ta nya tag...?

lady_vip

Trådstartare
Jag är en människa men höga mål och det avspeglar ju sig i viss mån i mina djur, som går under höga krav. Men men Loka har inte det funkat, hon kan inte mäta sig med många av kraven och det har varit omplanering och omtänkande hela tiden, dvs det är inte mycket som har stämt med mina förhoppningar...

Jag köpte ju henne för att få en bra eftersökshund, samtidigt intresserade rasen mig och de kunde ju inte vara sådär odugliga som vissa sa. Va det nån som kunde få ordning på en sån så tyckte jag att jag kunde det. :angel:

Spåra är dock inte alls Lokas melodi... Hon har inte förmågan att koncentrera sig på det sättet och jag har än en gång funderingar på att skita i spårningen, men det blir väl till att börja om från början för typ femhundratrettioelfte gången... Hon har ju dock klarat anlagsklassen utan problem, men jag vill ha en riktig eftersökshund som jag kan lita på i alla lägen.

Tänkte ju iaf dessutom att jag skulle meritera henne i lydnad, högt. Hon är faktiskt superduktig, men efter att 3 gånger blivit påhoppad på appelplan så är inte platsliggning hennes grej och jag är ju rätt så beroende av den poängen. Vi har tävlat ettan, men hon gick upp från platsen innan jag hann vända mig och satte sig bredvid mig, där sitter hon sen tills vi ska gå från plan...
Det var i vintras och jag har enbart sporadiskt tränat lydnad under detta året, dels pga hennes sjukdom, dels eftersom jag inte kände för det. Vi har tränat rätt så mycket trygghetsövningar, dessutom har hon mognat och jag kan faktiskt ställa högre krav på henne så jag tror tiden är inne för att ta det där förstapriset och gå uppåt.

Fågeljakten är det enda som har funkat, det som jag inte lägger så mycket energi på, där får jag igen allt slit på lydadsplanen (hon kunde ju hela ettan vid 6 månaders ålder...) och hon är dessutom en utmärkt apportör något jag knappt har lärt henne utan mest lekt fram.

Så visst finns det hopp, men nu behöver jag er hjälp!! Jag ska tävla på den mest utmärkande platsen i Sverige så klart, Stora Stockholm... Precis som förra året, det är dels av praktiska själv (åker upp över helgen med ett stort gäng hundungdomar och ställer ena dagen, hundra som ej ska tävla får inte gå in andra dagen och då får vi stå utanför från 06.00-18.30...) och för att ja va tusan, tävling som tävling, hon är hyffsat störningsoberörd.

Jag behöver alla tips som gäller platsliggning (stadgan framförallt), även tips på ett snabbt läggande undre gång, hon är hyffsat snabb men det kan bli segt. Jag vill också veta hur du tränade din hund inför ettan. Som sagt, hon kan det mesta, men jag vill ha henne ett snäpp "högre" utan att hon blir stressad. Ex, hur du får din hund att hålla koncentrationen med ögonkontakt under hela fritt följ...?

Kan ju tillägga att jag kommer träna mesta dels själv, men har goda möjligheter till stabila träningskompisar, som sagt hundar stör inte henne förutom i platsliggning.

För nu ska det där första priset komma så vi kan börja koncentrera oss på nåt nytt, det har varit för mycket motgångar...

Giv me your best!!

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Det enda tipset jag har är att lägga plats......hela tiden och jämt och ständigt. Ryck tag i allt som rör sig och tvinga dem att lägga plats med dig. Lägg plats med andra hundar sisådär sjutton gånger om dagen. Det enda som egentligen avhjälper en hund som går upp är att lägga massor med plats.......jo just det, och att stå kvar. Alltför många är pigga på att trampa iväg från hunden för tidigt. Har man en hund som gått upp gör man bäst i att stå kvar vid hunden tills den kan ligga även om alla andra hundar i gruppen går upp och fjantar runt.

Till sist, om du inte känner att hon är helt hundra på platsliggningen på tävlingsdagen...lägg inte hunden. Platsliggning är det enda moment som jag anser att man ska ha helt färdigt innan man tävlar. Har man inte det får man avstå. Detta därför att det är det moment där andras hundar än ens egen kan bli påverkade.
 
Sv: ta nya tag...?

Att stå bredvid henne när hon ligger kan vi göra under full agilityträning eller nåt liknande med enorm störning, jag är hennes trygghet och då ligger hon gärna. Men när jag går, då börjar ålandet... Jag har henne alltid med mig när jag har kurs, lägger henne på plan och försöker gå runt och få henne att ligga kvar och visst börjar det funka, men hon känner också de andra hundarna då. Hon har 2 gånger blivit attackerad av en rasfrände och kommer det en sån i på plan så lägger hon sig inte öht...

Jag tänkte samma sak som dig när det gäller att inte lägga på tävlingsdag, vill inte förstöra för alla andra genom min osäkra hund... Dock lyckades jag fixa till mig (kontakter är bra att ha :angel:) så att jag var på kanten, så ingen annan hund gick upp pga min hund, dessutom vet jag att går hon upp så är det raka vägen till mig som gäller i lugn takt.. Men visst, jag håller med, gud nåde den hund som drar upp min;)
Nästa gång blir bara en nästa gång om platsliggningen sitter, jag klarar mig ändå inte utan dem poängen.

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Du är nog inte den första som råkat ut för problem med denna ras.

Har du tränat in ligg med visselpipa?
Prova annars att göra det. Benhårt krav på lydnad direkt. När signalen kommer skall bara "benen försvinna" under hunden i alla lägen. Även om fågel eller djur drar framför nosen. Träna detta i alla lägen och terräng och även i störning.
Lyder inte hunden korrigera , gå tillbaka och lägg hunden på samma plats.
OBS! Locka aldrig på avstånd upp hunden från platsliggning för då får du en hund som chansar och lyfter själv.
Börja lägg hunden utan störning och sedan ökar störningen. Gå runt gå tillbaka och beröm innan den får gå upp. Varje gång hunden går upp själv korrigera tillbaka till samma plats som den låg.
Det är det som vi med fågelhundar ständigt får öva på, och det som gör att andra "fastnar" för dessa "lydiga" jakthundar.

Låt bruks vara om du har en trevlig fågelhund och träna och använd den som sådan.

Spårningen? Din hund ska klara spårning utan problem. Prova lägg attraktiva spår som hunden gillar och låt dem bli gamla. Problemet är ofta att man övar på för färska spår, och då slarvar hunden, det är för enkelt. Den gillar att apportera, dra då ett smaskigt vilt (ej gammalt eller skämt) och låt det gå flera timmar innan den får spåra, då måste den koncentrera sig och då brukar det gå bra.
 
Sv: ta nya tag...?

Det råkar ju vara så att min hund är en ovanligt lyckat representant av rasen, då hon ju självklart har sin kvaliteer och jag tror ju inte hennes problem är direkt rasbetingade utan mer knutna till de obehagliga upplevelser hon har varit med om. Jag har lyckats fostra en tysk jaktterrier utan problem, så själva rasen i sig är inte problemet.

Jag har inte tränat med pipa från början, men vi tränar in det nu. Anledningen är att jag faktiskt inte tänkte ha henne som fågelhund, dels för att jag inte har fågelmark och dels för att hon som sagt skulle gå på eftersök. Hade jag skaffat en fågelhund idag hade jag haft en pointer...

Att träna så som de beskriver gör jag varje dag, lägger henne och går. Går hon upp så lägger jag igen. Jag har provat olika korrigeringar, allt från hårda till den "tysta" varianten, men hon är som ett öppet kort på platsen. Och jag har ALDRIG kallat in henne från ligg, så inte ens det kan man skylla på.

När det gäller fält så har jag sitt i stället för ligg eftersom vi har haft en del problem med ligg, hon lärde sig inte ligg ordentligt förrän vid 14 månader och jag är som sagt en träningsmänniska som är benhård, men hon hade supersvårt för det.
Så att lära just denna hunden ligg med fälleben är nog i stort sett omöjligt, risken är att jag knäcker henne då hon är en vek individ.

//e
 
Sv: ta nya tag...?

Det råkar ju vara så att min hund är en ovanligt lyckat representant av rasen, då hon ju självklart har sin kvaliteer och jag tror ju inte hennes problem är direkt rasbetingade utan mer knutna till de obehagliga upplevelser hon har varit med om. Jag har lyckats fostra en tysk jaktterrier utan problem, så själva rasen i sig är inte problemet. Folk som har hund av samma ras brukar faktiskt beundra min hund just för att hon är så duktig, lyhörd och välfostrad, så själva problemet är inte rasrelaterat... Va bara tvungen att förklara detta först...

Jag har inte tränat med pipa från början, men vi tränar in det nu. Anledningen är att jag faktiskt inte tänkte ha henne som fågelhund, dels för att jag inte har fågelmark och dels för att hon som sagt skulle gå på eftersök. Hade jag skaffat en fågelhund idag hade jag haft en pointer...

Att träna så som de beskriver gör jag varje dag, lägger henne och går. Går hon upp så lägger jag igen. Jag har provat olika korrigeringar, allt från hårda till den "tysta" varianten, men hon är som ett öppet kort på platsen. Och jag har ALDRIG kallat in henne från ligg, så inte ens det kan man skylla på.

När det gäller fält så har jag sitt i stället för ligg eftersom vi har haft en del problem med ligg, hon lärde sig inte ligg ordentligt förrän vid 14 månader och jag är som sagt en träningsmänniska som är benhård, men hon hade supersvårt för det.
Så att lära just denna hunden ligg med fälleben är nog i stort sett omöjligt, risken är att jag knäcker henne då hon är en vek individ.

//e
 
Sv: ta nya tag...?

Ja jag har liten erfarenhet av rasen, i praktiken bara träffat en på träning. En trevlig tik som blev helt konfys när hon kom in bland andra hundar.

Hjälper inget får du kanske lov att fundera på hur de gamla tränarna gjorde med sina hundar när de skulle träna ligg. Det hade hunden sittande och satte in en arm bakom frambenen och tryckte fram frambenen och knuffade omkull hunden med den andra handen. Det spelar ingen roll hur hunden landar, den skall ner. den får absolut inte komma upp förrän du gett din tillåtelse. Efter några övningar så lägger sig hunden så den ligger bekvämt. Kanske inte någon rolig metod men om du är tuff och aldrig ger hunden en chans att resa sig, så blir det till slut resultat. Du ska inte göra hunden illa utan bara visa att du kräver lydnad.
Problemet är att man börjat med ligg utan att vara 110% konsekvent och det har hunden lärt sig utnyttja.

Envishet är det enda som hjälper.
 
Sv: ta nya tag...?

Det är en ju en svår ras, så jag vet att många har dåliga erfarenheter, i stort sett alla mina jaktkompisar tyckte jag va dum i huvudet som skaffade en weimaraner... Men hon har bevisat en del, dock råkar jag fått tag på en bra individ genom effektivt detektivarbete bland Sveriges uppfödare:) Men svåra Ws finns det gott om, i stort sett alla faktiskt.

Fast hon lägger sig på kommando, utan problem och rätt snabbt, med glädje. Sen ligger hon där, i alla lägen, tills jag lämna henne för långt... Då reser hon sig, sänker huvudet, lägger svansen mellan benen och slokar med öronen, hon VET att det är så fel, men hon kan inte låta bli... Det är det som gör att jag inte vill banna henne mer och skälla på henne. Visst har jag provat att bli arg och dra ner hunden, men det ger inte resultat och hon blir ju inte direkt tryggare.
Så ligg kan hon, men inte stanna kvar, så ju mer jag tänker på det så är det inte ligg vi ska träna på, utan stanna kvar...

Hann inte svara på det med spårningen innan.... Jo, hon spårar rätt så bra för att vara fågelhund egentligen, vindar mycket lite och är ganska nogrann, men det är koncentrationen även här. Hon tog anlgasklassen med högsta betyg och jag tänkte nu gå öppen klass för att få det där CH:et så att jag kan börja köra på skadat vilt i vinter. Dock får jag väl skjuta på det en säsong till för helt plötsligt kan hon inte koncetrera sig på varken 24-timmarsspår, 5-timmarsspår eller knappt ett halvtimme gammalt släpspår...

Vi har spårat en del släpspår med kanin och det går bra, dock fick jag lägga det lite på hyllan eftersom vi har mycket kanin här nere och hon blev lite konfunderad då det kom massa kaninspår i viltspåret.

Får nog trots allt börja om med spåret igen, det är nåt som har gått snett på vägen. Jag jagar med en av Sveriges mest kända eftersöksjägare och han tror att det kan va hennes sena mognad som gör det, att det helt enkelt inte klickar i huvudet eftersom hon är så himla ojämn.

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Tror också att det kan vara omognad men som sagt rasen har haft svårt att övertyga i jaktsammanhang.

Du bor ju i skåne, har du hört talas om mässan på Bosjökloster. Där finns de riktiga storfräsarna på hunddressyr och ger råd och hjälp. De kör uppvisningar och du är välkommen att ta med din hund och få råd där. Bl.a Sten Cristoffersson är där, samt flera rasexperter. Det finns även hundparkering om du vill lämna hunden och gå runt på egen hand

www.bosjokloster.se
 
Sv: ta nya tag...?

Pangare skrev:
Tror också att det kan vara omognad men som sagt rasen har haft svårt att övertyga i jaktsammanhang.

Du bor ju i skåne, har du hört talas om mässan på Bosjökloster. Där finns de riktiga storfräsarna på hunddressyr och ger råd och hjälp. De kör uppvisningar och du är välkommen att ta med din hund och få råd där. Bl.a Sten Cristoffersson är där, samt flera rasexperter. Det finns även hundparkering om du vill lämna hunden och gå runt på egen hand

www.bosjokloster.se

Vi ska till mässan och funderar på om vi ska ta med vovven eller ej. Vet du hur den här hundparkeringen är utformad? Sitter de i burar? Tänkte höra om det kanske var ett alternativ!?

/Timsetim
 
Sv: ta nya tag...?

Jag brukar vara på Bosjökloster och för att vara ärlig ger jag inte mycket för deras hunddressyr... Det är det jag kallar koppeldressyr där de rycker och drar i dressyrlänken hit och dit, min hund lyder det är inte det som är problemet, tryggheten är nog problemet. Jag har henne lös mitt i drev med många hundar och dovhjort som springer runt benen och hon går bredvid mig, så det är inte det som är bekymret.

Jag är utbildad instruktör, så jag har använt det mesta jag kan, men det funkar inte på denna hund.

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Det är burar, som små hundgårdar där du sätter din hund. Jag tar alltid med min, för hon bryr sig inte varken hundar, skott, människor eller nånting... Men hundparkeringen är ett bra alternativ till hundar som inte gillar trånga ställen med mass människor.

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Snabbare läggande: Tänk att frambenen ska vikas samtidigt som bakbenen. Sega läggande brukar oftast vara att hunden först sätter sig och sen lägger sig. Tänk hur du kan förmedla att frambenen ska ned samtidigt som bakbenen. Jag har dragit en godis bak mellan frambenen och efter det så har jag klappat till på manken för att få snabbheten även under gång.

Platsliggning: Lämna henne precis på ett avstånd hon ligger kvar. Gå bort en liiiten bit till och ställ krav. Kommer hon upp så säg nej och lägg om henne. Tänk att det är ett moment som hon ska kunna. Hon ska kunna ligga 5 min på 30 meter innan du ens börjar att träna henne bland andra hundar. Hon ska vara helt trygg i momentet i sig och veta vad som förväntas. Sen tränar du 5 min 30 m ensam på klubben och sen ihop med hundar som hon känner. Sen är det dags för hundar som hon inte känner. Du har ju ett par hundar hemma också som du kan träna med hemma på gården.
 
Sv: ta nya tag...?

Citat:
"Jag brukar vara på Bosjökloster och för att vara ärlig ger jag inte mycket för deras hunddressyr... Det är det jag kallar koppeldressyr där de rycker och drar i dressyrlänken hit och dit, min hund lyder det är inte det som är problemet,"

Jeppe Strid är ju en av de mest meriterade dressörerna i vårt land. Han kan dressyr och hans hundar lyder.

Du är ju dressör själv :confused:
Jag förstår då att du "spelar" i en så hög division att du inte behöver ta åt dig av andras erfarenheter, alla andra gör ju fel.
Men faktum kvarstår att din hund INTE lyder. Ett liggkommando är ovillkorligt, hunden får inte gå upp förrän den lösts med ett annat kommando. Din hund utför kommandot "gå och lägg dig" vilket är någonting helt annat.
 
Sv: ta nya tag...?

det du inte har tränat mycket på eller lekt fram är det som går bäst, det kanske är du som anstränger dig för mycket?


Jag är verkligen ingen expert... Men det var det första som ploppade upp i huvudet på mig.
 
Sv: ta nya tag...?

Han stod idag 2 meter ifrån mig och lärde en hundägare hur man gör för att hunden inte ska gå till andra hundar, ett ordentligt ryck i kopplet bara... Det är inte hunddressyr, det är koppledressyr och jag är inte så mycket för det.

Jag tar gärna emot tips, jag vet ju att hon inte lyder ligget, det är ju det som problemet. Men att trycka ner en redan låg och otrygg hund och bara ställa kravet är som att prata med en vägg, hon ligger ju inte bättre för att jag ställer kravet...

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Helt klart en poäng och jag tror att det är en stor del av problemet, så fort hon får krav på sig så backar hon. Hon var ju väldigt vek som liten så jag har lekt fram det mesta med bra resultat, men nu är det helt plötsligt problemet.

Men det är rätt svårt att leka fram platsliggning, nåt tips kanske...?

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Kan det vara så att Weimaraner liksom Vorsteh är sena i utvecklingen?
Jag har ju ett strävhår som är 16 månader, men han är helt okoncentrerad inför allt vad lydnad heter, stressar för allt som rör sig, är väldigt förarberoende på appellplan.
Något som jag tolkar som att han inte är trygg med situationen eftersom hans stressbeteende gör att han inte hinner med vad som ska hända och vad andra hundar och andras förare och allt som rör sig sysslar med.
Han är inte nåbar överhuvudtaget på appellplan.
I skogen däremot inga problem, han kommer när jag visslar har t.o.m kommenderat honom från ett rådjursdrev där han hade rådjuret ca tio meter före sig.
Jag har bestämt mig för att vänta till nästa sommar innan jag tränar mer på plan och se om han lugnat sig då och är mer mottaglig.
 
Sv: ta nya tag...?

Ja, så det lönar sig inte att gå framåt... Jag har provat de mesta belöningsformerna faktiskt känns det som. Men börjar fundera på att gå vidare med den externa belöningen när det gäller platsen, har ju kört det, men får fundera på nåt extra bra där.

Tack förresten för liggtipsen, ska prova och se om jag kan slipa på hennes teknik. Hon lägger ju sig som de flesta andra stora hundar, och gärna utifrån sitt. Får säkert problem med fjärren sen då hon "hasar" ner och då kommer framåt.

//E
 

Liknande trådar

Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 217
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Här hemma funderas på att såsmåningom utöka hundarna med ytterligare en hund, en hund som inte ska vara av nuvarande ras, och vi behöver...
Svar
19
· Visningar
3 201
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 980
Senast: lillebill
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 591
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp