Ta över försäkring

Kilauea

Trådstartare
Hur fungerar det att ta över försäkring när man köper häst? Uppger man förra ägarens försäkringsnummer så de vet vilken häst det gäller (samma bolag)?
Eller måste man teckna helt ny?
 
Ja precis, man uppger försäkringsnumret och att man vill ta över försäkringen. Man kan då välja om man vill göra ändringar eller behålla som den är.
Viktigt att innan ha fått fullmakt från förra ägaren så att försäkringbolaget får informera en om hur försäkringen ser ut, om den varit obrutet försäkrad, reservationer osv.
 
Ja precis, man uppger försäkringsnumret och att man vill ta över försäkringen. Man kan då välja om man vill göra ändringar eller behålla som den är.
Viktigt att innan ha fått fullmakt från förra ägaren så att försäkringbolaget får informera en om hur försäkringen ser ut, om den varit obrutet försäkrad, reservationer osv.
Det visste jag inte. Tack för tips.
 
Är det bättre ta över försäkring än teckna ny? 8-årig ponny.
Har hästen haft en obruten försäkring sen den föddes eller importerades är det alltid bäst att ta över den. Tecknar man en y, egen försäkring och man behöver använda den kan bolaget vägra betala ut pengar och hävda att hästen hade problemet innan försäkringen tecknades och att den därför inte gäller. Många försäkringar som tecknats när hästen var nyfödd innehåller försäkring mot dolda fel.
 
Är det bättre ta över försäkring än teckna ny? 8-årig ponny.
Alltid bäst att ta över försäkringen. Är hästen svenskfödd och har en obruten försäkring är det väldigt viktigt då du har ett dolda fel-skydd. Men även om hästen tex är importerad men varit försäkrad skadefritt i nåt år är det en fördel om det skulle hända något.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: VLMF
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: Catsu
·
Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: lillan222
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp