Ta med hund till Sverige från annat EU-land

fraggelzebra

Trådstartare
Hej kompisar,

det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och hund. Mig och hästen har jag koll på, vad som behöver göras i form av pappersarbete och veterinärintyg och transportregler osv. Hunden har jag sämre koll på, så här kommer jättemånga frågor! :o Ni är ju några här som importerat hund. :)

Rabiesvaccin står redan på listan, ska boka tid för det imorgon. Likaså hundpass, hon har visserligen ett men jag är fjärde ägaren och det får orimligt nog bara plats två i passet. I hästens pass kan jag skriva sida upp och sida ner med nya ägare... :cautious:


Hunden ifråga är renrasig labrador, papper/stamtavla finns men ligger nog kvar hos förra ägaren (ingen fara, vi hälsar på ibland så jag kan hämta dem/få dem skickade vid behov).
Hur gör jag när jag väl är i Sverige? Ska hon registreras vid någon instans? SKK? JBV? Hur?
Jag vill börja träna apportering och spår;
om jag skulle få blodad tand och vilja tävla, måste hunden då vara registrerad som renrasig? Har för mig att jag läst det.

Försäkring. Hund är 3,5 år. Måste hon undersökas av veterinär för att få försäkras? Min tyska försäkring gäller inte utomlands. Här har jag bara haft en typ drulleförsäkring då vetvård inte är så dyrt, men i Sverige ska man nog ha vetvård och-livförsäkring, eller?

‌Visstja. Hon äter medicin (Apoquell) mot klåda/atopi, är helt symptomfri på den så jag vill gärna att hon fortsätter med den. Ska jag safe:a och ta ut ett recept till här, eller räkna med att vet fortsätter skriva ut den? Vill inte börja ändra och experimentera när det funkar så bra. :nailbiting:

‌Övriga tankar och tips? Har jag glömt något avgörande? Avmaskning? Det är bara för Norge, va? Puh! :laugh:
 
Pass och chip samt rabiesvacc är det som gäller.
Numera kan du föranmäla er ankomst till Sverige på tullverkets hemsida så allt går smidigt. Hunden ska anmälas i gränsen oavsett om ni kommer med bil eller flyg.
Du behöver hennes stamtavla. Den skickar du in till SKK för att få henne registrerad här, tillsammans med en ansökan.
Du behöver mycket riktigt boka tid hos veterinär för en besiktning så snart som möjligt efte ankomst. Intyget behöver du när du ska försäkra henne. Tyvärr kommer du att få reservation för hudsjukdomar då du försäkrar in en redan sjuk hund. Så spara redan nu ihop en bra buffert ifall du skulle behöva söka veterinär för hennes allergi.
Medicinen finns här också, den är dyr, säkert billigare i Tyskland så kan du hämta ut en större mängd där så skulle jag göra det.
Du behöver också registrera dig som ägare till hunden på Jordbruksverket, det är lag på det. Går enkelt att göra via webben.
 
Vill du starta jaktprov måste hunden vara reggad som renrasig, för spåren tror jag att det räcker med en tävlingslicens (som du kan lösa till en blandras) :)
 
Vill du starta jaktprov måste hunden vara reggad som renrasig, för spåren tror jag att det räcker med en tävlingslicens (som du kan lösa till en blandras) :)
Beror på vilken typ av spår. För bruksspår måste hunden vara renrasig, men inte för viltspår om jag minns rätt. IPO-spår har jag ingen koll på.
 
Hur vanligt är dvärgbandmasken i Tyskland? Den är fortfarande ovanlig i Sverige, så det kan vara motiverat att avmaska även om det inte är olagligt att inte göra det en enstaka avmaskning för import.
 
Vanlig, jag avmaskade alltid
Hur vanligt är dvärgbandmasken i Tyskland? Den är fortfarande ovanlig i Sverige, så det kan vara motiverat att avmaska även om det inte är olagligt att inte göra det en enstaka avmaskning för import.

Vanlig, jag avmaskade alltid innan hemresa (pluggade i Tyskland i nästan 6 år och hade hund med).

@fraggelzebra Om du är ägare till hunden nu så kontakta VDH så kan de säkert fixa en exportstamtavla. Hunden är väl registrerad där? Även fast stamtavlan är bortslarvad?
Jag skulle i alla fall ta kontakt med dom.
 
Vanlig, jag avmaskade alltid


Vanlig, jag avmaskade alltid innan hemresa (pluggade i Tyskland i nästan 6 år och hade hund med).

@fraggelzebra Om du är ägare till hunden nu så kontakta VDH så kan de säkert fixa en exportstamtavla. Hunden är väl registrerad där? Även fast stamtavlan är bortslarvad?
Jag skulle i alla fall ta kontakt med dom.

Ska sätta mig och mejla uppfödaren och tyska labradorklubben strax, igår när jag rekade lite så hittade jag inte kenneln varken under aktiva eller inaktiva uppfödare. Luktar lite skumt. Hon har kennelsuffix i namnet men det kanske inte betyder något..? VDH är typ motsvarande SKK?

Ska absolut se till att avmaska henne iaf!
 
Ska sätta mig och mejla uppfödaren och tyska labradorklubben strax, igår när jag rekade lite så hittade jag inte kenneln varken under aktiva eller inaktiva uppfödare. Luktar lite skumt. Hon har kennelsuffix i namnet men det kanske inte betyder något..? VDH är typ motsvarande SKK?

Ska absolut se till att avmaska henne iaf!

Ja uppfödaren vet ju om hunden är reggad eller inte. VDH är tyska kennelklubben, så motsvarande SKK.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 718
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 513
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 308
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp