Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

E

elinxelin

Hej!
Måste man ta ryttarmärke 3 för att få ta grönt kort?
Få man läsa in typ lastning m.m. innan man gör provet?
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Man måste inte tagit ryttarmärke 3 men däremot ska man kunna rida så pass att man klarar ridborgarmärket (typ hålla sig kvar på hästen i skritt, trav och galopp). Man ska nuförtiden ha sett filmen "I säkraste laget" och där ingår lastning och visning av häst för hand som skall ingå i det praktiska provet.
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

När jag tog grönt kort 2000 sa de att om man kunde visa att man tagit ryttarmärke tre så behövde man inte göra ridprovet, eftersom det visade att man kunde rida. Lastning o häst vid hand skulle man göra ändå. Alltså, utan ryttaremärke - ridprov och det är inga problem. Det var ju nytt då så det var det man fick höra då, det bör väl vara samma sak nu.
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Ja, det kan ju stämma, att man "slipper" ridprovet om man kan visa upp märke 3.
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

det gjorde inte jag fast jag hade tagit märket...
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Det är säkert jätteolika beroende på var man tar det, när vi har Grönt Kort-kurser och tagningar har vi aldrig haft ridprov på någon, det räcker att vi vet att de kan, som sagt, hålla sig kvar i alla gångarter.
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Precis, jag gjorde inte heller ridprov även om jag inte tagit märket, för provledaren "kände" oss, alltså visste att vi kunde rida. Sen var hon iofs kvar efteråt så hon såg när vi tränade hoppning så hon såg oss rida ändå, men inget officiellt prov.
Det här med märket kan ju heller inte vara helt säkert, för man kan ju ta vems märke som helst att visa upp, man borde ju istället kunna visa protokollet från programridningen som visar vem som ridit, även om det är som nån provledare sagt, "ska du börja tävla dressyr så förutsätter jag att du kan rida, hjälpligt iaf.."
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Min ridlärare gav mej bara papper o sen fick ja kolla i dom o skriva ett prov .
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Jag har inte tagit det märket vad jag ve toch har grönt kort. Har heller inte visat upp något praktiskt prov såsom rida eller lasta.
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Då tog du väl förmodligen kortet innan 2000. Det var först då de praktiska proven kom till.
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Jag har inte heller gjort vare sig ridprovet eller lastning,
och jag gjorde provet iår. Antar att ledaren visste att
jag kunde ändå men det var ju mindre tjejer med som
aldrig vart med om en lastning som inte heller behövde
göra det.. så det är nog lite olika på olika ridskolor..
 
Sv: Ta ryttarmärke 3? För att ta grönt kort?

Det finns dock krav på ridklubbarna vad som ska kollas när Grönt Kort tas, om detta inte följs kan man göra en anmälan till sitt distrikt/SvRF och GK-handledaren kan "förbjudas" att skriva ut fler kort tills förändring skett.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 938
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 474
Senast: Sirap
·
Hemmet Någon som kan tipsa om en bra app för väckning, eller väckarklocka eller klockradio. Snooze ska vara reglerbart ned till 3 eller 5...
Svar
5
· Visningar
222
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp