Ta sitt första föl

Bells

Trådstartare
Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt temperament. Ungefär 155-158 cm hög och något överbyggd. Just nu är hon 9 år.

Det jag skulle önska av avkomman är främst stoets fina temperament och hennes hopptalang. Däremot vill jag att fölet ska bli större, gärna runt 165 cm. Vill även förbättra gångarterna då jag tänkt använda avkomman som allroundhäst. Helst vill jag inte att fölet ska bli överbyggt.

Detta skulle bli första gången jag tar föl och antagligen även stoets första. Berätta gärna om hur ni gör när ni tar föl, hur ni tänker med hingstval osv. Ge gärna tips på hingstar som ni tror skulle passa till mitt sto.

Finna det någon risk med att betäcka ett litet sto med en ganska mycket större hingst? Hur sent kna man betäcka stoet för första gången?

Andra tips till en som aldrig tagit föl förut?
 
Stolpar upp några allmänna kriterier.

1) Först och främst är det en tendens att stoets första avkomma är mindre än dom övriga i syskonskaran. Givetvis finns det undantag.

2) Du kan lika gärna få en överbyggd unge på 152 om travar som en kratta trots att du betäcker med en 168 hingst.

3) Viktigare är hur moderstammen ser ut. Är morfar, mormor, etc av mindre storlek så är risken större att du får en mindre avkomma.

Moderstam ÄR alltid en grundpelare till aveln.

4) Genetik frågor är fantastiska. Har haft fölmärrar som fått helsyskon. Varav den ena blev bra och den andra helt kass.

5) Det finns alltid risker med att betäcka småston med väldigt mycket större hingstar. Jag vet att det alltid kommer att finnas folk som säger att fölet anpassar sig till mamman. Men min erfarenhet säger något helt annat. 1 decimeter större är ok. Men inte mindre med väldigt mycket större.

6) Ett bra tips är att du kollar ditt stos nackdelar och sedan frågar dig själv om du verkligen vill ha ytterligare en likadan?
Vad jag menar att om stoets fördelar överväger hennes nackdelar då är det ok.
Men att försöka förbättra till exempelvis gångarter kan vara lite som att spela på lotto.

Därför är det alltid av yttersta vikt att STOET kan bidra så mycket som möjligt till att du ska få en bra avkomma.
Har man ett sto med , vad man anser själv, lite många "fel" så kanske man kastar pengarna i sjön med att betäcka med en hingst som har "allt"

Förstår du hur jag menar?

Lite som om stoet är inåttåad och hingsten utåttåad så får du säkerligen inte en som har korrekta ben ;)

Lycka till

AM
 
@Nafayette
Åh så bra för oss nybörjare. Tack! Jag vill ha en "kopia" av mitt sto. Ska man då leta efter en hingst som liknar stoet så mycket som möjligt, eller hitta någon som kanske kan ta bort vissa negativa saker på stoet? Tex är mitt sto lågställt med kort rygg. Hur tänker jag då med hingsten?
 
Ju mindre du vet om stoets stam (syskon, föräldrar o.s.v.), och deras exteriör och sätt och vara, desto mer "lotteri" blir valet av hingst.

Har du kunskap om stoets stam, hur hästarna varit byggda, vilka färger de haft, hu stora de varit, vilka discipliner de varit duktiga på, och vilket lynne de haft, desto lättare är det att hitta en matchande hingst.
Alltså för att stärka stoets svaga sidor, och matcha de starka. Men det går inte att se på individen, utan man måste se "bakåt" för att förstå varför ditt facit (ditt sto) är som det är.

Så börja med att försöka få fram så mycket som möjligt om ditt sto, och lägg krutet på dess förmödrar och eventuella helsyskon till att börja med. Av någon anledningen så är det ibland lättare att hitta info om hingstar än om ston.
Om mor, mormor, o.s.v. "liknar" ditt sto, så har du en stabil stostam.

Är det en importhäst, så är det antagligen svårare att få fram riktigt bra information än om det är en häst med flera generationer känd stam i de svenska systemen.
 
Alltså om du har ett lågställt sto så ska du ju givetvis inte ha en hingst med det utseendet om du inte vill ha en sådan.
MEN du kan få en sådan unge i alla fall.

Som Skogaliten redan skrivit här ovan så måste du kolla runt lite på hur mammans gener ser ut. Syskon, hennes mamma osv.

Om du inte vet, så kan du enbart chansa på att det blir rätt.
Ingen kan sia om hur fölet blir.

Jag är mest insatt i travaraveln men kan ge dig ett exempel på korsningsavel.
Alltså hur tokigt det kan bli om man inte har koll på moderstammen:

Du har en duktig travarmärr, snäll och trevlig. Rör sig ändå kanska "ridvänligt" i samtliga tre gångarter.
har tävlat V75 och springer in i hästtransporterna utan problem.
Kanske något fransyskt fram men helt ok i övrigt.
Nu tycker stoägaren att det vore inte fel att fixa en unge, men kanske med bättre gångarter.
Stoet är standardstorlek för travaren , alltså typ 158 över havet.
Lite större vore ju inte föl tycker då ägaren.
Så då väljer hon stor ridhingst med fina gångartspåäng och jättefin på tävling.

Både stoet och hingsten är mörkbruna på gränsen till svart.

Det skulle ju kunna bli jättebra.
Men du skulle ju gärna kunna få detta resultat:
En fuxig unge med tre vita ben av olika höjd på strumpor.
170 i manken men fullständigt otrevlig i hanteringen.
Vass som en kobra, på gränsen till omöjlig efter en halv dags semester och med en trav där den skulle kunna ställa upp i Elitloppet och gå 1.08 i två varv.
(Elitloppet är då minst två lopp samma dag i en sjuhävers hastighet)
Galoppen är gräslig. Den bara vill inte. Den är lång i ryggen.. alldeles för lång. Breddar bak så att den kan trava ännu fortare.
Men den är bra på pass och tölt.

Varför då?
Moderstammen!!
Ungen blir fux då Tibur finns 5 generationer bakåt.
Ungen blir stor då pappan är stor. Ett rätt i alla fall.
Den blir vass och otrevlig då det finns väldigt hett blod på travsidan.
(jag lovar dig att det ämnet är jag väl insatt i ;) )
Den kan trava fort för att modern har bra travargener.
Hennes morfar etc har alla fått resultatet Synchrogait AA (Dvs travtestad gen enkelt förklarat)
Alla mammans syskon är miljonärer, stona i syskonkullen är optimala travhästleverantörer och ingen avkomma i fem led är ostartad (vilken drömmärr)

Så vad ägaren hade i sitt stall var en fin travarmärr som hanterats mycket tidigare, men också en mellanhand som kunde skola om henne vettigt och lagt ner 5 år på att få henne ridbar.

Det är DÄRFÖR vi (jag) tjatar om att du bör kolla moderstammen :D

Och nu har du så pass mycket info att du har fått en solklar orsak att ta en tripp till Irland och forska lite :D ;)

Många säger att det är fint där :)

Lycka till
(har säkert stavat fel här och var då mitt tangentbords tangenter har blivit konstiga)
// AM
 
@Nafayette
Tack! Nej det förstår jag men jag har hört att man inte ska lägga en hingst då med lång rygg utan normal rygg, att man inte ska lägga extremt på extremt om du förstår.

Nu är jag inte TS men visst har mitt sto också irländskt möderne. Jag har nu undersökt det och hittat 2 helsystrar till mins häst mor och det verkar som de flesta går fälttävlan men också hoppning, vissa internationellt men i hopp inte gått mer än 140-145 cm. Vissa har gått derbyn och det finns även i linjerna. Många verkar vara bruna och ganska små, än så länge är det få som är mycket större än 165 cm. Väldigt olika hingstar på avkommor. En syster är mormor till godkänd fälttävlanshingst. Hittar inga bilder. Har frågat irländska uppfödare, proffs och amatörer och fått till mig att mödernet är mycket värdefullt (och nuförtiden ganska sällsynt). Rekommendation är också fälttävlan. Har också fått två irländska hingstar rekommenderade.
Och att det måste in mer fullblod för att avkomman ska ha chans att bli bra. Intressant hur de tänker.
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp