre störda av varandras närvaro.

Jag tycker nog att du har fel i ditt resonemang.
 
Ursäkta om jag märker ord här, men katter är väl inte flockdjur om jag förstått det rätt. Och då kan man väl inte introducera någon till flocken? Det som händer är väl i stället att någon ny flyttar in och inkräktar på befintliga katters revir. Och huruvida det är möjligt eller inte beror kanske främst på hur många revir som får plats på ytan kring där man bor, och hur revirskyddande befintliga katter är. Om det inte går att etablera ett eget revir där man bor finns risken att den överblivna katten får hitta ett nytt revir någon annanstans.

Så katter kan aldrig bli en del i en flock, men de kan vara mer eller mindre störda av varandras närvaro.

Katter är inte flockdjur på samma sätt som hundar eller hästar, men nog är det fullt naturligt för dem att leva i någon form av grupp, se t ex alla kolonier av förvildade katter. Att bråka om revir tar mycket resurser och är inte ett optimalt beteende för överlevnad, speciellt inte för en katt som kan riskera att bli byte åt många större djur. Att man ser så olika mängd revirhävdande beroende på individ tror jag delvis beror på att det inte är något människan medvetet gjort urval för eller emot, utan man har fokuserat på andra egenskaper.

Jag har tyvärr ingen källa att trolla fram just nu, men jag minns väl en brittisk dokumentär där de satte GPS och kamera på ett gäng utekatter för att observera deras beteende. Det man fann då var att de anpassade när och var de rörde sig för att undvika konflikt så mycket som möjligt. Som mest svor de lite åt varandra om de råkade träffas men gick sedan skilda vägar. Bevisligen kunde de samsas om reviret, fast de bodde i helt olika hushåll och inte sågs i vanliga fall.

Jag tror alltså att det kan gå bra, bara den nya katten introduceras på ett korrekt sätt. De kanske inte kommer att avguda varann, men leva ihop utan att slåss på liv och död räcker gott, eller hur?
 
Ursäkta om jag märker ord här, men katter är väl inte flockdjur om jag förstått det rätt. Och då kan man väl inte introducera någon till flocken? Det som händer är väl i stället att någon ny flyttar in och inkräktar på befintliga katters revir. Och huruvida det är möjligt eller inte beror kanske främst på hur många revir som får plats på ytan kring där man bor, och hur revirskyddande befintliga katter är. Om det inte går att etablera ett eget revir där man bor finns risken att den överblivna katten får hitta ett nytt revir någon annanstans.

Så katter kan aldrig bli en del i en flock, men de kan vara mer eller mindre störda av varandras närvaro.

Ja, och nej. Katter är inte flockdjur som hästar och hundar men många katter trivs bra i grupp och har stort utbyte av varandra.
 
Liten uppdatering:

Har haft nya kissen Sickan i stallet en vecka. Först inlåst några dagar, sen med liten glipa några dagar, sen har hon fått hälsa på de andra katterna och hunden genom galler + glipa några dagar, och nu har hon varit lös under dagen i stallet. Allt verkar gå bra, jag är så glad för detta! Har även satt på henne ett halsband (förutom att hon är chipmärkt) med telefonnummer, så nu hoppas jag att allt flyter på lika bra som hittills!

Välkommen, Sickan! :heart
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
890
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 872
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 879
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp