Ta över ett stall och hyra ut platser, tips tack!

Skogstrollet

Trådstartare
Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att ta över driften av stallet, dvs hyra stall+hagar av markägaren och hyra ut lösdriftsplatser för att fylla det. Främst för att vi väldigt gärna vill stå kvar där! Men också för att stallet under längre tid stått i "dvala" och vi ser potential till att få det riktigt fint.

Jag vet att det finns gott om folk med erfarenhet av detta här och majoritet kommer möjligtvis att avråda oss ;) men jag ber ändå om tips. Vilka viktiga detaljer ska man inte missa i ett sånt här läge?

Vi överväger att starta en ekonomisk förening, vi är i dagsläget tre personer i stallet.

Gårdsägaren har föreslagit en stallhyra baserat på antalet hästar, dvs inte en fast månadskostnad då han inser att det tar tid att få fler att hitta hit. Stallet behöver dessutom lite kärlek då det är lite slitet och kommer nog att locka mer längre fram. För att beta av marker ordentligt och få lösdriftskollektivet att flytta behöver vi få in ca 15 hästar (vi har 5 tillsammans idag). Tanken är att ha det på det viset första året för att sedan förhandla fram en fast månadshyra. Gårdsägaren är resonlig realist och även jurist själv. Ordentliga avtal blir det.

Vi sitter just nu och läser på om ekonomiska föreningar, försäkringar, hyresavtal och vad mer vi kan hitta på.

Tacksam för tips och råd! :)
 
Att få 15 hästar i en flock att funka bra ihop kan nog vara svårt, för folk kommer flytta, och så kommer det komma en ny häst, sedan flyttar någon annan, och någon ny häst kommer, så det kommer bli svårt att få en bra balans i en så stor flock.

Varför behöver ni 15 hästar på lösdriften?
Är lösdriften verkligen stor nog för 15 hästar? för ni behöver ha en lösdrift som är kanske ca 120 kvm, det är ganska stort...
För bete kan man ju hyra ut betesplats under sommaren och på såvis få det nerbetat och inkomst.
Är efterfrågan stor på erat område på den typen av stallplats ni kan erbjuda?
Finns det tillgång till box vid sjukdom/skada?
 
Att få 15 hästar i en flock att funka bra ihop kan nog vara svårt, för folk kommer flytta, och så kommer det komma en ny häst, sedan flyttar någon annan, och någon ny häst kommer, så det kommer bli svårt att få en bra balans i en så stor flock.

Varför behöver ni 15 hästar på lösdriften?
Är lösdriften verkligen stor nog för 15 hästar? för ni behöver ha en lösdrift som är kanske ca 120 kvm, det är ganska stort...
För bete kan man ju hyra ut betesplats under sommaren och på såvis få det nerbetat och inkomst.
Är efterfrågan stor på erat område på den typen av stallplats ni kan erbjuda?
Finns det tillgång till box vid sjukdom/skada?

Uppfattade det som att det fanns både stall med boxplatser och en lösdrift.
 
Att få 15 hästar i en flock att funka bra ihop kan nog vara svårt, för folk kommer flytta, och så kommer det komma en ny häst, sedan flyttar någon annan, och någon ny häst kommer, så det kommer bli svårt att få en bra balans i en så stor flock.

Varför behöver ni 15 hästar på lösdriften?
Är lösdriften verkligen stor nog för 15 hästar? för ni behöver ha en lösdrift som är kanske ca 120 kvm, det är ganska stort...
För bete kan man ju hyra ut betesplats under sommaren och på såvis få det nerbetat och inkomst.
Är efterfrågan stor på erat område på den typen av stallplats ni kan erbjuda?
Finns det tillgång till box vid sjukdom/skada?
Det stämmer inte riktigt. Om man räknar på mankhöjd 161-170 så blir det 108m2 för att vara lagligt men oftast är inte lösdriftshästar i den storleken och går man ner till att räkna på 149-160 så blir ytan istället 96m2.
Sen håller jag med om att det kan vara svårt att ha en så stor flock som 15 hästar när man bara har kontroll på en mindre del av dem. Det kan bli väldigt rörigt när det byts stallplatser. Jag skulle nog vilja dela upp det hela på minst 2 gärna 3 parallella lösdrifter av den orsaken.
 
Det stämmer inte riktigt. Om man räknar på mankhöjd 161-170 så blir det 108m2 för att vara lagligt men oftast är inte lösdriftshästar i den storleken och går man ner till att räkna på 149-160 så blir ytan istället 96m2.
Sen håller jag med om att det kan vara svårt att ha en så stor flock som 15 hästar när man bara har kontroll på en mindre del av dem. Det kan bli väldigt rörigt när det byts stallplatser. Jag skulle nog vilja dela upp det hela på minst 2 gärna 3 parallella lösdrifter av den orsaken.

Alla hästar ska kunna söka skydd samtidigt, alla dessa 15 hästar kanske inte vill stå så när varandra när dem bara har 7,2 m2 var.
Så bara för det måtten på 108 m2 stämmer ytmässigt behöver det inte vara lagligt då i en flock på 15 hästar kommer det troligen finns några ranglåga som inte kommer kunna stå trångt inne när dem andra är där = vid dåligt väder kommer dessa tvingas stå utanför medans dem andra söker skydd.

Vi hade det problemet i en lösdrift på 3 hästar, den ranghöga ställde sig vid ingången och släppte bara in 1 häst, den 2:a hästen fick stå utanför lösdriften och inte vara inne med dem andra vid dåligt väder, så även om våran lösdrift var laglig för 5 hästar vart den olaglig för dessa 3. (vi öppnade sedan upp så dem hade 2 lösdrifter och tog in så det blev totalt 5 hästar, då funkade det bättre)
 
Alla hästar ska kunna söka skydd samtidigt, alla dessa 15 hästar kanske inte vill stå så när varandra när dem bara har 7,2 m2 var.
Så bara för det måtten på 108 m2 stämmer ytmässigt behöver det inte vara lagligt då i en flock på 15 hästar kommer det troligen finns några ranglåga som inte kommer kunna stå trångt inne när dem andra är där = vid dåligt väder kommer dessa tvingas stå utanför medans dem andra söker skydd.
Rent faktiskt är det lagligt att ha den ytan sen får man ju anpassa flockens sammansättning till att det fungerar, men det måste man ju oavsett ligghall eller inte. Är flocken dåligt sammansatt kvittar det om du har 200m2 ligghall, den som är utsatt kommer ändå inte våga gå in.
Att säga att det behövs en ligghall på 120m2 till 15 hästar är tyvärr rent felaktigt. Det som behövs är att uppfylla lagens krav, vilket ibland räcker och ibland inte. Det man inte kan göra är att gissa på det sätt du gör då det som sagt är ren gissning som kan tas för en sanning.
 
Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att ta över driften av stallet, dvs hyra stall+hagar av markägaren och hyra ut lösdriftsplatser för att fylla det. Främst för att vi väldigt gärna vill stå kvar där! Men också för att stallet under längre tid stått i "dvala" och vi ser potential till att få det riktigt fint.

Jag vet att det finns gott om folk med erfarenhet av detta här och majoritet kommer möjligtvis att avråda oss ;) men jag ber ändå om tips. Vilka viktiga detaljer ska man inte missa i ett sånt här läge?

Vi överväger att starta en ekonomisk förening, vi är i dagsläget tre personer i stallet.

Gårdsägaren har föreslagit en stallhyra baserat på antalet hästar, dvs inte en fast månadskostnad då han inser att det tar tid att få fler att hitta hit. Stallet behöver dessutom lite kärlek då det är lite slitet och kommer nog att locka mer längre fram. För att beta av marker ordentligt och få lösdriftskollektivet att flytta behöver vi få in ca 15 hästar (vi har 5 tillsammans idag). Tanken är att ha det på det viset första året för att sedan förhandla fram en fast månadshyra. Gårdsägaren är resonlig realist och även jurist själv. Ordentliga avtal blir det.

Vi sitter just nu och läser på om ekonomiska föreningar, försäkringar, hyresavtal och vad mer vi kan hitta på.

Tacksam för tips och råd! :)

Jag har hyrt ett stall, där jag sen hyrde ut boxar. Men det var ett litet stall med sammanlagt 5 platser... (och det var före milennieskiftet)

Jag personligen hade inte velat hyra ett stall med så många platser, för att sen hyra ut.
Kan inte ägaren själv vara hyresvärd och hyra ut boxplatser? Och kanske du och kompisen kan vara någon form av stallchefer, mot lägre kallhyra eller nåt.
 
Ok, nu har vi snöat in på själva platsen. Vi pratar om en stor gård med plats för tre lösdriftsflockar (vi siktar på att ha två med möjlighet till en tredje mindre om behov uppstår), tillräckligt med mark för att erbjuda separata vinter- och sommarhagar (totalt ca 20 ha) där markägaren vill ha marken betat för att få sina EU-bidrag. Befintliga lösdriftshallar finns (lador).
Stallet har 8 fullstora boxar och två ponnyboxar så lösdriftshästarna kan stallas in vid behov. Det finns flera sjukhagar, gott om förvaring för foder m.m.

Så plats finns! Vi siktar på 15 hästar, sju i varje flock, för att det skulle innebära ekonomisk bärighet. Platsen har tidigare hållit fler hästar än så och med verksamhet.

Stallägaren vill inte hyra ut per plats utan ha så lite krångel som möjligt, dvs en hyra in och någon annan som gör jobbet.

Mina funderingar är mest i vilken form man gör det; hobbyverksamhet, handelsbolag (eftersom vi är två) eller startar man en ekonomisk förening.
Försäkringar för den som hyr en gård och i sin tur hyr ut inackorderingsplatser.

Vilka andra stora frågor finns som man måste reda ut innan man bestämmer sig för att starta igång? Någon här som har gjort något liknande i samma skala?

Sök § 16-tillstånd hos länsstyrelsen.
Tack för konkret råd!!
 
Att få 15 hästar i en flock att funka bra ihop kan nog vara svårt, för folk kommer flytta, och så kommer det komma en ny häst, sedan flyttar någon annan, och någon ny häst kommer, så det kommer bli svårt att få en bra balans i en så stor flock.

Varför behöver ni 15 hästar på lösdriften?
Är lösdriften verkligen stor nog för 15 hästar? för ni behöver ha en lösdrift som är kanske ca 120 kvm, det är ganska stort...
För bete kan man ju hyra ut betesplats under sommaren och på såvis få det nerbetat och inkomst.
Är efterfrågan stor på erat område på den typen av stallplats ni kan erbjuda?
Finns det tillgång till box vid sjukdom/skada?


En lösdrift på 120kvm är ju skitliten, så jag antar du syftar på ligghallen? Ja det är stort nog.

Ja det finns intresse, dock har det pga ägarbytet som dragit ut på tiden inneburit tveksamheter till stället långvarighet. Det finns redan 5 hästar på gården så ca 10 till är inte omöjligt, det kommer förstås att ta tid och det måste det få göra.
 
markägaren vill ha marken betat för att få sina EU-bidrag
Skulle avtalet innebära villkor om att er verksamhet ska fylla EU-kraven, eller är det en bonuseffekt av uthyrningen som han räknar på privat?
Vad händer om ni betar men det inte är tillräckligt, eller med fel förutsättningar, eller något? Om bidragsreglerna ändras? Eller om ni av diverse skäl inte betar en hage t.ex. parasitsmitta eller få inackorderade? Kan ni bli ersättningsskyldiga vid uteblivet/underkänt bidrag? Isåfall när och under vilka förutsättningar?
 
Skulle avtalet innebära villkor om att er verksamhet ska fylla EU-kraven, eller är det en bonuseffekt av uthyrningen som han räknar på privat?
Vad händer om ni betar men det inte är tillräckligt, eller med fel förutsättningar, eller något? Om bidragsreglerna ändras? Eller om ni av diverse skäl inte betar en hage t.ex. parasitsmitta eller få inackorderade? Kan ni bli ersättningsskyldiga vid uteblivet/underkänt bidrag? Isåfall när och under vilka förutsättningar?

Ett skötselavtal kommer att ingås, detaljerna är inte klara. Dina frågor är högst relevanta och definitivt något jag kommer att ta med mig in i diskussionerna!! Tack. :up:

Vi har varit tydliga med att betet kommer att ske efter hästarnas förutsättningar, men här finns klart utrymme för mer detaljer.
 
Skulle avtalet innebära villkor om att er verksamhet ska fylla EU-kraven, eller är det en bonuseffekt av uthyrningen som han räknar på privat?
Vad händer om ni betar men det inte är tillräckligt, eller med fel förutsättningar, eller något? Om bidragsreglerna ändras? Eller om ni av diverse skäl inte betar en hage t.ex. parasitsmitta eller få inackorderade? Kan ni bli ersättningsskyldiga vid uteblivet/underkänt bidrag? Isåfall när och under vilka förutsättningar?
Det här är jätteviktigt att reglera. Jag står i ett stall där det inte är reglerat på annat sätt än muntligt och att den som hyr stallet har ansvar för att ägarna får bidragen. Ägarnas delaktighet i att ta hand om sin mark är obefintlig vilket gör att delar av marken inte går att sköta (traktorn sjunker) eller tidvis ens ta sig till (raserad övergång över bäck).
Vem har ansvar för att underhålla byggnader så inte taket faller in eller fönstren trillar ut? Vem har ansvar för att vägen är farbar, kanske inte relevant i detta fall iom att jag tolkar det som att ägaren bor på gården och också vill kunna köra på vägen. Vem ansvarar för att det finns fungerande vatten till stallet? Får ni grusa där det behövs eller är det förbud på att lägga ut något sådant på markerna.
Det jag har konstaterat under de år jag stått på det ställe jag står nu är att jag aldrig skulle hyra ett stall på premisserna att jag har ansvaret för markerna och någon annan ska ha gårdsstödet, ALDRIG. Hur man än vänder och vrider på sig så sitter man med Svarte Petter på hand. Antingen är det arende eller inte alls. Har man ett arende har man iallafall en vetskap om hur länge man har rätt till marken och kan därmed göra investeringar utan att riskera att bli utslängd nästa dag.
 
Jag hade kontaktat Almi för att rådfråga och att bolla. Tycker det låter som ett väldigt kul projekt!

Min första tanke var dock att tänka på säkerheten, många som har häst är i botten inga "hästmänniskor" och då behöver man tänka till så att de kan hämta hästen i hagen så säkert som möjligt.
 
Heja heja från mig!

Låter som ett roligt projekt som säkert kommer att vara lärorikt.

Min fundering är hur mycket tid du har att sköta uppdraget? Jobbar du heltid och har familj, eller hur ser situationen ut?

Det tenderar att ta mer tid än man tror, så om du uppskattar tidsåtgång för administration, praktiskt arbete löpande samt underhåll etc, så hade jag lagt till 10-15 procent. Vi har alla tendenser att underskatta när vi tycker något är kul, eller hur?!

På så sätt vet du att du har, i bästa fall, lite marginal och i sämsta fall, lite extra tid.
 
Finns det parkering till så många hästägare? De flesta har väl en finka också....
Annars verkar det vara ett roligt projekt!

* Jenny *
 
Bra och välskötta lösdrifter är svåra att hitta, iallafall där jag bor!
Jag tycker absolut att det låter som en bra idé.
Jag som hyr in mig på lösdrift tycker att fasta rutiner är viktigt och att man vet vad som förväntas av mig som inhyst. Om det är kollektivt, hur många pass i månaden det blir tex.
 
Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att ta över driften av stallet, dvs hyra stall+hagar av markägaren och hyra ut lösdriftsplatser för att fylla det. Främst för att vi väldigt gärna vill stå kvar där! Men också för att stallet under längre tid stått i "dvala" och vi ser potential till att få det riktigt fint.

Jag vet att det finns gott om folk med erfarenhet av detta här och majoritet kommer möjligtvis att avråda oss ;) men jag ber ändå om tips. Vilka viktiga detaljer ska man inte missa i ett sånt här läge?

Vi överväger att starta en ekonomisk förening, vi är i dagsläget tre personer i stallet.

Gårdsägaren har föreslagit en stallhyra baserat på antalet hästar, dvs inte en fast månadskostnad då han inser att det tar tid att få fler att hitta hit. Stallet behöver dessutom lite kärlek då det är lite slitet och kommer nog att locka mer längre fram. För att beta av marker ordentligt och få lösdriftskollektivet att flytta behöver vi få in ca 15 hästar (vi har 5 tillsammans idag). Tanken är att ha det på det viset första året för att sedan förhandla fram en fast månadshyra. Gårdsägaren är resonlig realist och även jurist själv. Ordentliga avtal blir det.

Vi sitter just nu och läser på om ekonomiska föreningar, försäkringar, hyresavtal och vad mer vi kan hitta på.

Tacksam för tips och råd! :)
Skulle man kunna ringa LRF konsult och bolla med dem? Alternativt Hushållningssällskapet? Just för avtalsrättsliga frågor. Hushållningssällskapet är bra på bidrag och jordbruksverksamheter så de har säkert input, de jobbar både som konsulter och rådgivare. Kan vara värt några tusenlappar med handfasta råd och tips tänker jag. :)

En sak jag tänker på, om en arrendator lämnar och ni nu endast tar över stallverksamheten. Finns det nödvändiga maskiner/verktyg och får ni använda dem?
 
Skulle man kunna ringa LRF konsult och bolla med dem? Alternativt Hushållningssällskapet? Just för avtalsrättsliga frågor. Hushållningssällskapet är bra på bidrag och jordbruksverksamheter så de har säkert input, de jobbar både som konsulter och rådgivare. Kan vara värt några tusenlappar med handfasta råd och tips tänker jag. :)

En sak jag tänker på, om en arrendator lämnar och ni nu endast tar över stallverksamheten. Finns det nödvändiga maskiner/verktyg och får ni använda dem?

Ja de maskiner som finns tillhör gården och tidigare arrendator har lånat dem, det får vi också fortsätta göra.
LRF har vi försökt bolla med, Hushållningssällskapet ska jag kolla upp - tack för tips! :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
2
· Visningar
695
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 878
Senast: Polibek
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 738
Senast: Pudlan
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 154
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp