Ta ner stor gran

cassiopeja

Trådstartare
Någon som har några erfarenheter av att ta ner en ca 25-30 meter hög gran på en villatomt?

Vi har nu börjat fundera över att ta ner vår fina gran, dels för att få lite mer ljus och rymd på tomten, dels för att kunna utnyttja den delen av tomten. Vår tomt är bara 800 kvm, varav byggnaderna tar ca 120 kvm, uppfarten tar ca 100 kvm och "gran-hörnan" tar nästan 100 kvm... Det känns som att det förhållandevis är lite för stort utrymme att undvara på att ha en stor gran och ett mörkt hörn där inget växer.

Idag parkerar vi bilar under granen (lägsta grenarna sitter över 2 meter upp från marken, så det är som ett helt rum under granen), men bilarna blir ju barriga och kådiga och skitiga, så det är ju inte optimalt. Jag är bara rädd att jag ska ångra mig. Har svårt att föreställa mig hur det kommer se ut utan granen, och den är verkligen jättefin, pampig och mäktig. Helst skulle jag vilja flytta den till en bit utanför vår tomt... :angel:

Sambon har tjatat på att ta ner granen ända sen vi flyttade in, och hittills har jag tvärvägrat. Men nu börjar vi prata om att lägga sten på uppfarten (den är som en grusväg idag, inge snygg alls), och eftersom det kräver att vi måste gräva ur marken för att skapa ett stabilt underlag så skulle det innebära att vi skulle behöva kapa granens halva rotsystem (granen står ca 1 meter från uppfarten). Är lite rädd för att den skulle bli lite "ostadig" utan halva sitt rotsystem, och tanken på att få en 30-metersgran på hustaket är inte så lockande... Och det skulle ju också vara roligt att få möjlighet att försöka göra lite "fint" på tomten, istället för att känna att det inte är någon idé för att det ändå bara är en stor gran ivägen. :D

Äsch vilket veligt inlägg, jag vet inte riktigt vad jag vill... Är det någon som har några åsikter - ta ner gran eller inte ta ner gran?
Och någon som vet vad det kan kosta (jag antar att vi måste ta ner den i sektioner)?
 
Sv: Ta ner stor gran

Beroende på vilka ni anlitar så får du räkna med att det går loss på minst 2000 kr att ta ner den, sen får ni fixa bort veden men det brukar inte vara några problem. Många annonserar på Blocket att de skänker veden mot att intresserade även tar med sig riset och på så vis får de allt bortstädat. Fäller ni granen behöver ni troligen fräsa bort stubben med, men det har jag ingen aning om hur mkt det kostar, 5000 kr totalt?

Det är tungt att fälla ett stort träd, men med tanke på att ni har en liten tomt kanske det ändå kan vara värt det?
 
Sv: Ta ner stor gran

Här på gården står det två jättegranar i varsitt hörn av den norra delen. De är inte i vägen men som du säger så tar de mycket plats... har tänkt göra grillplats där, förr eller senare. Jag och min sambo har velat i några år nu över vad vi ska göra med granarna.

Antingen kan man fälla dem själv men det känns liiiite osäkert. De står bara ca 6-7 meter från huset och på andra sidan finns en elledning. Lite för små marginaler kanske. Pappa har pratat om linor eller att ta den i bitar, men jag tycker det låter farligt... :D

Man kan ju även hyra in proffshjälp och kanske blir det så för oss.

Två vänner tog bort en gran från deras gård med hjälp av en inhyrd grävskopa (eller nån större typ av maskin iallafall). Den nöp fast en klo på mitten av granen och höll i medan vår kompis sågade av den. Sedan lyfte maskinen granen över huset (en enplanare) och körde den en bit uppför gatan till en granne som ville elda upp den. Kostade 500 kr, kvar var bara stubben. Smidigt!

Egentligen skulle jag vilja ge bort en till kommunen, den är enormt vacker och skulle vara gudomlig på torget till jul. Men det är omöjligt, den kan inte komma ut i helt skick om man inte använder helikopter...

Tar vi ner dem så har jag tänkt återplantera nåt lämpligt träd, för det kommer att kännas väldigt kalt till en början!
 
Sv: Ta ner stor gran

skylift motorsåg kapa lagoma delar som får ramla ned om det är en traktorgrävare så kan den fixa stubben det är massor med energi i dom grövre delarna av kvisten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 386
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 927
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp