Ta med kattunge

Hejhej12300

Trådstartare
Jag har en katt på 11v. Han har varit hos mig i 3 dagar nu och funderar om jag kan ta med honom till min pojkvän o hälsa på. Han är väldigt fäst vid mig, följer mig var jag än går. Har tagit med han t djuraffären 1 gång o han pep lite i väskan men annars inga problem. Har är otroligt busig o nyfiken, inte åksjuk men piper lite i bilen efter ett tag. Jag undrar om det är för tidigt att ta med honom eller om det är lika bra att börja vänja honom?
 
Jag hoppas att du inte tog honom från mamman? Kattungar måste vara 12 veckor innan man tar dem från mamman. Men om det var en moderlös kattunge är det ju en helt annan sak.

I övrigt tycker jag att det är större chans att vänja katten vid att vara på nya platser när den är liten. det blir svårare att lära en vuxen katt det.
 
En sådan liten hade då jag försökt att ha så mycket kontakt med som möjligt, och pojkvän är väl en del av familjen så att säga, eller förväntas bli åtminstonne.
 
Jag hoppas att du inte tog honom från mamman? Kattungar måste vara 12 veckor innan man tar dem från mamman. Men om det var en moderlös kattunge är det ju en helt annan sak.

I övrigt tycker jag att det är större chans att vänja katten vid att vara på nya platser när den är liten. det blir svårare att lära en vuxen katt det.
Jag hoppas att du inte tog honom från mamman? Kattungar måste vara 12 veckor innan man tar dem från mamman. Men om det var en moderlös kattunge är det ju en helt annan sak.

I övrigt tycker jag att det är större chans att vänja katten vid att vara på nya platser när den är liten. det blir svårare att lära en vuxen katt det.
jag tog honom 6 dagar innan han blev 12v då jag hade 5 dagar ledigt så kunde vara hemma med honom så han inte behövde vara sj.
 
jag tog honom 6 dagar innan han blev 12v då jag hade 5 dagar ledigt så kunde vara hemma med honom så han inte behövde vara sj.

Då var han bara 11 veckor och det var fortfarande olagligt att ta honom från hans mamma. De där sista veckor är viktiga för att han ska lära sig en massa saker som han behöver kunna.

Min första katt hittades ute ensam vid max 10 veckor ålder (tror veterinären som upphittarna tog honom till). Sen kom han till ett stödhem för en förening som räddar katter. Där hittade vi honom. Hos stödhemmet fanns en annan kattunge. Stödhemmet egen kattunge som var någon enstaka vecka äldre än honom. Där bodde han till han var 14-15 veckor (gissningsvis).

Han hade hela livet svårt att prata kattspråk. Vi skaffade en till katt när han var 1,5 år. En vuxen hona som också var från katthemmet. Vi såg tydligt på honom och hans reaktioner att han inte förstod vissa saker. Det var som om han inte förstod kattspråket. Jag tror att det kan ha att göra med att han inte fick vara med sin mamma tillräckligt länge. När honan vi skaffade vid ett tillfälle la sig bredvid honom och började tvätta honom lite försiktigt så såg han ut som ett frågetecken. Han fattade ingenting. Sen försökte han göra rätt, men det blev fel. Istället för att tvätta henne så nafsade han henne försiktigt i öronen. Vilket skrämde henne och sen såg jag inte några fler försök från hennes sida att tvätta honom. Det var synd. Han var väldigt social i övrigt.
 
Men inte behöver ni skälla på henne för att hon tog kattungen 5 dagar tidigt? Det är så kort tid att det inte kan ha betydelse. Bra för kattungen att inte behöva vara ensam i nya hemmet de först dagarna. Jag tycker nog att den ska vara hemma de första veckorna så att ni lär känna varandra innan du tar den med hit o dit.
 
Men inte behöver ni skälla på henne för att hon tog kattungen 5 dagar tidigt? Det är så kort tid att det inte kan ha betydelse. Bra för kattungen att inte behöva vara ensam i nya hemmet de först dagarna. Jag tycker nog att den ska vara hemma de första veckorna så att ni lär känna varandra innan du tar den med hit o dit.

Utöver att det är högst olämpligt för kattens utveckling är det olagligt.
 
Men inte behöver ni skälla på henne för att hon tog kattungen 5 dagar tidigt? Det är så kort tid att det inte kan ha betydelse. Bra för kattungen att inte behöva vara ensam i nya hemmet de först dagarna. Jag tycker nog att den ska vara hemma de första veckorna så att ni lär känna varandra innan du tar den med hit o dit.

Svensk lag säger 12 v. Inte "12 v eller när du har lust" utan minst 12 v. Det är jättebra att kunna vara hemma, men skaffar man djur är det ens plikt att kunna lösa saker utan att bryta mot svensk djurskyddslag.
 
Men inte behöver ni skälla på henne för att hon tog kattungen 5 dagar tidigt? Det är så kort tid att det inte kan ha betydelse. Bra för kattungen att inte behöva vara ensam i nya hemmet de först dagarna. Jag tycker nog att den ska vara hemma de första veckorna så att ni lär känna varandra innan du tar den med hit o dit.

Om man inte kan vara hemma med kattungen när den blivit 12 v kan man skjuta upp hämtningen ett par veckor. Mina kattungar flyttar vid 16 v ålder. Det finns inget negativt med att vänta.

12 v är minimum och visst kan ett par dagar göra stor skillnad.

Hur vanligt är det att folk tar åldersgränsen på valpar med attityden ”vad gör ett par dagar”? Jag skulle nog inte våga lägga ut ett inlägg som avslöjar att jag hämtat en valp före 8 v ålder på ett hundforum.
 
Men inte behöver ni skälla på henne för att hon tog kattungen 5 dagar tidigt? Det är så kort tid att det inte kan ha betydelse. Bra för kattungen att inte behöva vara ensam i nya hemmet de först dagarna. Jag tycker nog att den ska vara hemma de första veckorna så att ni lär känna varandra innan du tar den med hit o dit.
Tragiskt att läsa att du som tar kattungar på dina egna katter har en så slapp inställning. Du borde veta att det är långt ifrån okej att göra så. Det är inte för att det är kul att lagstifta som lagen om att en kattunge ska vara minst 12 veckor innan flytt har kommit till utan det är för kattens skull.
Det är tusen gånger bättre att sälja kattungen senare eller till någon annan om köparen inte kan hämta när kattungen är 12 veckor än att sälja kattungen tidigare.
 
Om man inte kan vara hemma med kattungen när den blivit 12 v kan man skjuta upp hämtningen ett par veckor. Mina kattungar flyttar vid 16 v ålder. Det finns inget negativt med att vänta.

12 v är minimum och visst kan ett par dagar göra stor skillnad.

Hur vanligt är det att folk tar åldersgränsen på valpar med attityden ”vad gör ett par dagar”? Jag skulle nog inte våga lägga ut ett inlägg som avslöjar att jag hämtat en valp före 8 v ålder på ett hundforum.

Seven var väl närmare 5 månader när hon flyttade hem till mig, just för att det inte passade när hon var 12 v. Inga problem alls, varken för henne eller mina andra.
 
Seven var väl närmare 5 månader när hon flyttade hem till mig, just för att det inte passade när hon var 12 v. Inga problem alls, varken för henne eller mina andra.
Om man inte kan vara hemma med kattungen när den blivit 12 v kan man skjuta upp hämtningen ett par veckor. Mina kattungar flyttar vid 16 v ålder. Det finns inget negativt med att vänta.

12 v är minimum och visst kan ett par dagar göra stor skillnad.

Hur vanligt är det att folk tar åldersgränsen på valpar med attityden ”vad gör ett par dagar”? Jag skulle nog inte våga lägga ut ett inlägg som avslöjar att jag hämtat en valp före 8 v ålder på ett hundforum.
Vildkattens ungar som vi fick nappa upp efter att ha hittat dem övergivna var leveransklara till jul (de bedömdes som 2-3 veckor gamla när vi hittade dem och sedan räknade jag 11 veckor framåt för att vara på den säkra sidan). Jag som aldrig skulle komma på tanken att lämna iväg en kattunge till den stress majoriteten har runt jul satte leveransdatum till första dagarna i januari. Flera hörde av sig och ville ge kattungarna som julklapp och jag svarade med ett leende att ett foto kan du slå in så kan du hämta katten efter nyår. Ingen av de hörde av sig mer och köparna som köpte ansåg att det var bra att få hem katten efter helgerna av samma anledning som jag hade satt datumet.
 
När jag pratat med vänner som är uppfödare brukar de flesta inte leverera förrän runt v 14-16. Ibland senare, som @MissFideli och @Sol redan påpekat. Hade en vän, där pga omständigheter hos nya ägaren, så flyttade inte ungen förrän i slutet på v 17. Men då var mammakatt rejält trött på sin avkomma så den stackarn fick utskällning och stryk med jämna mellanrum. :crazy:

Kastrerade hanen i hemmet var en snäll lekfarbror med stort tålamod som tur var.
 
Jag fick hem Sixten vid 11 v och två dagar. Då hade hans syskon redan flyttat och uppfödaren körde helt enkelt över honom till sin vän/min dåvarande svägerska och åkte bort samma kväll. Svägerskan hade inga kattsaker alls så vi fick ju helt enkelt hämta honom. Jämfört med mina andra katter som flyttat vid 14 resp 16 v så märks det jättestor skillnad. Sixten fattar liksom inte vad dom vill. Varken lekinviter eller gos, vilket leder till frustration hos dom och onödig stress hos Sixten. Han pratar inte katt. Det är rent ut hjärtekrossande att se. Så jo, några få dagar spelar jättestor roll. Märker skillnad på 14 och 16 v också, även om den inte är lika stor. Kommer inte hämta innan 16 v framöver och tycker nog att lagen borde ändras.
 
Jag fick hem Sixten vid 11 v och två dagar. Då hade hans syskon redan flyttat och uppfödaren körde helt enkelt över honom till sin vän/min dåvarande svägerska och åkte bort samma kväll. Svägerskan hade inga kattsaker alls så vi fick ju helt enkelt hämta honom. Jämfört med mina andra katter som flyttat vid 14 resp 16 v så märks det jättestor skillnad. Sixten fattar liksom inte vad dom vill. Varken lekinviter eller gos, vilket leder till frustration hos dom och onödig stress hos Sixten. Han pratar inte katt. Det är rent ut hjärtekrossande att se. Så jo, några få dagar spelar jättestor roll. Märker skillnad på 14 och 16 v också, även om den inte är lika stor. Kommer inte hämta innan 16 v framöver och tycker nog att lagen borde ändras.

Förut var det ju lagligt att ta hem dem när de var 10v... :cry: :cry:
 
Jag fick hem Sixten vid 11 v och två dagar. Då hade hans syskon redan flyttat och uppfödaren körde helt enkelt över honom till sin vän/min dåvarande svägerska och åkte bort samma kväll. Svägerskan hade inga kattsaker alls så vi fick ju helt enkelt hämta honom. Jämfört med mina andra katter som flyttat vid 14 resp 16 v så märks det jättestor skillnad. Sixten fattar liksom inte vad dom vill. Varken lekinviter eller gos, vilket leder till frustration hos dom och onödig stress hos Sixten. Han pratar inte katt. Det är rent ut hjärtekrossande att se. Så jo, några få dagar spelar jättestor roll. Märker skillnad på 14 och 16 v också, även om den inte är lika stor. Kommer inte hämta innan 16 v framöver och tycker nog att lagen borde ändras.
Jag fick hem min katt av misstag vid 11v (uppfödaren hade ”räknat fel” och detta fick jag inte veta förrän ett par veckor senare). Hon är idag en fullt fungerande katt som ”pratar kattspråk” alldeles utmärkt. Självklart ska man hålla sig till lagstadgade 12v men man behöver ju inte skrämma slag på ngn som gjort fel med att deras katt kommer få men för livet.....
 
Om man inte kan vara hemma med kattungen när den blivit 12 v kan man skjuta upp hämtningen ett par veckor. Mina kattungar flyttar vid 16 v ålder. Det finns inget negativt med att vänta.

12 v är minimum och visst kan ett par dagar göra stor skillnad.

Hur vanligt är det att folk tar åldersgränsen på valpar med attityden ”vad gör ett par dagar”? Jag skulle nog inte våga lägga ut ett inlägg som avslöjar att jag hämtat en valp före 8 v ålder på ett hundforum.
Nej och TS lär väl aldrig våga lägga ut ngt igen.....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 136
Senast: Sirap
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 042
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp