Ta med egen häst till ridskola?

Islandshopparen

Trådstartare
Hej! Jag går på ridskola en gång i veckan samt har egen häst. Jag funderar dock på ifall det hade gått att ta med pållen till lektionen någon dag? Har för mig att en flicka hade det i min kompis grupp ett tag.:idea:
Vad tror ni? Är det någon som har testat? Fördelar nackdelar osv?
(självklart är vaccinationer och papper i sin ordning):p
Lite flummigt inlägg men jag hoppas att någon har något att säga.:D
 
Hej! Jag går på ridskola en gång i veckan samt har egen häst. Jag funderar dock på ifall det hade gått att ta med pållen till lektionen någon dag? Har för mig att en flicka hade det i min kompis grupp ett tag.:idea:
Vad tror ni? Är det någon som har testat? Fördelar nackdelar osv?
(självklart är vaccinationer och papper i sin ordning):p
Lite flummigt inlägg men jag hoppas att någon har något att säga.:D
När jag red på ridskola hade jag med min häst några gånger, hade varit fler om ridskolan varit närmare. Fördelen är väl att du får träna ihop med din häst och (förhoppningsvis) blir bättre på att rida den.
Nackdelen är att du, om du tar med din varje gång, inte får rida på olika hästar.

En sak att tänka på är även om din häst sparkar, det gör min. Rider du i en grupp där folk inte kan hålla avstånd och du inte kan rida sist kan det bli en svårighet.

Det blev lite svårt med min, hon är ca tre decimeter högre än de andra och rör sig stort och snabbt. Så med henne var det svårt att exempelvis galoppera med de andra (då kunde hon inte samlad galopp) eller trava på volt. Hindren var ju även mycket lägre när övriga var b-d ponnyer (jag skulle vara med på en privat träning och hamnade av någon anledning i en ridskolegrupp) när jag kom dit med min storhäst... vi fick travbommar.

Men har du en häst i liknande storlek som övriga och den inte sparkar borde det gå bra :)
 
Hej! Jag går på ridskola en gång i veckan samt har egen häst. Jag funderar dock på ifall det hade gått att ta med pållen till lektionen någon dag? Har för mig att en flicka hade det i min kompis grupp ett tag.:idea:
Vad tror ni? Är det någon som har testat? Fördelar nackdelar osv?
(självklart är vaccinationer och papper i sin ordning):p
Lite flummigt inlägg men jag hoppas att någon har något att säga.:D

Prata med din ridlärare olika ridskolor kan ha olika regler. Om jag hade haft egen häst så hade jag tyckt det varit jättebra miljöträning för hästen.
 
Oftast brukar det inte vara problem men fråga din ridlärare.

Fördelen för ridskolan är att du fortfarande betalar fullt pris men de "sparar" dom en häst.

Nackdelen kan ju vara att du drar med dig baciller från ett annat stall, så som redan sagt, hör med din ridlärare hur de gör och vart du får vara med din häst om du tar med den. Normalt sett lär du inte få gå in i ridskolestallet med den för att sadla osv...
 
Oftast brukar det inte vara problem men fråga din ridlärare.

Fördelen för ridskolan är att du fortfarande betalar fullt pris men de "sparar" dom en häst.

Nackdelen kan ju vara att du drar med dig baciller från ett annat stall, så som redan sagt, hör med din ridlärare hur de gör och vart du får vara med din häst om du tar med den. Normalt sett lär du inte få gå in i ridskolestallet med den för att sadla osv...

Varför skulle man göra det? Naturligtvis tar man inte in en häst utifrån in i stallet.
 
Jag gjorde det när jag hade häst och det fungerade bra. Men då hade jag en häst där man kunde rida upp i rumpan på honom utan att det hände något. Och jag stod uppstallad på anläggningen, så det var ingen smittorisk.
 
Varför skulle man göra det? Naturligtvis tar man inte in en häst utifrån in i stallet.

Jag har varit med om båda.
Tex om jag tar min häst till en ridskola som har en inbokad equiterapeut för dagen och jag har bokat en tid och fått godkänt. Då får jag ta in min häst i stallet på anvisad plats.
Om jag då kommer 2 v senare med min häst till samma ridskola för en lektion, får jag då ta in min häst till samma uppstallningsplats eller ej?

Regler är olika och därför jag påpekade att fråga ridläraren/ansvarig
 
Jag har varit med om båda.
Tex om jag tar min häst till en ridskola som har en inbokad equiterapeut för dagen och jag har bokat en tid och fått godkänt. Då får jag ta in min häst i stallet på anvisad plats.
Om jag då kommer 2 v senare med min häst till samma ridskola för en lektion, får jag då ta in min häst till samma uppstallningsplats eller ej?

Regler är olika och därför jag påpekade att fråga ridläraren/ansvarig

Jag har aldrig varit med om att man får ta in en häst utifrån i stallet. Varför skulle man ens vilja? Jag tänker på smittorisker. Inte bara från häst till de utan även från de till min. När jag varit på ridskolan med häst så har jag gjort iordning den vid transporten och sen gått direkt in i ridhuset.
 
Jag har aldrig varit med om att man får ta in en häst utifrån i stallet. Varför skulle man ens vilja? Jag tänker på smittorisker. Inte bara från häst till de utan även från de till min. När jag varit på ridskolan med häst så har jag gjort iordning den vid transporten och sen gått direkt in i ridhuset.

Varför hakar du upp dig? Vi har olika erfarenheter och olika stall har olika rutiner. Jaghar ju redan sagt att det är bäst att fråga ansvarig
 
Vi har haft egna hästar med på ridlektioner. Både jag å min syster, sen när mina föräldrar började som nybörjare så tyckte de ridskolehästarna va "lite" tråkiga" så även de tog våra hästar på deras lektioner ... Allt efter ridskolans OK såklart.
Och då va just säkerheten en stor del i frågan, spec iom att föräldrarna red i nybörjargrupper och själva inte hade koll på alla bitar jämt. Så hästarna fick ju inte va bakskygga eller ha andra olater.
Slutade med att ridskolorna i stort sett ville köpa våra hästar då de fungerade utmärkt som ridskolehästar =) (vilket dock inte va aktuellt just då)
 
Hos oss förekommer det frekvent. Främst privathästar uppstallade på anläggningen, men även enstaka hästar utifrån. De får självklart då visa upp vaccinationsintyg. Fråga ansvarig på ridskolan.
 
Det är ett tag sen jag eller någon i min närhet red på ridskola men jag red ibland någon egen ponny på lektionen.

Min mamma hade ibland någon av mina ponnyer med på sina lektioner. Det funkade också bra :)

Min dotter har ett par gånger haft med någon av våra ponnyer på lektion och då var väl det största problemet att våra ponnyer hade lite mer rallyskor på sig än övriga :p
 
Hej! Jag går på ridskola en gång i veckan samt har egen häst. Jag funderar dock på ifall det hade gått att ta med pållen till lektionen någon dag? Har för mig att en flicka hade det i min kompis grupp ett tag.:idea:
Vad tror ni? Är det någon som har testat? Fördelar nackdelar osv?
(självklart är vaccinationer och papper i sin ordning):p
Lite flummigt inlägg men jag hoppas att någon har något att säga.:D
Fråga ridläraren/ridskolechefen.

Där jag rider går det jättebra, de har bara varit glada att ridskolehästarna behövt gå en lektion mindre nån av dom.
Jag hade själv med min egen på ett antal lektioner.

Bästa är att fråga först va den specifika ridskolan säger och ta det därifrån. 😇
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 302
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp