Ta med sitt husdjur

Whirlie

Trådstartare
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
 
Det är inte alls självklart. Jag räknar aldrig med att kunna ta med katterna, jag vill inte heller stressa dem genom att introducera dem för främmande djur bara för en kortare period. Katterna är vana vid att följa med och campa (i tält eller stuga) och hos några släktingar kan de bo i gäststuga eller stall med tillhörande rastgård. Katterna mår bäst hemma så jag försöker lösa det med kattvakt.
 
Hit kommer inga andra djur. Mina djur bor här, de är prio 1. Om nån "nära vän" skulle bli sur för det, är det ingen nära vän längre 🤷‍♀️
För egen del, skulle det aldrig falla mig in att ha åsikter om en sån sak. Visst skulle det vara tråkigt, men absolut inget som skulle få mig att se annorlunda på en vän/släkting.
Nu har jag katter, de flyttar man inte på lika lätt som hundar. Därför är det nog kanske mer självklart för oss att inte ta med djuren, än vad det är för hundägare.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?
Inte självklart alls. Nu har jag inga djur som kan följa med ändå och när jag hade hund var det aldrig ett problem, han var alltid välkommen. Hade hunden inte kunnat följa med på grund av vilken anledning som helst så hade jag bara respekterat det isåfall, ingen skillnad beroende på tillställning. Jag hade antagligen inte åkt iväg bara. På samma sätt förväntar jag mig att andra respekterar ifall jag inte vill/kan/orkar ha deras djur i mitt hem.
 
Beror helt på vem det är jag hälsar på. Hos min familj ser jag det som självklart att hunden kan följa med men de gillar djur och ställer ibland upp som hundvakter om det behövs. Hälsar jag på hos vänner får han följa med om det passar, annars inte.
 
Det är absolut inte något jag tar för givet, jag kan inte ta emot andras djur på något särskilt smidigt vis i det här huset heller. Däremot får ju folk acceptera med att jag inte kommer förbi på några längre besök om hund (och numera katt) inte kan följa med. Då blir det max ett par timmar, om alls. :)
 
Inte självklart alls. Mycket beror på djuret i fråga. Kommer det hit en hund som kan ligga lugnt och stilla innanför ytterdörren så OK om den annars skulle behöva vara alltför länge ensam hemma hos sig. Kommer det hit en hund som flänger hit och dit bland folk och irriterar min hund förpassas den till sin bil.
Jag kollar alltid om jag kan ta med min hund som även i större sammanhang vet att uppföra sig.
 
Jag har katter, och tar snarare för givet att jag inte kan ta med dem - om inget annat uttryckligen sägs. Oavsett tidpunkt och hur länge jag ska vara där.

Hit är inte andras hundar eller katter välkomna. Jag vill inte släppa ihop mina katter med andra djur i onödan, och är det bara för en kortare tid så är det imo inte värt riskerna och stressen som det medför.
 
Det beror på vart jag ska. Ska jag till mina föräldrar eller min moster så tar jag förgivet att det går bra att ta med hunden. De har inga egna husdjur längre och i ärlighetens namn förväntar de nog sig att jag tar med hunden.

Men andra i släkten frågar jag först. Jag har en superbra hundvakt så det är ingen katastrof ifall jag inte kan ta med henne.

Till mig får man ta med sig hundarna, men man får ta ansvar för dem själv. Jag brukar vara tillmötesgående under de få dagarna jag har besök. Mina hönor behöver tex inte vara frigående ifall jag har andra hundar på besök.
 
Det beror helt på ägaren och djuret... Så länge ägaren respekterar att det är mitt och kattens hem är det lugnt. Sedan har jag iaf på sommaren (eller när det inte är minusgrader) bra möjlighet att ta emot gäster med djur eftersom jag har en liten stuga på gården.

Nuvarande katt är hundvan så det funkar rätt bra med hundar (under förutsättning att det inte är sådana som försöker ha ihjäl katter, de kommer inte in på min gård och om det inte går att undvika kräver jag munkorg som inte är förhandlingsbart, min katt och mitt hem).

Kan garanterat smälla upp en hage när det inte är tjäle om någon vill övernatta med en häst också :D

Edit: Min egen kattracka får i allmänhet stanna hemma. Ska jag övernatta en natt har jag grannar som kan se till henne och jag tar med henne när jag åker till särbon.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?

Ptja jag har en hund är ensam så jag måste ha med den, annars kan jag inte hälsa på. Det vet mina vänner, ingen säger nåt om det och jag säger alltid för säkerhets skull att "är det ok om hund följer med?". Det är en artighetsfras, alla vet att det är en förutsättning. Men det har hänt att nån sagt ifrån och då blir det inget umgänge, inte mer med det.

Släktingar har det funkat med också, men när jag är hos släkten har jag oftast nån jag kan lämna hunden till om det kniper, men det har hittills bara hänt vid löp och det funnits hanhundar dit vi ska. I min släkt har det alltid funnits hundar så de är inga stora problem. Men generellt får man ha respekt åt bägge håll tycker jag. Måste man inte ha hund med så undviker jag det om det är till icke hundvant folk, men jag måste ju oftast ha med den av praktisk skäl och min hund är både liten och lättsam till sin natur så hon stör väldigt få.
 
Måste samtidigt erkänna att jag skulle bli förvånad om en vän eller släkting utan djur skulle säga att hunden (och katten) inte fick följa med om jag blev inbjuden. Känner jag någon tillräckligt väl för att överväga ett längre besök är de kompis med djuren också liksom.
 
När jag hade katt tog jag inte med dem till andra. De flesta i släkten hade hund då och det hade blivit både bökigt gör oss och stressande för katterna att bo med hund några dagar.

Hade jag haft hund hade det säkert gått att ta med om det var nödvändigt. Förutsatt att min hund då hade gått ihop med hundarna som bor där.
 
Katterna tar vi aldrig med någonstans, men för att kunna göra ett längre besök hela familjen någonstans behöver vi ta med hunden.

Frågar innan om det är en ny bekantskap vi ska hem till, men har det gått bra en gång räknar jag nog bara med att det gör det nästa också. Går det inte bra skulle jag inte ta illa upp för det, men jag skulle förmodligen inte försöka lösa hundvakt för att åka hem till någon och hälsa på heller utan då får besöket anpassas efter det.
 
Måste samtidigt erkänna att jag skulle bli förvånad om en vän eller släkting utan djur skulle säga att hunden (och katten) inte fick följa med om jag blev inbjuden. Känner jag någon tillräckligt väl för att överväga ett längre besök är de kompis med djuren också liksom.
Samma här. Alla som på något vis känner mig (inkl mina kollegor) vet att hundarna är prio 1 för mig. Nu kan de absolut vara ensamma hemma någon timme vid behov, men ska jag hälsa på någon blir det betydligt smidigare för mig om de följer med. Väl hemma hos andra så bryr sig mina hundar bara om att ha något mjukt att ligga på. Så länge de har det så märks de inte av direkt, vilket såklart underlättar.

Jag tar dock inte för givet att vi är välkomna och framförallt inte hos nya bekantskaper, annat än när jag åker till vissa hundägande vänner (då är det uttryckligen: "Jag borde hälsa på och så kan vi ta hundpromenader där och där"). Jag frågar alltid och pratar också igenom hur man ordnar med det praktiskt och skulle hundarna.

Mina hundar har varit med även till vänner som har katt. Det var ingen självklarhet och hade de sagt nej, katten blir för stressad så hade det tveklöst accepterats av mig. Det är lika ok som att folk säger "Nej, jag vill inte" utan motivering. Det är mina hundar. Andra behöver inte tycka om dem och det spelar ingen som helst roll vilken dag på året det är eller varför man träffas.
 
I ett sådant fall kommer jag med hund eller inte alls. Alternativet är att jag löser boendet på annat sätt och tittar in på något kortare besök.
För något mindre som en fika eller så, kan jag dock komma utan hund om det inte passar att ta med.
 
Tar det aldrig för givet, förutom hos mina föräldrar och hos svärmor. En vän vill alltid att jag ska ta med hundarna, men jag brukar ändå fråga om hundarna ska med eller inte. Annars får dom vara hemma eller ligga i bilen.

Har ingen vän som brukar vilja ta med sina djur hem till mig, men det skulle inte vara några problem om jag visste att hunden tex var svår att lämna ensam eller om det var en valp, men bara för att känns lite onödigt med tanke på våra hundar och katter.
 
Hur självklart är det för er att få ta med ert husdjur när ni åker och hälsar på släkt och vänner, och sover kvar en eller flera nätter?

Hur skulle ni reagera om en nära vän/släkting nekade er att ta med djuret med hänvisning till välmåendet för husdjur som finns i hemmet ni vill besöka? Alternativt att denne inte har tid/ork/möjlighet att ordna för ditt husdjur så det ev skulle funka (t ex iordningställa avskilt uthus på gården/stängsla in eller stänga av delar av bostaden?)

Är det skillnad om det är en vanlig helg eller högtider såsom jul-, nyårs-, midsommar- eller födelsedagsfirande?

Det är helt ok för min släkt att säga att man inte vill ta emot mina djur.

Såklart respekterar jag andra människors önskemål om vad som gäller hemma hos dem, och jag skulle inte tjura för att inte få ta med hund/katt/undulat/minigris eller vad jag nu delar hus med själv.

Däremot kan det ju bli så att jag själv inte kan fixa djurvakt och då helt enkelt får stanna kortare tid hos dem, men det är ju inte deras ansvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp