”Tå” ovanför hoven

Hildaberg

Trådstartare
Hej! Min 6åriga d-ponny har en skum utväxt ovanför hoven, den ser nästan ut som en kastanj fast den sitter på framsidan av hoven och sticker ut, nästan som en liten tå 🤔 någon som har sett något liknande förut?
A5332780-9D43-4CE7-8675-FF112AC998FA.jpeg
 
Om han alltid haft det och det inte är en skada så kan det ju vara ett anlag som hamnat fel? Sitter kastanjerna där de ska?
 
Ja. På en häst som hade haft en sårskada i kronranden. Jag minns inte klart vad de gjorde åt det, men jag undrar om de inte skar bort den?
 
Ja vi funderade vi ockås om det kunde vara något sånt och om det gick att skära bort men hon verkar ha känsel i den 🤔 så himla skumt..
 
Ja. På en häst som hade haft en sårskada i kronranden. Jag minns inte klart vad de gjorde åt det, men jag undrar om de inte skar bort den?
Jag hade gissat på just något sånt.
Ja vi funderade vi ockås om det kunde vara något sånt och om det gick att skära bort men hon verkar ha känsel i den 🤔 så himla skumt..
Eftersom risken är att det fastnar i något så hästen gör sig illa, så hade jag nog - om det vore min häst - kontaktat veterinär för att få den bortopererad. Det kan ju krävas både bedövning och lugnande, eller kanske narkos för att göra det så att det blir bra. Och det kan det vara värt.
 
Jag hade gissat på just något sånt.

Eftersom risken är att det fastnar i något så hästen gör sig illa, så hade jag nog - om det vore min häst - kontaktat veterinär för att få den bortopererad. Det kan ju krävas både bedövning och lugnande, eller kanske narkos för att göra det så att det blir bra. Och det kan det vara värt.
Instämmer . Det där behöver en veterinär kika på.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 932
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 392
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 080
Senast: Blyger
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 728
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp