Bukefalos 28 år!

Ta med valp på semester?

LiZH

Trådstartare
Hej!
Vi har efter mycket funderande och övervägande kommit fram till att det är en hund som saknas i våran familj;). Nu står vi här med ett angenämt dilemma- ändock ett dilemma. Vi har hittat en valp som kan vara Den Rätta. Den lilla Bichon havanais valpen är född i mitten av januari och, om vi vill ha den, kommer att vara lite drygt fyra månader när den kommer till oss (direkt från uppfödaren-valpen är uppfödd inne hos familjen och det verkar vara en trevlig uppfödning). I mitten av juli, när valpen är 6månader och i så fall kommer att ha varit hos oss i 2månader, är det meningen att vi ska åka "hem" på semester. Det betyder 2 flygningar (2,5tim + några timmar väntan på flygplats+55minuter flygning till) och sedan en timme i bil. Väl framme är vi i familjens sommarstuga. Där kommer förutom vår familj även mina svärföräldrar, svägerska och hennes son (10år) samt svärisarnas katt (som är hundvan) vara. Sa totalt 5 vuxna och fyra barn i åldrarna 7-15 (tre av dem är våra). Stugan ligger i skogen vid en sjö, med två grannfastigheter-där finns det katter o hundar(dock ej lösspringande hundar). Vi ska vara där i 17dagar och sedan är det samma resa hem igen.

Fixar en 6månaders valp detta efter att ha varit hos ägarna i 2månader? Eller kommer den bli stressad av den nya situationen. Jag tänker mest på att i stugan så springs det ut och in(barnen mer vilda än tama när de är på grönbete),dörrar står öppna, valpen kan vara lös osv-men vad händer med träningen då(typ att stanna, vänta osv). Självklart kan jag träna valpen där också men det är klart att det är ett helt annat liv än hemma i vardagen. Vi har en egen liten gäststuga på tomten så lugn och ro kan valpen hitta-men om den kommer till ro vet jag inte...

Dessutom- hur är en sådan resa för en valp? Är det för mycket? Han är ju liten så han kan åka i kabinen med oss (något annat kommer inte vara aktuellt eftersom han inte kommer vara ensamhetstränad för så länge ändå!)men det är ju ändå bullrigt etc.

Alternativet är att vi tackar nej till den här valpen. Uppfödaren har en kull född i slutet av april och som vi ev kan få tinga en valp(beror på om de som står före oss på väntelistan väljer en tik el hane-tar de en hane finns det ingen kvar till oss) ur och den kan stanna hos uppfödaren tills vi kommer hem i början/mitten av augusti. Det är ju såklart ett bra alternativ-det är bara det att just färgställningen på den valp som nu är fyra månader är sååå fin och vi är dessutom lite otåliga;). Däremot vill jag absolut inte utsätta valpen för något som kan skada/hämma dess utveckling.
Ett tredje alternativ är att lämna valpen hos uppfödaren under semestern men det vill jag inte. Jag tror att det är bra om den är med oss första månaderna.

Tacksam för proffsiga synpunkter!
 
Tack för ditt svar!

Ja, resan är utomlands- till Sverige. Vi bor i Schweiz och åker "hem" till Sverige pa semestern. :)
 
Förutom det MiniLi skrev, som jag håller med om, så vill jag bara tipsa om att om valpen inte har tillräckligt bra lydnad för att stanna, komma på inkallning och inte rymma så är det ju enkelt att sätta upp ett kompostgaller eller en barngrind för dörren. Då kan ni ha öppet ändå, men valpen stannar där den ska vara.
 
Det ni måste kolla upp är först och främst införselregler till Schweiz och även dom tillbaka till Sverige. Det kan vara så att det krävs rabiesvaccinering för att få komma in i Sverige igen + avmaskning av veterinär mm.

Själv skulle jag nog låta valpen vara hos uppfödaren den korta tiden - känns mycket lugnare och tryggare för valpen - och den kommer ändå ha kul med sina "gamla kompisar" där under tiden :) 17 dagar gör varken till eller från när det gäller er relation och träning.
 
Tack för svar! För införsel till bägge länderna krävs rabiesvaccin senast 21 dagar före resa. Eftersom hunden finns i Tyskland är den redan vaccinerad vid 3 månaders ålder ( många tyska hubdar säljs t schweiz) så det är redan klart. Men trots att papper etc är ok är jag ändå lite orolig för svenska tullen. hem borde vara utan problem eftersom hunden kommer ha ett schweiziskt pass ( och eu-pass). klarar en valp 17 dagar hos någon annan?;) och klarar jag 17 dagar utan hunden:cry:.
 
Nu hänger jag inte med. Valpen finns i Tyskland nu säger du och ändå har du möjlighet att lämna den hos uppfödaren när ni åker ? men då kommer den ändå åka fram och tillbaka mellan Sverige och annat land ? Får inte ihop det riktigt :)

Ska den alltså först till Sverige och sen iväg till Schweiz på semester ?
 
Hej! ja, valpen är i Tyskland, men det är bara en knapp timme med bil från mitt hem i schweiz;). Så vi hämtar valpen med bil och tar in den i schweiz med ett Eu-pass, sedan en vet.bes. igen inom tre dygn i schweiz så får den sitt schweiziska pass också. Sedan, efter två månader, ska vi t sverige på semester. europa är stort men schweiz är så litet så vi har nära till landsgränserna.:)
 
Tillägg: därför oroar jag mig inte för schweiziska tullen när vi kommer från senestern eftersom de redan kommer ha släppt in valpen en gång från Tyskland och den kommer desdutom ha båda passen. Hajar du;)?
 
Och jag vet inte varför jag oroar mig för svenska tullen-hunden har ju eu-pass. kanske för att goda vänners hund fastnade i tullen, men de hade missat de gamla reglerna om att det var tvunget att gå 90 dagar efter vaccinet-så deras lilla vovve fick tillbringa två månader på tullens hundpensionat i danmark... Egentligen är min oro hur valpen fixar själva resan och miljöombytet under semestern-och hur den mår efteråt. :)
 
Dubbellkolla införselregler för både schweiz och sverige. Om den nu kommer ha alla vaccinationer och har EU-pass redan när ni får den så är det säkert inga problem.

Jag hade tagit med hunden. Annat om ni typ skulle till något mer exotiskt land med konstiga sjukdomar, men i ert fall känns det rätt så safe.
 
Sa lange allt pappersjob ar i ordning skulle jag definitivt ta med valpen till Sverige. Se bara till att Veterinaren verkligen har stamplat overallt dar det ska stamplas och att alla underskrifter som behovs ar precis pa avsedd plats. Sist jag kom in i Sverige med hund var tulltjanstemannen valdigt otrevlig for att veterinaren inte hade stamplat det sista papperet, avmaskningen, utan bara signerat det. Han hotade med att om man inte har alla papper i ordning kan vi skicka tillbaka hunden. Minsann. Vilket inte riktigt ar sant, men det lat ju bra sa dar halv sju pa morgonen nar SAS hade "tappat" en annan passagerare's hund mellan New York och Stockholm. :crazy: (om det inte ar gjort far hunden bara en ny avmaskning av veterinar pa Arlanda, so det enda som kan skapa riktiga problem ar om den inte ar chippad eller rabies vaccinerad)

Vad det galler valpen's stressniva kanner ni hur det kanns. Blir den stressad far ni hantera det da och skapa rutiner for sommaren som gor att den mar battre ...

Jag tar med mig bada mina till Sverige for sommaren i ar. Det viktigaste forutom att ha alla papper i ordning ar att be flygvardinnan fraga i cockpit om hunden ar med pa manifestet och alltsa lastad i planet precis innan de stanger dorrarna. Da jag vagrade satta mig innan jag fick svar gick det hur smidigt som helst.:p
 
Tack för svar!
Nu sitter jag här och tänker ja nej ja nej ja nej ;). min man tycker att vi kan vänta och ta en valp efter semestern men den som vi sett nu är ju så fiiin. Ska nog åka o titta i helgen, då smälter säkert mannen också .
 
Hej! ja, valpen är i Tyskland, men det är bara en knapp timme med bil från mitt hem i schweiz;). Så vi hämtar valpen med bil och tar in den i schweiz med ett Eu-pass, sedan en vet.bes. igen inom tre dygn i schweiz så får den sitt schweiziska pass också. Sedan, efter två månader, ska vi t sverige på semester. europa är stort men schweiz är så litet så vi har nära till landsgränserna.:)

Ah då är jag med.
 
För Sverige gäller att den ska pass, vara märkt och ha godkänd rabiesvaccination vilket är lika med att det ska ha gått minst 21 dagar sedan den blev vaccinerad. Schweiz har samma regler som om det var ett EU-land-
Avmaskning behövs inte längre till Sverige bara om den ska till Norge.
 
Tack för svar! Vi ska hämta valpen nästa helg( iiihhhh:banana:) så vi har ju tid att dubbelkolla allt innan sverigeresan i slutet av juli. Vi tar med valpen har vi bestämt, det tyckte uppfödaren också. Min man är superstressad att flyga med valp så vi ska boka om honom ( mannen alltså)till ett annat flyg- det hjälper inte valpen att han är med och stressar runt;).
 
Tack for den informationen ... det har andrats aven harifran ser det ut som. :D Da jag har valt (delvis for att mina valmojligheter att flyga hela vagen ar mycket sma) att kora ca: 15 timmar och flyga direkt fran NY till Stockholm har avmaskningen bekymrat mig da kravet var att den skulle ske mindre an 24 (eller var det 48?) timmar innan avgang. Hur som helst kandes det snavt med tiden.
Nu blir det till att lasa fler blanketter. :)
 
Da har jag en till fraga ... finns det nagot annat satt att fa tag pa blanketter fran Jordbruksverket (email tillexempel) an att skicka med "snail mail" till en address i Sverige? Annars far jag lita till att USDA har ratt uppgifter och att deras blankett fungerar for Sverige ocksa. Suck.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 948
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 551
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 634
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp