Ta reda på var någon bor.

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Vad enkelt detta är här i Sverige,har jag funderat på. Det är bara att slå upp personen på Eniro eller Hitta.se. Om personen har skyddat nummer, är det bara att ringa skatteverket och fråga, om man dessutom har personens person nummer blir det ju ännu enklare.. Eller slå upp personen på Ratsit.

Är det såhär enkelt att hitta en person som bor utomlands också,frågar jag mig?
Eller är det andra regler utanför Sverige?

Någon som vet?
 
I Syd/mellaneuropa är det inte så lätt, de har striktare regler för personuppgifter där.

Jag brukar se Spårlöst, där de söker upp personers (oftast) biologiska föräldrar och det är ju inte bara att gå till skatteverket och be om adressen utan de får fråga sig fram.
En biologisk pappa som sökte sin son i USA fick inte ut uppgifter om sonen eftersom denne adopterats av en annan man som då blivit registrerad som far på födelseattesten. Det enda som var offentligt var äktenskapsbevis så de fick begära ut moderns äktenskapsbevis för att få veta hennes och sonens nya namn.
 
Vad enkelt detta är här i Sverige,har jag funderat på. Det är bara att slå upp personen på Eniro eller Hitta.se. Om personen har skyddat nummer, är det bara att ringa skatteverket och fråga, om man dessutom har personens person nummer blir det ju ännu enklare.. Eller slå upp personen på Ratsit.

Är det såhär enkelt att hitta en person som bor utomlands också,frågar jag mig?
Eller är det andra regler utanför Sverige?

Någon som vet?
I Syd/mellaneuropa är det inte så lätt, de har striktare regler för personuppgifter där.

Jag brukar se Spårlöst, där de söker upp personers (oftast) biologiska föräldrar och det är ju inte bara att gå till skatteverket och be om adressen utan de får fråga sig fram.
En biologisk pappa som sökte sin son i USA fick inte ut uppgifter om sonen eftersom denne adopterats av en annan man som då blivit registrerad som far på födelseattesten. Det enda som var offentligt var äktenskapsbevis så de fick begära ut moderns äktenskapsbevis för att få veta hennes och sonens nya namn.
Det låter hoppfullt att det ej är lika lätt utomlands. Vet du exakt vilka länder i Syd/mellaneuropa detta gäller?
 
I USA finns ju t.ex. whitepages som är ungefär som hitta.se
Där kan man se vissa släktingar till personen man söker. Jag letade efter en fd brevvän en gång men hittade ingen som passade in, hon hade gift sig och bytt namn, då sökte jag på hennes brors namn och fick upp flera men en passade in. Då stod det tidigare bostadsorter och ”related to” - alltså släktingar, så då kunde jag lägga ihop namnen på de syskon jag mindes plus platsen där de bodde när vi brevväxlade och hitta rätt person på det sättet.
 
Det låter hoppfullt att det ej är lika lätt utomlands. Vet du exakt vilka länder i Syd/mellaneuropa detta gäller?
Nja inte direkt.
I Arvinge Okänd sökte de efter en person i Tyskland och fick åka fram och tillbaks till en ort eftersom personen flyttat flera gånger. Det fanns alltså inget rikstäckande system utan varje stad har eget folkregister.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 744
Senast: TinyWiny
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 804
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 640
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp