Ta ner sjuka fruktträd?

Vi har nog lite olika tankar om vad ett bra träd är :)

Då blir det väl att ta ner dem. Men med tanke på att jag bor mitt i en skog lär det finnas mer smitta runt om? Och nya äppelträdet som än så länge är friskt, ska jag ta ner det med tror du?
Nej du ska inte ta ner ett friskt träd. Jag tar inte ner sjuka heller iom att området är så extremt smittat så det inte blir någon skillnad. Tr'd kan leva ganska länge med kräfta om det inte sätter sig helt illa
Jag kan inte lova att det är kräfta men tycker som sagt det ser ut som försök till övervallning av kräftsår.

Titta igenom info på den här sidan. De har en vettig tanke om hur träden ska hanteras http://www.juniper.se/tradvard/index.html
 
Nej du ska inte ta ner ett friskt träd. Jag tar inte ner sjuka heller iom att området är så extremt smittat så det inte blir någon skillnad. Tr'd kan leva ganska länge med kräfta om det inte sätter sig helt illa
Jag kan inte lova att det är kräfta men tycker som sagt det ser ut som försök till övervallning av kräftsår.

Titta igenom info på den här sidan. De har en vettig tanke om hur träden ska hanteras http://www.juniper.se/tradvard/index.html
Då låter jag dem stå och naturen ha sin gång, och hoppas att nya träden klarar sig bättre än de gamla :)
 
Visa bifogad fil 77462

Stammen på körsbärsträdet ser ut såhär hela vägen upp till förgrening (varav en är levande). Ca 30 cm upp alltså.

Och ja, det har kommit upp lite gräs precis vid stammen men det är täckt runt om.
Här är en typisk påkörnings/trimskada som vi ofta får när man släppt upp gräset för nära stammen och någon nitisk person kör på trädet med trimmern eller gräsklipparen. Skadan har sedan lett till ett rötangrepp, otroligt vanligt tyvärr och ytterligare en anledning till att hålla fritt från gräs runt stammen.
 
Här är en typisk påkörnings/trimskada som vi ofta får när man släppt upp gräset för nära stammen och någon nitisk person kör på trädet med trimmern eller gräsklipparen. Skadan har sedan lett till ett rötangrepp, otroligt vanligt tyvärr och ytterligare en anledning till att hålla fritt från gräs runt stammen.
Ah, ja, de har använt åkgräsklippare här innan jag flyttade in. Sen dess har det varit täckt runt träden och lieslåtter mellan, men det var väl kört från början där då.
 
Här är det bara felaktigt beskare, för mycket lämnat och felvinklad snitt , det bästa är att vinkla om snittet så att trädet kan valla över såret. Ett litet rötangrepp som synes men borde inte vara svårt att vala över.
Inte lönt. Som du ser är det knappt några löv kvar på trädet, det har inte vuxit något på alla de år jag bott här, och ett annat äppelträd gick samma öde till mötes. Så något är det ju.
 
Röta, olika bakterier och "skit" som kommit in genom såren. Behöver inte vara konstigare än så.
Nej, det har jag inte nödvändigtvis tänkt heller. Jag har bara funderat på om det hade hjälpt mina nya träd att ta bort de gamla. Men det verkar det inte finnas några raka svar på heller :)
 
Inte lönt. Som du ser är det knappt några löv kvar på trädet, det har inte vuxit något på alla de år jag bott här, och ett annat äppelträd gick samma öde till mötes. Så något är det ju.
Om det är så att de släppt gräsmatta in på stammen så har de sannolikt kvävts, det är också väldigt vanligt, samma om de planterats för djupt, blir samma effekt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp