Ta över vuxen rottweiler

Sv: Ta över vuxen rottweiler

Är du ingen van hundmänniska så rekomenderar jag inte rottis.
Det är en jättefin härlig ras, men de kräver mycket mer än att bara vara sällskap. Rottweiler är en brukshund som måste få jobba för att må bra.

Att tvingas att "brotta ner" ( :crazy: ) och "tvingas ryta i" när hunden är lös, rimmar dåligt med att hunden kan vara lös utan problem. Nu kanske jag låter skeptisk, men just allergi är en vanlig ursäkt för att omplacera en hund man inte kan hantera.

Kan inte annat än hålla med, tycker väldigt ofta att allergi är en ren sken ursäkt.

/Camilla
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Det är näst intill omöjligt för dig att hitta en icke dominant rottis, för rasen i sig är väldigt dominant. Och avlas överlag väldigt mycket på dom dominanta individerna.
Så ska du ha rottis hade jag snarare rekommenderat att du tar en valp som du är mer formbar efter ditt sätt att leda och det är enklare att från första början ta "tätrollen".

Sjalvsaker ar kanske ett battre ord ... men en bra rottis tycker sig veta bast sjalv om den inte har en "ledare" som 'gently' visar hur man vill ha det.

<snip>Att försöka vinna över en rottis fysikt är som att stånga huvudet i betongväggen, totalt lönlöst, det gäller att överlista för att vinna.

Eller helt enkelt vanligt visa och belona det man vill ... jag KAN fysiskt stoppa/hindra min tjej, men inte lar hon sig nagot fran det. I alla fall inget jag vill att hon ska lara sig, maste jag fysiskt stoppa henne maste jag ocksa satta upp en lection i vad som inte fungerade i lydnad.


Jag tror faktiskt inte jag hade rekommenderat dig att ta omplacerings-rottis. Det är ingen lämplig nybörjar-ras från början och ännu mindre vid en omplacering. Och det är ingen ren sällskapshund, utan kräver en hel del aktivering för att fungera ordentligt i vardagen.

Och detta säger jag ändå som rottis-fantast själv.

/Camilla

Det som ger mig paus ar att TS sager att hon inte ar 'dominant' eller 'ledare'. Min rottis ar min forsta hund ... ever:grin: och det gick aldeles utmarkt, men man maste lagga ner MASSOR av tid dagligen med en rottis. Sarskilt om man inte ar van vid rasen. Det handlar inte bara om att trana hunden, men att utbilda sig sjalv ocksa och lara sig sa mycket som mojligt om rasen for att det ska bli ett lyckat resultat.
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

*KL*

Nu tycker jag att vi alla spekulerar för mycket. TS kan ju testa?:idea:

Jag tycker inte man skall säga att det inte är en nybörjarhund, för säg att man tidigare haft tex papillon - inte är man egentligen mer erfaren då av att ha en stor brukshund?

Dessutom finns det många förstagångsägare som är mer hängivna och faktiskt mycket duktigare än andra som haft hund hela sitt liv.

När mina föräldrar skaffade rottweiler, när jag var liten, då hade min pappa tidigare haft dobermann och min mamma tax. Mycket blev nytt med rottweilern och min mamma gick på kurs med henne.

När jag skaffade min egen rottweiler som vuxen så visste jag iofs vad jag gav mig in i, men ändå inte. Barndomsrottweilern var huvudsakligen fostrad av mina föräldrar och att sedan vara själv med ansvaret var en helt annan sak.

Jag tycker hunden på beskrivningen låter riktigt trevlig och det där med att ryta i och brotta ned är kanske något den familjen ägnat sig åt (och det har fungerat).

Om ts inte är den typen så får hon hitta andra sätt att visa att hon bestämmer. Det är väl inte så svårt.

Med tydlig och bestämd vänlighet, envishet och konsekvens så klarar man en hel del.

Ts - prova! :)
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Dessvärre ångrade ägarna sig en timme innan vi skulle träffas. De ringde och sa att de skulle försöka ha honom själva ändå och att de fått dåligt samvete mot honom då de insett att han faktiskt kunde få ett nytt hem.

Synd, tycker jag, eftersom jag hade ställt in mig på att ha honom iallafall under prövotiden, samtidigt kan jag förstå dem, att det är svårt att lämna ifrån sig en hund som man haft sedan valp. :crazy:
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Om man har e stor hundvana tycker jag man kan ta sig an det mesta och då inkluderat en stor rotweiler hane.
Som sagt i fel händer hade det varit livsfarligt men om man har kunskapen , varför inte !!?? Den ska då vara redig i lynnet(huvudet)!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 011
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 995
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp