Ta med sig katten överallt?

Nikita åker med mig överallt. Jag är ganska mycket på resande fot, Bollnäs till Stockholm - två ibland tre olika ställen, ja inte varje resa. Hon följer med till landet, ja överallt. Men hon är den sortens katt som störtar ur buren med svansen rakt upp och sedan utforskar noga och därefter äter och dricker och somnar sött i en fåtölj. Det enda med Nikita är att ibland får hon för sig att jama hela resan vilket kan bli lite enerverande. Jag vet fortfarande inte varför hon är tyst vissa resor och jamar andra resor. Hon äter glatt godis och kollar upp ur väskan när jag öppnar den lite så hon är inte rädd eller har någonsin mått illa, men tja, hon jamar. :idea:

Min systers katt däremot är inte alls lika pigg på att åka, men han är en fd skyggis som brukar ligga och trycka första dagen eller så under en säng eller soffa på nya stället. Efter det brukar det gå bra. Båda är innekatter.
 
Min yngsta började jag ta med till stuga/husvagn redan efter ett par veckor. Hon är väldigt cool och har varit med till fjällen flera gånger, även på vintern (husvagnsboende). Ungefär varannan helg nu på vinterhalvåret tillbringar vi i fritidsboende, och det är helt normalt för dem båda. Men hon som jag började ta med som riktigt liten är definitivt enklare att ta med till nya platser, hon brukar få följa med och hälsa på ute i stugorna på landet. Hon är nog allmänt också en mer trygg individ än min andra dam. Samt en naturbegåvning i koppel (där började jag också nästan på direkten).

Jag är väldigt sugen på att tälta med henne också, men har inte riktigt planen för det klart för mig. Det är kattlåda, rymningssäkra inhängningsmöjligheter mm. Hon är dessutom en riktigt värmeälskande typ, så jag är inte helt säker på att hon skulle tycka att det var 100 % kul. ;)

För mer friluftskattinspiration kan jag tipsa om instagramkontot @ourvieadventures eller deras katts hashtag #vladimirkitten. :)

Men. Inte är katterna med överallt, och det finns definitivt tillfällen då jag känner mig hindrad av katterna att sticka iväg nånstans lite snabbt och oplanerat.
 
Alba på promenad i Björkliden. Det är inte tal om att gå på vandring med henne ;) men hon måste ju få känna lite fjälluft.

wp-image-465033686jpg.jpg


wp-image-2143631277jpg.jpg
 
Hur många av er tar med er katten när ni ska iväg över helgen/på semester? Jag är riktigt sugen på att skaffa katt men det som avhåller mig en smula är hur låst man blir? Vi har en hund som vi släpar med överallt när vi ska någonstans. Kan man göra samma sak med en katt? T.ex. till svärmor på landet, stuga i fjällen, hotellrum eller hälsar på lillebror i Sthlm eller kan man rent av ta med missen när man är ute och vandrar/tältar. Katten skulle isåfall vara en innekatt med koppelpromenader om det gör någon skillnad.

Jag är uppvuxen med katter på en gård och jag kommer ihåg hur pyssligt det var att skaffa kattvakt eller ordna med pensionat så fort man skulle iväg någonstans.

Så, hur mobil kan katten vara? :)

Min katt åker med mig så fort jag ska sova borta eller om jag är borta som tex på julafton när vi firar hos mina föräldrar :)
Sov över 2 nätter i mina föräldrars sommarstuga och eftersom att han alltid går ut i koppel var det inga problem där heller, bara extra spännande :)
Har en käck resebur och så en "hälsa på låda" hos tex föräldrarna och en kompis som varit kattvakt över en weekend :)

Kisse är så trygg med mig så han är lugn överallt men självklart nöjdast när han märker att vi är hemma igen! ;)
 
Min första katt som jag fick när jag var 5 år var med överallt. Seglade hela sommaren och gick i land på alla små öar, var med i roddbåt, åkte med till stugan i fjällen där han satt framför mig på snowracer'n, mormors stuga i skärgården osv. Hade honom nästan aldrig i bur, det tyckte han inte om. Han gick i sele med lång lina.

Han var 50% perser och bara 7-8 veckor när jag fick honom, mamman dog i en trafikolycka. Kunde vara lite knepig mot främmande men otroligt lugn och snäll med familjen. Jag brukade köra runt honom i min dockvagn, med sparkdräkt och mössa på huvudet. Han gillade det. :D

Viktigt att börja när de är små och att katten har ett lugnt temperament. Av de 5 jag har nu skulle endast 2 gå att ta med sig och endast 1 skulle tycka det var kul.
 
Min katt får följa med när jag besöker föräldrarna eller syskonen, har ca 25 mil till respektive. Han blir ibland lite uttråkad i bilen, så längre sträckor än så tycker jag väl att han kan få slippa att åka. Tåg gillar han inte alls (buss är ännu värre), så det blir bilen när vi ska åka.
 
Min första katt var med så gott som överallt. Vi såg till att ha en avskild vrå med transportbur (som han gärna sov i när inte jag fanns tillgänglig i sängen), toalådan och hans grejer. Numera har jag tre som prompt ska åka i samma bur så de får helst stanna hemma för mattes axlars skull :crazy:

Även många av de kattungar jag sålt är vana att vara med. De går i koppel på vandringssemestern, och följer med på övernattningar.

Min reservation för att ta med katterna är att de ska slippa träffa främmande djur (ffa katter). Även om många katter är social och öppna så har de inte samma mentala beredskap som flockdjuren när det gäller att lära känna nya individer, och för många katter är det känsligt att ha främlingar i reviret eller att vara inkräktaren. De stressen vill jag att de ska slippa, även om jag förväntar mig att de ska klara att ha främmande djur omkring sig på "neutral" mark.
 
Min katt får hänga med på det mesta. Han åkte mkt bil tidigt och har inga problem med det, oftast sover han.
Tåg och buss däremot tycker han är pest och pina, så jag anpassar mig och tar bilen när han ska med.
 
Ser att tråden är lite äldre men svarar ändå :
@Miniboll säger som flera - om man vänjer dem tidigt och katten är av den tryggare sorten brukar det gå utmärkt bra.
Min förra kisse som jag hade i 18 år, både flög med mig på planet över Atlanten och var van att åka buss, tunnelbana och tåg. Pendlade ett tag mellan Gbg och Norrköping och åkte spårvagn och tåg med honom över varje veckoslut . Samma katt älskade även att åka bil om han slapp vara instängd i väskan och istället fick sitta med väskan öppen i tak i mitt knä och kika ut.

Den andra kissen var lite mer reserverad men även hon vande sig att ofta åka med till mina föräldrar över helger och bo där, samt bo längre tid där när jag ibland åkte bort på annat längre tex semester.
 
Senast ändrad:
Ett litet tillägg: om man har en lite mindre trygg katt/alternativt far runt väldigt mycket mellan olika ”random” ställen dvs ställen katten inte kommer besöka fler gånger och kan ”boa in sig” i, så tycker jag det funkar väldigt bra att under sådana förhållanden låta kisse vara i ett enda rum i ett hus tex.
Man kan rätt enkelt tex ha en hög gallergrind så att en dörr slipper vara stängd, då kan katten ”hänga med” lite bättre än att vara regelrätt inbommad, samtidigt som den slipper hantera ett helt hus den inte känner till där den endast ska vara någon natt eller tre typ.
 
Jag hade glömt bort min tråd, men jag kan ju uppdatera hur det blev:). Vi skaffade en liten pojkabessinier för 1,5 år sedan. Började träna redan från start som många föreslog och han är världens enklaste katt. Han följer med på alla våra äventyr, cykelsemester, vandringar, dagsturer med långfärdsskidor och när vi är ute och tältar. Han kommer springande till hallen när man plockar fram selen, redo så att vi inte ska glömma honom:D Jag är toppennöjd med beslutet att skaffa katt och väldigt glad för all insperation och tips jag fick från alla i den här tråden:love:
 
Jag hade glömt bort min tråd, men jag kan ju uppdatera hur det blev:). Vi skaffade en liten pojkabessinier för 1,5 år sedan. Började träna redan från start som många föreslog och han är världens enklaste katt. Han följer med på alla våra äventyr, cykelsemester, vandringar, dagsturer med långfärdsskidor och när vi är ute och tältar. Han kommer springande till hallen när man plockar fram selen, redo så att vi inte ska glömma honom:D Jag är toppennöjd med beslutet att skaffa katt och väldigt glad för all insperation och tips jag fick från alla i den här tråden:love:

Åh vad roligt :love: Hur gör ni när han är med på vandringar och skridskor, springer han bredvid eller åker i något eller så? :o
 
Jag hade glömt bort min tråd, men jag kan ju uppdatera hur det blev:). Vi skaffade en liten pojkabessinier för 1,5 år sedan. Började träna redan från start som många föreslog och han är världens enklaste katt. Han följer med på alla våra äventyr, cykelsemester, vandringar, dagsturer med långfärdsskidor och när vi är ute och tältar. Han kommer springande till hallen när man plockar fram selen, redo så att vi inte ska glömma honom:D Jag är toppennöjd med beslutet att skaffa katt och väldigt glad för all insperation och tips jag fick från alla i den här tråden:love:

Åh så roligt! :heart
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Jag och min sambo har precis skaffat en kattunge att ha som sällskap till den gamla katten. Vi har läst om första mötet på internet...
Svar
5
· Visningar
1 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp