Ta med hästen till England

Loanna

Trådstartare
Hej! Detta är mitt första inlägg så postar jag fel eller liknande ber jag om ursäkt... :)

Till frågan:
Inom något år kan det vara så att det blir aktuellt för mig att flytta till England, och självklart måste min häst följa med. Är det någon som har erfarenhet av detta? Har letat efter information men hittar inte så mycket...

* Fraktbolag? Om ja, vilket?
*Hyra mindre hästlastbil och köra själv och sen ta färja från Holland eller så?
*Har hört att man kan köra på med liten hästlastbil på färja från Sverige direkt till England, bra eller dåligt?
*Någon som vet ungefärliga kostnader för olika alternativ?
*Är det några krav för att få in hästen i landet? Tänker med veterinärkoll, vaccin, avmaskning osv?
*Vad är snabbaste/säkraste och mest prisvärda sättet att få med min bästa vän till England?

Har du några länkar till hemsidor där det finns mer information välkomnas det också! :)

Har du egna erfarenheter eller vet du något om detta? Tänker att det inte borde vara så krångligt då det vad jag har förstått är ganska vanligt att svenskar tävlar i England?
 
Mest praktiska, enklaste och säkraste är att anlita en transportör som kör yrkesmässigt. Troligen blir det till ett bra pris också för det inte så vanligt att ta hästar till England som där är att ta från England/Irland. Så det är nog vanligt att man tom eller med lite hästar på det hållet och det brukar ge lägre pris. Dessutom har dessa transportörer full koll på vad som behövs när det gäller hälsointyg, tillstånd och färdplaner. Det är ju en den saker som kommer till dels för att det är en resa mellan olika länder och dels för att det blir en resa på mer än åtta timmar.

Det finns flera bra transportörer men man får inte namnge dom här på forumet.
 
Mest praktiska, enklaste och säkraste är att anlita en transportör som kör yrkesmässigt. Troligen blir det till ett bra pris också för det inte så vanligt att ta hästar till England som där är att ta från England/Irland. Så det är nog vanligt att man tom eller med lite hästar på det hållet och det brukar ge lägre pris. Dessutom har dessa transportörer full koll på vad som behövs när det gäller hälsointyg, tillstånd och färdplaner. Det är ju en den saker som kommer till dels för att det är en resa mellan olika länder och dels för att det blir en resa på mer än åtta timmar.

Det finns flera bra transportörer men man får inte namnge dom här på forumet.

Tack för toppenbra svar! :) Visste dock inte att man inte fick skriva ut transportörer... Har letat men tycker det är svårt att hitta... Du skulle inte kunna skriva till mig vilka du tänker på? För jag antar att man får skriva ut namn på dessa i ett "privat meddelande"
 
Jag har flyttat till England med mina två hästar. Var ett tag sedan nu men jag anlitade transportör. Det är såpass långt och mycket kan hända på vägen som de löser lätt.
När vi åkte (jag åkte med transporten) så var det storm så vi kom inte över från Holland utan vi fick köra vidare söderut och åka över Calais-Dover, men det blåste för mycket även där. (hästarna får inte åka med vi hård blåst) Så vi fick övernatta i Calais och stalla upp dom där. Jag åkte med en transportör som har samma namn som artisten Hellström och transporter efter namnet. ;) Googla
Annars så välj inte en billig transportör. Ju dyrare, destu bättre åker din häst.

Åka färja hela vägen från Sverige med hästarna gjorde man ju förr, men ingen gör det längre pga risken. Dels tar det 24 timmar och får hästen kolik eller liknande kan man inte ta ut hästen ur transporten. Dels är det för dålig luft ombord så risk för transportsjuka.
Om du inte har rest genom Europa med hästar hade jag inte försökt mig på att köra själv.
 
Jag har flyttat till England med mina två hästar. Var ett tag sedan nu men jag anlitade transportör. Det är såpass långt och mycket kan hända på vägen som de löser lätt.
När vi åkte (jag åkte med transporten) så var det storm så vi kom inte över från Holland utan vi fick köra vidare söderut och åka över Calais-Dover, men det blåste för mycket även där. (hästarna får inte åka med vi hård blåst) Så vi fick övernatta i Calais och stalla upp dom där. Jag åkte med en transportör som har samma namn som artisten Hellström och transporter efter namnet. ;) Googla
Annars så välj inte en billig transportör. Ju dyrare, destu bättre åker din häst.

Åka färja hela vägen från Sverige med hästarna gjorde man ju förr, men ingen gör det längre pga risken. Dels tar det 24 timmar och får hästen kolik eller liknande kan man inte ta ut hästen ur transporten. Dels är det för dålig luft ombord så risk för transportsjuka.
Om du inte har rest genom Europa med hästar hade jag inte försökt mig på att köra själv.

Spännande, tack så jättemycket för svar! Har precis hört av mig till det fraktbolaget :) Kommer du ihåg vad du fick betala ungefär?
Hur gjorde du för att få följa med? Betalar man för att få en plats i lastbilen eller hur funkar det? Det skulle ju vara väldigt skönt att få åka med och kunna hålla koll på min häst :)
 
Spännande, tack så jättemycket för svar! Har precis hört av mig till det fraktbolaget :) Kommer du ihåg vad du fick betala ungefär?
Hur gjorde du för att få följa med? Betalar man för att få en plats i lastbilen eller hur funkar det? Det skulle ju vara väldigt skönt att få åka med och kunna hålla koll på min häst :)

Det var flera år sedan nu så jag minns inte vad det kostade men runt 5-6000 var det då iaf.
Jag frågade bara om jag kunde få åka med och det gick bra, betalade mina egna kostnader, hotellrum i Calais och Newmarket och mat o sånt. Minns inte om jag betalade något för att resa med faktiskt.
Det var väldigt skönt att ha koll på sina hästar och jag tror hästarna uppskattade det, men det var väldigt jobbigt, tog flera dagar och långa dagar o nätter.
Hör med dom om det går bra att du åker med. De kan väl ge dig ett pris?
 
Spännande, tack så jättemycket för svar! Har precis hört av mig till det fraktbolaget :) Kommer du ihåg vad du fick betala ungefär?
Hur gjorde du för att få följa med? Betalar man för att få en plats i lastbilen eller hur funkar det? Det skulle ju vara väldigt skönt att få åka med och kunna hålla koll på min häst :)
Min förra häst åkte tur och retur till England med samma bolag som @Lindsen tipsade om. Det var år 2003 och 2005 tror jag. Mycket nöjd! Har för mig att det kostade 7000 enkel resa. Man skule ha ett hälsointyg från veterinär typ 24 h innan resan, men sånt kan ju vara annorlunda nu.
 
Jag tog hem min häst från Devon. Han åkte med en transportör från dörr till dörr, företaget ordnade med allt inklusive veterinärbesiktning för att få friskhetsintyg, utöver det krävdes vaccination mot influensan och stelkramp.

Han åkte Devon -Dover -Holland och vidare upp till Sverige. Det kostade 13500 kr.
 
Jag kollade med ovan nämnda företag men eftersom han utgick från Newmarket blev det dyrare. Jag använde "Equine rese agentur" fast du får översätta själv :p
 
Hej! Detta är mitt första inlägg så postar jag fel eller liknande ber jag om ursäkt... :)

Till frågan:
Inom något år kan det vara så att det blir aktuellt för mig att flytta till England, och självklart måste min häst följa med. Är det någon som har erfarenhet av detta? Har letat efter information men hittar inte så mycket...

* Fraktbolag? Om ja, vilket?
*Hyra mindre hästlastbil och köra själv och sen ta färja från Holland eller så?
*Har hört att man kan köra på med liten hästlastbil på färja från Sverige direkt till England, bra eller dåligt?
*Någon som vet ungefärliga kostnader för olika alternativ?
*Är det några krav för att få in hästen i landet? Tänker med veterinärkoll, vaccin, avmaskning osv?
*Vad är snabbaste/säkraste och mest prisvärda sättet att få med min bästa vän till England?

Har du några länkar till hemsidor där det finns mer information välkomnas det också! :)

Har du egna erfarenheter eller vet du något om detta? Tänker att det inte borde vara så krångligt då det vad jag har förstått är ganska vanligt att svenskar tävlar i England?

Hej frågar på en gammal tråd, men undrar bara om du flyttade till England och om du har några tips, till hösten har jag en samma situation nämligen :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 850
Senast: ameo
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 608
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 746
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 910
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp