Ta kontakt med ex

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad och ibland känns det som att livet bara ska ta slut.

Han var den första killen jag kysste, hade sex med och var med i ett förhållande. Jag mådde extremt dåligt när han kom in i mitt liv och han var väl som en slags pelare kan man säga. Jag var nog väldigt beroende av honom, trots att jag inte ville erkänna det själv. I början hade jag svårt att släppa in honom men han hörde verkligen av sig till mig hela tiden och gav mig så mycket uppmärksamhet som jag aldrig tidigare fått av en kille. Han var verkligen tydlig med att han ville att det skulle vara vi. Jag hade otroligt dåligt självförtroende och det kändes ofta som att han var motsatsen till mig, visste exakt vad han ville i livet och så vidare. Han hjälpte mig på många sätt till det bättre.

Men samtidigt tror jag att han på något sätt inte brydde sig tillräckligt om mig på det sättet som jag i det tillfället skulle ha behövt. För han visste hur dåligt jag mådde och ändå pressade han väldigt mycket på sex. Jag hade ofta sex med honom trots att jag hade väldigt ont och mådde psykiskt dåligt av det, det blev som ett slags självskadebeteende. Efteråt kunde jag gå in på toaletten och gråta och ibland inte sitta på dagar för att jag hade så ont. Jag sa aldrig nej men jag tycker trots det ändå att han borde ha förstått då jag berättade om att jag tyckte att det var jobbigt och att det nästan var som ett slags självskadebeteende men trots det ville han ha sex hela tiden. En gång hade jag precis spytt (Han hjälpte mig) och han låg bakom mig och utan förvarning drog ner mina trosor och började ha sex med mig. Sådana tillfällen uppstod men inte så extrema, det kändes helt enkelt som att han bara inte brydde sig tillräckligt om mina känslor gällande sexet. Till slut ledde det till att jag inte längre såg det som något jag ville ha utan jag använde bara sex för att få bekräftelse och ville bara få honom att komma, jag struntade helt i mig själv och låtsades bara komma för att han skulle tro att han var bra.

Men samtidigt som det kändes som att han inte riktigt respekterade mig så brydde han sig extremt mycket om mig, ville veta hur min dag var, hur jag mådde, svarade alltid i telefon och så vidare. Därför har jag så svårt att helt enkelt resonera över ifall han verkligen älskade mig eller om han helt enkelt utnyttjade mig. Vi var tillsammans i två år, så jag har svårt att tänka mig att han endast skulle ha varit tillsammans med mig för sex och låtsades bry sig, det tror jag inte.
Jag stannade alltid i förhållandet och gjorde allt för honom, som person blir jag väldigt fäst vid personer nära mig så tror helt enkelt det var därför och han var min första kärlek så mina känslor var/är väldigt starka.

Iallafall så hade vi haft långdistans i cirka 1 månad och förhållandet gick inte jättebra. Det var han som flyttade och började på universitet och han hade väldigt mycket nya saker som tog över hans liv. Vi pratade fortfarande väldigt ofta i telefon och han skrev mycket om hur mycket han saknade mig och så vidare men det var som att han plötsligt helt hade andra saker att prioritera som att han blev medlem i kåren och att plugget tog jättelång tid. Men vi bestämde att trots att det var tufft skulle vi fortsätta kämpa fram till jul då jag skulle åka och bo hos honom en månad och så skulle vi se hur det fungerade.

Jag hade åkt tåg upp till honom vilket tog 20 timmar en väg och bott hos honom i en vecka och då kändes allt bra. Det enda jag hela tiden har känt med långdistans är att han inte har gett allt för att få det att fungera. Han har älskat mig men ändå prioriterat hans nya liv mer liksom. Han har hela tiden från början sagt en massa saker men inte riktigt visat att han ville göra allt för förhållandet.

Iallafall så har vi bokat en flygbiljett till mig över en helg och jag har betalat halva flygbiljetten och ställt in jobb för att kunna spendera tid med honom. Några dagar innan han kommer ner har vi ett snack om allting då saker har känts lite sådär och jag säger till honom att jag vill att han ska vara säker på att han verkligen vill försöka, annars vill jag inte hålla på med honom i helgen för det hade varit för jobbigt för mig. Även att jag tycker det är lite konstigt att jag ska betala halva biljetten då han ändå ska hälsa på sina kompisar och sin familj. Han betalade halva min biljett men det var en mycket billigare biljett då jag åkte tåg och jag åkte upp bara för hans skull.
När han kommer ner känns det såklart lite smått overkligt och konstigt, det var trots allt över en månad sedan vi senast träffades. Men jag och min pappa åker och hämtar honom på flygplatsen och sedan åker vi hem till mig. Jag är väldig tydlig med innan vi ska ha sex att jag inte vill ha sex om inte allt är helt bra. Han säger att allt är bra och vi har sex flera gånger under helgen, det är alltid han som tar initiativ och man märker absolut inte att något är fel. Han är även gullig annars och säger att han älskar mig och så vidare. Vi spenderar lite tid tillsammans men mest med andra då han vill träffa sin familj och sina kompisar hela tiden. Vi får alltså inte så mycket egentid och den tiden vi får har vi mest sex. Jag försöker väl att prata med honom om problem och så vidare men han säger bara att allt är bra och sedan vill han ha sex. Innan han åker tar jag upp med honom och kollar så att allt är bra och vad han tycker om helgen. Han säger att allt är jättebra och att han har haft en mysig helg. Men så fort han åker svarar han inte längre exakt lika kärleleksfullt som vanligt och två dagar senare får jag ett samtal då han ringer och gör slut med mig. Han säger att han tappat känslor och gjort i cirka två veckor. Jag frågor honom varför han då har bettet sig som han gjorde i helgen och han svarar bara att han ville skydda sig själv och att han fortfarande är attraherad av mig.

Jag känner mig otroligt utnyttjad och ledsen vilket jag sa till honom men han tog inte åt sig alls utan tog bara upp saker som han tycker att jag gjort fel. Jag känner mig bara så felbehandlad genom hela relationen men speciellt den sista helgen då jag gav upp så mycket men han kunde inte ens vara ärlig mot mig eller ens respektera mig tillräckligt.

Nu har det gått en månad utan kontakt och jag funderar på att ta kontakt med honom bara för att berätta för honom hur fel han har gjort och även få svar på varför han gjorde som han gjorde, för jag känner att det är svårt att gå vidare utan. Jag vill inte tillbaka i förhållandet men jag saknar honom ändå väldigt mycket från och tillbaka. Ibland kan jag vara väldigt arg och ibland kan jag tänka att han absolut inte gjort något fel och att jag är problemet.

Någon som har några tips vad ni tror är bäst för mig för att gå vidare? Känner mig så förvirrad, ensam och ledsen.

//Klubbisen
 
Terapi? Och läs igenom det du skrivit en gång till: Den mannen har en del att lära sig om förhållanden... Jag skulle säga att av vad du beskriver har han våldfört sig på dig, man har inte sex med en människa som har ont och mår dåligt, jag tycker du ska försöka inse att förhållandet, uppenbarligen, varit destruktivt och att det nog är bra att han har flyttat. Man tar hand om och bryr sig om varandra i ett förhållande.
 
Terapi? Och läs igenom det du skrivit en gång till: Den mannen har en del att lära sig om förhållanden... Jag skulle säga att av vad du beskriver har han våldfört sig på dig, man har inte sex med en människa som har ont och mår dåligt, jag tycker du ska försöka inse att förhållandet, uppenbarligen, varit destruktivt och att det nog är bra att han har flyttat. Man tar hand om och bryr sig om varandra i ett förhållande.
Tack för svar. Håller med dig helt, det jag funderar på är om det är värt att höra av sig till honom och berätta hur jag upplevt allt. För att få avslut för mig menar jag. Eller om det är bättre att bara gå vidare helt och själv.
 
Läs igenom din text som om någon annan skrivit den.
Vad skulle du vilja säga till den personen?
Skulle nog egentligen vilja berätta för honom att man inte behandlar en personen på det sättet och förklara för honom hur fel han gjort. För jag tror faktiskt inte att han förstår det själv. Men samtidigt vet jag inte om det är bättre för mig att bara strunta i honom helt eller få ett slags ”avslut”
 
Skulle nog egentligen vilja berätta för honom att man inte behandlar en personen på det sättet och förklara för honom hur fel han gjort. För jag tror faktiskt inte att han förstår det själv. Men samtidigt vet jag inte om det är bättre för mig att bara strunta i honom helt eller få ett slags ”avslut”
Jag tror inte han kommer att fatta. Skulle han gjort det så skulle han inte behandlat som han gjorde.
Jag tror det är bäst att släppa även om det svider.
 
Skulle nog egentligen vilja berätta för honom att man inte behandlar en personen på det sättet och förklara för honom hur fel han gjort. För jag tror faktiskt inte att han förstår det själv. Men samtidigt vet jag inte om det är bättre för mig att bara strunta i honom helt eller få ett slags ”avslut”

Du kommer aldrig få honom lyssna eller förstå. Han kommer vända det mot dig och såra dig ännu mer.
 
Ryser nästan av att läsa om hur ert så kallade sexliv har varit, det där är inget kärleksfullt förhållande oavsett hur han behandlat dig emellanåt. Nej fy alltså, jag beklagar verkligen att du fått lära känna en sådan rövhatt och att han blev så viktig för dig som han var :heart Men du är värd bättre!


Angående ett sista samtal - jag tycker mig läsa till att du redan har försökt tala med honom och få honom att förstå utan att lyckas. Vad gör du om du inte lyckas ännu en gång? Kommer det att kännas bättre av det? För det är nog ganska osannolikt att han kommer erkänna att han gjort fel om han inte gjort det hittills.
Är det värt känslorna som kommer om du inte lyckas igen?
Jag tycker att det låter mera värt att börja bygga upp dig själv igen istället :heartheart:heart
 
Strunta i honom. Ju mer energi du lägger på att försöka förklara, dividera, prata och diskutera med honom desto mer bevisar du för honom att du inte kan släppa taget. Bryt kontakten rakt av.
Ja det är det jag är rädd för. Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa och svara!!!
 
Skulle nog egentligen vilja berätta för honom att man inte behandlar en personen på det sättet och förklara för honom hur fel han gjort. För jag tror faktiskt inte att han förstår det själv. Men samtidigt vet jag inte om det är bättre för mig att bara strunta i honom helt eller få ett slags ”avslut”
Han kommer inte förstå det även om du berättar det för honom.
 
Ryser nästan av att läsa om hur ert så kallade sexliv har varit, det där är inget kärleksfullt förhållande oavsett hur han behandlat dig emellanåt. Nej fy alltså, jag beklagar verkligen att du fått lära känna en sådan rövhatt och att han blev så viktig för dig som han var :heart Men du är värd bättre!


Angående ett sista samtal - jag tycker mig läsa till att du redan har försökt tala med honom och få honom att förstå utan att lyckas. Vad gör du om du inte lyckas ännu en gång? Kommer det att kännas bättre av det? För det är nog ganska osannolikt att han kommer erkänna att han gjort fel om han inte gjort det hittills.
Är det värt känslorna som kommer om du inte lyckas igen?
Jag tycker att det låter mera värt att börja bygga upp dig själv igen istället :heartheart:heart
Tack för svar❤️ Jag tror att du har helt rätt. Det känns jobbigt nu men jag mådde trots allt inte bra i förhållandet.
 
Tack för svar. Håller med dig helt, det jag funderar på är om det är värt att höra av sig till honom och berätta hur jag upplevt allt. För att få avslut för mig menar jag. Eller om det är bättre att bara gå vidare helt och själv.
Nä. Bara släpp. Ju förr desto bättre. Det blir inget avslut för dig för att du försöker prata med honom. Han kommer aldrig fatta. Som de andra säger: Människan är en idiot.
 
Tack för svar. Håller med dig helt, det jag funderar på är om det är värt att höra av sig till honom och berätta hur jag upplevt allt. För att få avslut för mig menar jag. Eller om det är bättre att bara gå vidare helt och själv.
Nej. Det kommer inte vara värt det. Han kommer inte att fatta ändå. Risken är att han snurrar in dig i sitt liv igen.
Blocka,Blocka och Blocka
 
Risken är nog extremt stor att han bara kommer ge dig svar som får dig att må ännu sämre. Jag tror absolut på att du behöver få ur dig allting, så skriv ned det, i ett mail om du så vill, eller på annat sätt, men skicka det inte till honom. Då får du ut allt du skulle vilja säga och kan förhoppningsvis få ditt avslut, men utan att riskera en smäll tillbaka. Den mannen är inte värd din energi. Ta hand om dig.
 
@Klubbisen det du skriver påminner mig om en vän till mig. Vi lärde känna varandra när vi var 15, och på den tiden hade hon ett förhållande med en kille som varade i fyra år. Hon har idag problem med sitt sexliv med sin man, och under en lång tid så beskrev hon att hon helt enkelt inte har något behov av sex men eftersom han har det så blir det ett problem i deras relation. Ju mer vi pratade om det här ju mer börjar jag förstå att hon ryggar tillbaks när han tar på henne och att sex skapar mycket ångest hos henne. Att hon, som hon beskriver det, "fryser till is" när sex kommer på tal. Jag frågade henne rakt ut om något har hänt henne, men hon svarade nej.

Så en kväll ganska nyligen kommer hennes förra relation på tal, den hon hade när hon var ung, och hon beskriver saker liknande de som du beskriver. Alltså, jag blev så oerhört ledsen. Hon har alltså gått i 15 år sedan dess och trott att inget sexuellt trauma har hänt henne, och så visar det att hon blev pressad och utsattes för övergrepp av sin första pojkvän i 4 års tid. Det är inte konstigt att hela hennes kropp fryser till is vid beröring.

Så det jag försöker säga är att ta det som du blivit utsatt för på allvar. Att ha sex mot sin vilja kan skapa ganska allvarliga problem, jag talar även av egen erfarenhet här.

Ta hand om dig, reflektera kring det du varit med om och prata gärna med någon du har förtroende för. Och för gud skull, bryt med människan helt. Ingen människa är rakt igenom ond eller god, det finns oftast lite av varje i oss, och ni har säkert haft fina stunder. Men du förtjänar bättre. Läk :heart
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 261
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 151
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 046
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp